Ik post, dus ik ben (Social Media Manager)?

Wat de job inhoudt, is echter niet voor iedereen volledig duidelijk. “Dat is een ganse dag op Facebook en Instagram zitten en ervoor betaald worden!” Daar komt het basically op neer, BA-SI-CAL-LY! Als Social Media Manager (SMM) ben ik een content creator, moderator/communicator en strateeg (Een synoniem dat eindigt op -tor, iemand?). Oh ja, bij dit alles verlies ik die obligatoire ‘creatieve pen’ en het ‘out-of-the-box denken’ uiteraard nooit uit het oog.
Geschreven door Jef Peeters

Om ons team te versterken, schreven we onlangs een vacature uit voor een nieuwe Social Media Manager. Wat de job inhoudt, is echter niet voor iedereen volledig duidelijk. “Dat is een ganse dag op Facebook en Instagram zitten en ervoor betaald worden!” Daar komt het basically op neer, BA-SI-CAL-LY! Als Social Media Manager (SMM) ben ik een content creatormoderator/communicator en strateeg (Een synoniem dat eindigt op -tor, iemand?). Oh ja, bij dit alles verlies ik die obligatoire ‘creatieve pen’ en het ‘out-of-the-box denken’ uiteraard nooit uit het oog.

First things first: Keigoeie content (stiekem ook advertentiebudget)

Ik ben een copywriter die op queeste gaat naar de perfecte post.
“Verdorie, die post scoorde écht niet goed. ‘t Zal wel aan het algoritme liggen. Damn you, Edgerank!” Like deze blog als je dit jezelf ook al wijsmaakte toen je dat éne bericht publiceerde waar je eigenlijk niet tevreden over was. Want eigenlijk weten we het allemaal: enkel ijzersterke content die fun en/of relevant voor je merk is, overleeft. Het warm water opnieuw uitvinden is niet altijd noodzakelijk en gluren bij de buren kan al eens, maar unieke/authentieke/doelgerichte/onderbouwde content primeert. Altijd. Overal!
Ik hou mijn visual goed voor ogen en experimenteer. Niets geeft meer voldoening dan een fijne brainstorm of een uitgekiende mindmap. Je fans en de visie van je klant kennen, zijn hierbij noodzakelijk. Tone of voice bepaald? Overlegd met de klant? Top topicals gevonden die er (vaak niet) toe doen? Gaan met die contentkalender!

Vervolgens dit nog even in het achterhoofd houden...
- Ik ga de uitdaging aan om mijn copy (waar mogelijk) tot 80 karakters te beperken.
- Ik tag indien relevant (kans op cross-promotie).
- Ik varieer in m’n posts (quote/poll/video/externe link/call to action/wedstrijd).
- Ik voeg (waar kan) een emoji toe.
… en ik ben weer een stapje dichter bij die ideale post.

Let’s talk about…


Als SMM ben ik een communicator. Ik ga in gesprek met de fans van mijn pagina’s en ben het eerste aanspreekpunt als het op webcare aankomt.
“MIJN ZAKJE CROKY CHIPS IS MAAR HALF GEVULD EN GIJ LOST DAT NU VOOR MIJ OP!” Ik blijf geduldig en klantgericht, maandagochtend of niet. Ik ga dagelijks in interactie met de fans, maar dialoog met de klant (het merk waarvoor ik werk) is minstens even waardevol. Een duurzame samenwerking kan alleen wanneer er sprake is van een open communicatie waarbij luisteren en kwaliteitsvolle interactie centraal staan.

Without strategy, execution is aimless. (Steve Jobs)


Ik heb een strategie voor ogen waarmee ik mijn merk op de digitale kaart wil plaatsen.
Waar wil ik naartoe met mijn pagina? Wie wil ik (niet) bereiken? Hoé ga ik mijn doelpubliek bereiken? Welke targets stel ik op? Hoe bedenk ik een geslaagde campagne? Hoeveel budget zet ik in op nieuwe likes? Hoeveel op engagement? Vragen die ik kritisch benader en op lange termijn fundamenteel zijn voor je pagina. Je klant wil vanzelfsprekend ook updates ontvangen van de evolutie van zijn/haar pagina en verwacht op regelmatige basis (maandelijks/driemaandelijks) een overzichtelijke en verstaanbare rapportage. Het aantal (un)likes van de pagina, het bereik van mijn posts, demografische gegevens van de fans, mate van interactie… deze insights zijn essentieel in het begrijpen van mijn publiek om zo tijdig te kunnen bijsturen.
Ben jij een Social Media Manager pur sang? Doe gerust de test:

1.
A. Mijn duckface is memorabel. Ik plak waanzinnig op camera, that will do!
B. Ik denk in beelden en heb een realistisch design voor ogen bij het uitschrijven van een social media post.

2.
A. Ik maak wel eens schrijffouten. Maar hé, die memorabele duckface waarover ik vertelde?
B. Copy is key. Ik schrijf foutloos en stel kwaliteit ten allen tijde voorop.

3.
A. Ik heb altijd gelijk. Ontevreden klanten schreeuwen gewoon naar aandacht en verdienen het om de huid volgescholden te worden. Duh!
B. Ik ben steeds vriendelijk en behulpzaam. Ik denk oplossingsgericht.

4.
A. Ik las dat mensen met uitstelgedrag succesvoller zijn. Check!
B. Ik werk gestructureerd zodat ik steeds mijn deadlines haal.

5.
A. Ik heb echt massa’s volgers gefixt, MASSA’S! Al reageren ze niet, ik verdien opslag.
B. Oprechte volgers die in interactie gaan met je brand, daar draait het om.

Antwoordde je meestal A? Welkom in het team!

Oké, alle gekheid op een digitaal stokje, laat het voor eens en altijd duidelijk zijn dat we meer doen dan “efkes een post uit ons mouw schudden”. Als liefhebber van woorden, beelden en communiceren in de breedste betekenis van het woord, kus ik als Social Media Manager mijn beide pollekes. Alles wat smaakt naar creativiteit, lust ik wel. Je moest eens weten hoe uitgebreid het buffet hier is!