Kiezen is verliezen, toch?

Social Media Digitale strategie Share'n care

De nieuwe hype van de afgelopen jaren? Korte video’s! En dan bedoelen we niet de professioneel gefilmde video’s maar de authentieke, zelfgemaakte video’s door tieners, volwassenen en ja hoor ook senioren.😉 Aan de basis van deze hype ligt toch wel TikTok (voorheen music.ly) en diens tegenhanger Instagram Reels! 

Maar welk platform zet je nu best in voor jouw merk en is het werkelijk een kwestie van kiezen is verliezen? Ik onderzocht waar de verschillen zitten en of kiezen nu werkelijk verliezen is. 👇

Femke
3 min. leestijd
Kiezen is verliezen, toch?

1. Onafhankelijk platform vs. nieuwe feature

    Waar TikTok een onafhankelijk videoplatform is, zijn Reels een nieuwe feature van Instagram. Dit maakt dat je op TikTok direct dagenlang kan scrollen. Bij Instagram ga je eerst op de juiste tab moeten klikken om dan pas in de Reels sectie terechtkomen. Een extra stap dus. De kans dat je video bekeken wordt, wordt hierdoor een tikkeltje kleiner. 

    2. Bestaand vs. nieuw platform

      Ook al is TikTok de laatste 2 jaar enorm populair geworden, het neemt niet weg dat dit een relatief nieuw platform is. Toch zeker als social media platform voor jouw merk. Waar je op Instagram kan verderbouwen aan je reeds bestaande volgers basis, zal je op TikTok dus volledig van 0 moeten beginnen en je volgers stelselmatig aantrekken. Hoe? Met creatieve, authentieke video content!

      💡 Leuk weetje: sinds kort kun je bij Instagram Reels ook video’s van 60 seconden opnemen. Voorheen werd dit beperkt tot 30 seconden.

      3. Mogelijkheden verschilt per platform

      De creatieve vrijheid bij TikTok ligt hoger dan bij Reels. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de muziekbibliotheek ('sounds'). Bij TikTok wordt deze pool niet enkel gelimiteerd tot de muziek die zij aanbieden maar kan je ook je eigen sounds creëren. Je zal ook zien dat veel van de sounds die op Reels gebruikt worden, oorspronkelijk afkomstig zijn van TikTok. Je hebt nu eenmaal platformen waar de trends gezet worden, en platformen waar de trends gevolgd worden. 😜

      Een ander voorbeeld is het aantal effecten dat je kan instellen. Heb je al eens gedroomd om je oogkleur te veranderen of te ontdekken op welke celebrity je lijkt? Wel, met TikTok en IG Reels is het beide mogelijk. Maar bij TikTok is het veel uitgebreider dan bij Reels. Bovendien kan je je video op TikTok achteraf nog bewerken. Bij Instagram is dit niet het geval.

      4. Gebruik van #hashtags

      Het belang van hashtags om je volgersaantal te verhogen, is bij beide platformen aanwezig. Al ligt dit bij TikTok hoger. Hun algoritme is namelijk grotendeels gebaseerd op het gebruik van hashtags. Denk maar aan de #foryou, #FYP en de trending hashtags die je kan terugvinden onder ‘ontdekken’.

      Bij Instagram Reels wordt het algoritme vooral gebaseerd op je eerder kijkgedrag en activiteiten (likes, comments etc.) die je uitvoerde. Hashtags spelen hier dan ook een minder grote rol of een video al dan niet bij jou terecht zal komen.

      5. Waar zit mijn doelgroep?

      De doelgroep die primeert op TikTok is overduidelijk Gen Z. En uit onderstaande grafiek blijkt dat dit ook het geval is voor Instagram. 🤯 Het enige verschil is dat de doelgroep op Instagram veel verder reikt dan Gen Z, terwijl dit bij TikTok (nog) niet zo is.

      Bron: Coosto.com

      Is kiezen voor één platform werkelijk verliezen❓

      Als je een brede doelgroep wil bereiken, dan is het volmondig: JA! 

      TikTok mag dan misschien het beste platform voor korte video’s zijn, de doelgroep die op dit moment actief is op het platform is nog redelijk beperkt. Ideaal als je enkel Gen Z wil bereiken, maar niet voldoende voor de andere leeftijdscategorieën.

      Ons advies?

      Gebruik beiden als een versterking van elkaar. 🤜🤛

      Niemand beweert dat je je TikTok video’s niet kan delen op Instagram. Het is zelfs de ideale manier om je Instagram volgers naar je TikTok profiel te herleiden en extra volgers te winnen. Maar be aware! Want Instagram is er namelijk niet zo scheutig op als je jouw TikTok video’s kopieert naar Instagram Reels of stories. Het algoritme van het kanaal gaat je erop afstraffen en zorgen dat je video minder onder de aandacht komt.
      De beste oplossing? Maak de video opnieuw in Instagram Reels of gebruik de TikTok downloader om je TikTok video zonder watermerk te downloaden.

      Blogberichten

      Sharen is caren

      Schrijf je in voor de TT-specials

      Blijf jij graag op de hoogte van alles wat wij doen bij TT? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!

      © 2022 Gemaakt met ♡ in Herentals. Samen met jou creëren we digitale ervaringen.