TikTok vs. Instagram Reels, wat kies jij?

De nieuwe hype van de afgelopen jaren? Korte video’s. Aan de basis van deze hype liggen TikTok en diens tegenhanger Instagram Reels. Maar welk platform zet je nu best in voor jouw merk? Wij onderzochten de verschillen.👇
Geschreven door Femke Palmers

5 VERSCHILLEN TUSSEN TIKTOK EN REELS

1. ONAFHANKELIJK PLATFORM VS. NIEUWE FEATURE

Waar TikTok een onafhankelijk videoplatform is, is Reels een nieuwe feature van Instagram. Dit maakt dat je op TikTok direct dagenlang kan scrollen. Bij Instagram moet je eerst op de juiste tab klikken om dan pas in de Reels sectie terechtkomen. Een extra stap dus. De kans dat je video bekeken wordt, wordt hierdoor een tikkeltje kleiner. 

2. Bestaand vs. nieuw platform

Ook al is TikTok de laatste 2 jaar enorm populair geworden, het neemt niet weg dat dit een relatief nieuw platform is. Toch zeker als social media platform voor jouw merk. Waar je op Instagram kan verderbouwen aan je reeds bestaande volgers basis, zal je op TikTok dus volledig van 0 moeten beginnen en je volgers stelselmatig aantrekken. Hoe? Met creatieve, authentieke video content!

💡 Sinds kort kun je bij Instagram Reels ook video’s van 60 seconden opnemen. Voorheen werd dit beperkt tot 30 seconden.

3. Mogelijkheden verschillen per platform

De creatieve vrijheid bij TikTok ligt hoger dan bij Reels. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de muziekbibliotheek ('sounds'). Bij TikTok wordt deze pool niet enkel gelimiteerd tot de muziek die zij aanbieden, maar kan je ook je eigen sounds creëren. Je zal overigens merken dat veel van de sounds die op Reels gebruikt worden, oorspronkelijk afkomstig zijn van TikTok. Je hebt nu eenmaal platformen waar de trends gezet worden, en platformen waar de trends gevolgd worden. 😜

Een ander voorbeeld is het aantal effecten. Heb je al eens gedroomd om je oogkleur te veranderen of te ontdekken op welke celebrity je lijkt? Wel, met TikTok en IG Reels is het mogelijk. Maar bij TikTok zijn de hoeveelheid effecten uitgebreider dan bij Reels. Bovendien kan je je video op TikTok achteraf nog bewerken. Bij Instagram is dit niet het geval.

Psst... Meer tips? Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg tweemaandelijkse tips in je mailbox.

Schrijf je in

4. Gebruik van #hashtags

Het belang van hashtags om je volgersaantal te verhogen, is bij beide platformen aanwezig. Al ligt dit bij TikTok hoger. Het algoritme bij TikTok is namelijk grotendeels gebaseerd op het gebruik van hashtags. Denk maar aan de #foryou, #FYP en de trending hashtags die je kan terugvinden onder ‘ontdekken’.

Bij Instagram Reels is het algoritme vooral gebaseerd op je kijkgedrag en de activiteiten (likes, comments etc.) die je uitvoerde. Hashtags bepalen in mindere mate of een video al dan niet bij jou terecht zal komen.

5. Waar zit mijn doelgroep?

De doelgroep die primeert op TikTok is overduidelijk Gen Z. En uit onderstaande grafiek blijkt dat dit ook het geval is voor Instagram. 🤯 Het enige verschil is dat de doelgroep op Instagram veel verder reikt dan Gen Z, terwijl dit bij TikTok (nog) niet zo is.

Bron: Coosto.com

IS KIEZEN VOOR ÉÉN PLATFORM WERKELIJK VERLIEZEN❓

Ja. Tenminste als je een brede doelgroep wil bereiken. TikTok mag dan misschien het beste platform voor korte video’s zijn, de doelgroep die op dit moment actief is op het platform is nog redelijk beperkt. Ideaal als je enkel Gen Z wil bereiken, maar niet voldoende voor de andere leeftijdscategorieën.

ONS ADVIES? GEBRUIK TIKTOK ÉN REELS SAMEN 🤜🤛

Niemand beweert dat je je TikTok video’s niet kan delen op Instagram. Het is zelfs de ideale manier om je Instagram volgers naar je TikTok profiel te herleiden en extra volgers te winnen. 

Maar be aware! Want Instagram is er namelijk niet zo scheutig op als je jouw TikTok video’s kopieert naar Instagram Reels of stories. Het algoritme van het kanaal gaat je erop afstraffen en zorgen dat je video minder onder de aandacht komt.

👉 De beste oplossing? Maak de video opnieuw in Instagram Reels of gebruik de TikTok downloader om je TikTok video zonder watermerk te downloaden.

groepsfoto-met-den-hoff.png

Te ingewikkeld? 

Laat de contentcreatie voor TikTok en Instagram Reels aan ons team over.