Wanneer mijn mailbox open popt omwille van een survey over #phareconf werd ik eraan herinnerd dat ook ik mijn mening over dit event online zou delen. Mijn uitstelgedrag wordt hierbij afgebroken wanneer ik mijn persoonlijke opinie neerschrijf. Experts, marketing goeroe’s en digital natives beleefden dinsdag een hoogdag in het pittoreske Gent. Hartje Gent was die dag een hotspot rijker voor diegenen met een passie voor digitale marketing en communicatie. Maar liefst 360 nieuwsgierigen trokken richting Oost-Vlaanderen voor een dag boordevol internationale sprekers, die hun visie op een snel evoluerende digitale wereld graag met ons wilden delen. Op de agenda Nathalie Nahai, Will Hayward, Josh Grau, Jillian C. York, Paul Boa en Tom Vroemen. Knappe koppen die alvast hoge verwachtingen met zich meebrachten.

Maar nadat de Gentse burgemeester en moderator Filip Van Den Abeele ons van harte welkom heetten was het de beurt aan Catherine Van Holder (@CvanHolder) om de spits af te bijten. Deze spring-in-t-veld creëerde heel wat verwachtingen na een eerdere succesvolle samenwerking. In haar favorietenrol wist zij mijn verwachtingen dan ook te bevestigen. Catherine had het tijdens haar 45 minutes of fame over de kracht van digitale media en hoe dit een invloed heeft op het hedendaags ondernemen. Tijdens haar speech „#digital times and the fabric of our society” heeft ze het onder meer over de 40 uren werkweek wat voor de werknemers van vandaag geen evidentie meer is. Catherine was ook degene die de term micro-entrepreneurs in de spotlights wist te zetten. Mede door digitale media worden er ons nieuwe mogelijkheden aangeboden maar helaas klinkt dit in theorie allemaal mooi maar in de praktijk is de uitvoering vaak moeilijker. Want ik heb ook creatieve hersenkronkels die zorgen voor toffe ideetjes, wat nog niet wil zeggen dat ze ook effectief succesvol zullen zijn.

Na Catherine was het de beurt aan Tom Vroemen (@tomvroemen), een expert in crowdfunding en entrepreneurship. Doordat betrokkenheid en interactiviteit zich voornamelijk afspelen in de offline wereld begeeft Crowdfunding zich zowel in het online als in het offline gebeuren. Deze vlotte Nederlander gaf meer uitleg over smart money en over gerealiseerde projecten waarbij hij voor kapitaal en engagement ten rade ging bij zijn persoonlijk netwerk. Sinds deze presentatie heeft Kevin zijn businessplan voor zijn zomerreis klaar, wie sponsort?

Na koffie en gebak was het aan Jillian C. York (@jilliancyork), de directrice van International freedom of expression. Deze activiste was helemaal overgevlogen uit de United States, waar ze deel uitmaakt van de EFF (Electronic Foundation Federation). Zij gaf haar uitgesproken mening over het feit dat Westerse ondernemingen overheden voorzien van technologie die het bespioneren van digitale communicatie vereenvoudigen. Naar mijn mening was haar speech een tikkeltje te opdringerig. Anyway, om de Jillian C. York alinea af te sluiten: everybody is guilty of something!

Paul Boag moet wel de meest modebewuste spreker van Phare Conference 2014 geweest zijn. Het schoeisel van deze Britse energiebom werd alvast fel besproken via Twitter. Zijn grafisch sterke presentatie heeft ons het meest geïnspireerd. Hoe kan je als werknemer/werkgever bijdragen aan een digitale organisatie. Deze werkwijze wordt alvast gehanteerd bij Think Tomorrow. Creatieve ideeën worden hier alvast langs alle kanten gestimuleerd, het is nu een kwestie om hierin nog een stapje verder te gaan. Want „you’re going to be stuck forever in your organisation if you don’t fix it yourself”.

Hierna volgde het Media & Press debate, naar mijn mening enkel om het programma te voorzien van wat variatie. Op de sofa alleen maar believers van een online media revolutie: Jo Caudron, Wouter Verschelden (Newsmonkey), Bart Van Coppenolle (Bhaalu) en Theo Ploeg. In mijn ogen was dit een uitvergroot sales - praatje met een hoog Newsmonkey gehalte. Tevens situeren deze projecten zich online, waardoor het interessanter was geweest had men iemand van de klassieke media weten te engageren voor dit debat. Daarbij werd ineens afgeweken van het Engels vermits dit debat gehouden werd in het Nederlands, wat het knap lastig heeft gemaakt voor de anderstaligen in het publiek.

The next one on stage: Will Hayward, Vice president Europe bij BuzzFeed. Hij gaf meer uitleg over het BuzzFeed succes, het bijhorend business model, de content creatie, social sharing als wetenschap en de toekomst van het internet. Wat mij vooral is bijgebleven na het pleidooi van Will Hayward is het feit dat katten en honden nog steeds booming business zijn via sociale kanalen. Beroemdheden zoals Grumpy Cat weten mij dagelijks een glimlach op de mond te toveren maar blijkbaar werken deze furry friends nog steeds bij een groter publiek.

http://www.youtube.com/watch?v=iMzgl0nFj3s

Wat wij volgens Will Hayward kunnen leren uit de BuzzFeed werkwijze, gerelateerd aan content.

  • Is wat je doet, goed genoeg om te delen?

  • Praat niet te veel over jezelf. It’s boring!

  • have FUN!


Als voorlaatste op het menu: Josh Grau (@grauface), Head of Brand strategy bij Twitter. Deze digital native uit Dublin zet zich dagelijks in zodat merken het micro netwerk Twitter inzetten als marketingplatform. Ter illustratie heeft hij gebruik gemaakt van cases over bekende en minder bekende brands die recent Twitter op een unieke manier wisten in te schakelen. Denk maar aan Arby’s, die Pharrell tijdens de Grammy’s vriendelijk hebben gevraagd of ze hun hoed terugkrijgen. Naast toffe campagnes en spraakmakende Twitter conversaties, die we allemaal al eens zagen passeren, vond ik dit een van de minste presentaties. No offence.

Last but not least Nathalie Nahai, the web psychologist. Een toffe madam die het verband tussen psychologie en conversies op een amusante en luchtige manier wist over te brengen. Deze UK based web Psych gaf meer uitleg bij het inzetten van Hofstede’s dimensies om meer consumenten naar jouw website te lokken. Gesteund door veelzeggende visuals wist zij te vertellen welke website elementen en psychologische technieken je het best kan hanteren om meer klanten, uit verschillende culturen, te benaderen.

Kortom, aanwezig zijn op Phare Conference betekent jezelf laten inspireren, netwerken en discussiëren met peers uit het online wereldje. Met een rugzak vol nieuwe ideeën in combinatie met een dosis creativiteit werd de werkdag vandaag opnieuw aangevangen. Heerlijk. Mijn #phareconf blogpost afsluiten doe ik graag met de volgende words to live by: success is going from failure to failure without loss of enthusiasm!

- Joyce