Een abrupte onderbreking van Clearblue op YouTube, een gesponsorde ad van McDonald's in je Instagram stories of vervelende banners die verschijnen op een website… been there, done that! De laatste jaren worden we steeds maar meer en meer overspoeld door (irrelevante) gesponsorde content en ergeren we ons er zo hard aan dat de keuze om een adblocker te installeren, snel gemaakt is. Een relatief goede zaak voor de gebruiker, maar een treurig feit voor bedrijven die ook op onlineplatformen gezien willen worden.

Het feit dat maar liefst een vierde van de internetgebruikers een adblocker heeft op ofwel hun desktop ofwel hun mobiel, doet vele marketeers dus rillen! Op deze manier krijgt Mark Zuckerberg namelijk minder inkomsten via advertising en krijgt jouw bedrijf opvallend minder aandacht op bijvoorbeeld sociale media én laat dit net zijn wat beide partijen AB-SO-LUUT niet willen! Maar valt dat op de een of ander manier te omzeilen?

Google to the rescue!


Google ging ermee aan de slag en schreef zo kort geleden, samen met onder andere Facebook en Microsoft, een ‘Coalition for Better Ads’, waarin staat welke advertenties als vervelend ondervonden worden en welke niet. Vervolgens paste Google deze richtlijnen toe in hun browser door vervelende advertenties te verbannen op alle websites die bezocht worden via Chrome. Op die manier willen ze ervoor zorgen dat gebruikers zich niet meer aan advertenties ergeren en dus minder geneigd zijn om een Adblocker te installeren. Zo krijgt iedereen de nodige online aandacht, terwijl de gebruiker zich hieraan in mindere mate ergert.

Helaas gaat er nog wat tijd over voordat de vervelende ads gaan verdwijnen. Google geeft adverteerders namelijk nog 30 dagen de tijd om hun advertenties aan te passen, naargelang de regels. Als er na de vooraf opgelegde tijd geen verandering zijn,  zal Google Chrome geen ads meer tonen op de desbetreffende site. Nog even geduld dus!

Facebook steekt ook zijn tandje bij


Ook Facebook probeert al jaar en dag zijn advertenties te tonen aan alle gebruikers, ook aan zij die gebruik maken van een adblocker, maar makkelijk is anders. Dat kat-en-muisspel is namelijk al jaren aan de gang en wanneer Facebook dan toch eindelijk een oplossing vindt, weet adblocker enkele dagen daarna toch weer de gesponsorde berichten te blokkeren. Een slechte zaak voor zowel Mark Zuckerberg als de bedrijven die adverteren via dit medium, want uiteindelijk zorgen ads ervoor dat mensen nieuwe producten en diensten tegen het lijf lopen en daardoor beïnvloed worden. Daarom hoopt Facebook, net als Google, de mensen die nog geen adblocker hebben, te overtuigen om dit zo te houden. Zo heeft Facebook het mogelijk gemaakt om, als gebruiker, zelf je ad preferences in te stellen. Op die manier krijg je enkel de relevante advertenties te zien, in bijvoorbeeld de newsfeed, naar aanleiding van je opgegeven voorkeuren.

Helaas is er dus geen waterdichte oplossing om een adblocker te omzeilen. Gelukkig kunnen we de gebruiker wel een stapje voor zijn door hen, met filters, enkel maar de relevante ads te tonen. Want wanneer er geen irritatie is langs de kant van de gebruiker, is er dus ook geen nood om advertenties te blokkeren.