Anderhalf jaar geleden publiceerden we een eerste blog over Facebook Edgerank. Het algoritme dat bepaalt of een statusupdate wel of niet getoond wordt in het overzicht op de startpagina. Dit wordt bepaald door een aantal pijlers, zoals eerdere interacties, type content (statusupdate, foto, video, link), tijd etc. ...

Nu is er ook sprake van negatieve edgeranking en het belang ervan. Wanneer fans updates van je pagina uitschakelen of erger nog: je pagina 'unliken' of rapporteren als spam, is dit negatief voor je edgerank. Deze acties worden 'negatieve feedback' genoemd (niet te verwarren met negatieve reacties) en hebben een slechte invloed op het bereik van je pagina.

Maar hoe krijg je nu een duidelijk zicht op het aantal unlikes, uitschrijvingen en spam-rapportages?

Wanneer je een export maakt van je Facebook Insights naar een Excel-file, zie je kolommen die handelen over 'negatieve feedback' (of 'negative feedback' afhankelijk van je taalinstellingen). Hier kan je de evolutie zien van de negatieve feedback per dag/ week/ maand.

Wanneer je merkt dat deze op een bepaalde dag uitzonderlijk hoog ligt, ga dan na wat je acties die dag waren. Heb je een commerciële post geplaatst? Meerdere posts op 1 dag? Is er een actie afgelopen? Wanneer je de oorzaak vindt van de stijging van negatieve feedback, kun je hieraan werken.

Leer je fans echt kennen. Welke content is populair, welke posts scoren goed? Wanneer je merkt dat je edgerank negatief evolueert zet dan terug in op populaire posts waar elke fan zich in herkent. Je kan ook in je advertentie account posts gaan promoten, waardoor de interactie weer toeneemt. Verlies je edgerank alvast niet uit het oog, of je fans verliezen jouw pagina al snel (letterlijk) uit het oog.

Meer over Facebook Edgerank en wat het exact inhoudt vind je op onze blog.

facebook edgerank