Wees een bedrijf in je bedrijf

Een KMO, een klein bedrijf met een grote toekomst. Mooie referenties, prachtige projecten en realisaties om trots op te zijn, elke dag opnieuw. Een streven waar enkel een topteam aan kan starten. En voor een topteam heb je mensen nodig met een ondernemende geest.
Geschreven door Kevin Heylen

Bij Think Tomorrow verwachten we dan ook dat iedereen een ondernemende gedachtegang neerzet. Dit betekent dat elke persoon in het bedrijf zich als een mini-bedrijf moet gedragen: Een mini-bedrijf als je eigen persoon.

Baas over je eigen agenda

Je eigen agenda maken klinkt voor vele mensen logisch. Niets is echter minder waar. Je eigen agenda beheren, gaat verder dan enkel een planning maken. Begrijp het niet verkeerd, plannen is en blijft de basis van je agenda. Zonder een planning is een agenda niets waard. Je eigen taken plannen, is slechts de eerste stap. Er moet nog heel wat meer gebeuren in een werkweek: overleg, meetings, je collega’s helpen… Zaken waar je rekening mee moet houden in je planning. Tenslotte moet je je eigen werk tot een goed einde brengen tegen de deadline die vooropgesteld is. Dat betekent dan ook:

  • “Nee” kunnen zeggen als je collega’s je taken geven, feedback vragen of om hulp vragen. Jij bent verantwoordelijk voor jouw taken. Collegialiteit ten top natuurlijk, maar you have to get the job done.
  • Prioriteiten stellen in je eigen taken, rekening houdende met je collega’s, je managers en je klanten. Soms is het werk niet haalbaar en moet dit aangekaart worden. Of je neemt beslissingen (in samenspraak) omtrent de scope bijschaven of downgraden.
  • Wat eerst en wat laatst bepaal je zelf volgens de prioriteiten, de algemene planning en de belangrijkheid van het project.

Een onderneming zorgt voor een overkoepelende planning. Meestal gaat het dan over middellange termijn en projecten in zijn geheel. Hetzelfde geldt voor jou als teamlid. Ook jij moet een planning maken voor jezelf die overzichtelijk, realistisch en specifiek is. Termijnen en projecten zijn dan meestal op een kleinere schaal, maar het principe blijft wel hetzelfde.

Je bent accountable

Mensen moeten op je kunnen rekenen, niet alleen dat je je taken afrondt en de klant een goede service biedt. Verantwoordelijkheid gaat heel wat verder.

Projectmatig:

  • Je brengt een project tot een goed einde, ongeacht of je alles zelf hebt uitgevoerd. Je werkt in een team en je team moet op jou kunnen rekenen dat je actief bijdraagt.
  • Verbaas je team en de klant met kwaliteit. Lever zaken af waar je zelf trots op bent. Zorg ervoor dat anderen trots op jou zijn. Het maakt van jou een persoon waar ze op kunnen rekenen en waar ze graag mee samenwerken.

Vakantie:

  • Iedereen heeft recht op vakantie. Iedereen wil hiervan ten volle genieten. Maar dat kan enkel als je met een gerust gevoel op vakantie kan vertrekken. Je zorgt ervoor dat al je taken afgewerkt zijn. Je zorgt dat je collega’s op de hoogte zijn van de projecten. Zo hoeven zij jou ook niet te storen op je welverdiende vakantie. Je neemt voor klanten en collega’s alle onduidelijkheden weg.
  • Je zet een out-of-office met duidelijke data. Wees expliciet of je wel of niet bereikbaar bent.

Accountable zijn als bedrijf betekent vertrouwen krijgen van je klanten en je medewerkers. Alle stakeholders moeten weten dat ze op jou kunnen rekenen. Neem dezelfde verantwoordelijkheid als een bedrijf en zorg dat mensen op je kunnen vertrouwen voor, tijdens en na je vakantie.

Motivatie is alles

Waarom doe je de job die je doet? Omdat je ze graag doet? Omdat het je passie is? Omdat je geld verdient? Een bedrijf bestaat voor een reden en dat is net hetzelfde in je job. Focus op omzet en je zal geld verdienen. Focus om de wereld te veranderen en je zal het verschil maken.

Attitude doet meer dan kennis. Begrijp me niet verkeerd, kennis is absoluut nodig en noodzakelijk om de basis van je job uit te voeren. De honger naar meer kennis en de attitude om bij te leren is echter zoveel meer waard.

Als bedrijf moet je streven naar beter, eruit springen, het verschil maken. Bestaande en potentiële klanten moeten voelen waar jij als bedrijf het verschil maakt. Dat geldt ook voor jou als persoon. Maak het verschil voor je klant, voor je team en voor jezelf. Leg de lat steeds hoger. Streef naar uitmuntendheid, gewoon omdat jij de beste wil zijn.

Wat is jouw driver statement?

Reactief reageren is dodelijk

Hey, kan je even … please? Ja hoor, geef me één minuut! We horen deze zaken elke dag op de werkvloer, maar reactief zijn heeft heel wat negatieve kanten. Ja, je bent diegene die iedereen uit de nood helpt en inspringt waar nodig. Het resultaat: je ligt goed in de groep.

Maar wat met de andere kant van de zaak? Hoe neem je verantwoordelijkheid over je eigen taken als je steeds anderen uit de nood gaat helpen? Blijven jouw taken dan liggen? Je hebt de verantwoordelijkheid over jouw taken en projecten. Anderen uit de nood helpen? Natuurlijk! Zolang je je eigen agenda niet verwaarloost.

Als bedrijf zal reactief reageren je op 2 manieren een imago geven bij je klanten:

  • Je klanten kunnen altijd op je rekenen en als KMO ben je flexibel en bied je een goede, snelle en toffe service.
  • Klanten zijn als kinderen. Eénmaal ze weten dat je op enorm korte termijn zaken voor hen in orde kan maken, zullen ze dit steeds meer en sneller verwachten in de toekomst. LET OP: snel zaken aanpakken (korte tijd aan iets werken) associëren klanten ook snel met goedkoop. Want tenslotte denkt de klant dat je niet veel tijd in iets hebt moeten steken.

Het doel is een ideaal evenwicht te vinden tussen beide zijden. Zowel als bedrijf maar ook jij als persoon binnen een team moet een gezond evenwicht vinden voor jezelf, je verantwoordelijkheden en je team.

Kwaliteit vs kwantiteit

Focus op kwaliteit en je maakt jezelf uniek. Focus op kwantiteit en je moet het volume volhouden. Ook hier zijn beide opties perfect mogelijk voor jou als persoon of als bedrijf. Stel jezelf de volgende vraag: “waarmee wil ik het verschil maken?

  1. Mijn klanten, mijn collega’s en mijn managers telkens opnieuw verbazen? Ervoor zorgen dat mensen het koud en warm tegelijk krijgen van mijn werk. Dan kies je voor kwaliteit.
  2. Verzet je hopen werk als een bulldozer? Iets wat iemand anders niet klaar krijgt? Snelheid is prioriteit en geef me gerust meer taken en projecten zodat ik ze er mee doorkrijg binnen mijn agenda. Meestal is kwaliteit hierbij ondergeschikt en kies je voor kwantiteit.


Waar maak jij het verschil? Afhankelijk van je jobfunctie en het bedrijf waar je werkt, zal één van beide eigenschappen best bij jou passen.

Je persoonlijkheid zal slechts één van beide eigenschappen bepalen. Je bedrijf en jobfunctie ook één. Vallen beiden samen, dan kan je enorm sterk uit de hoek komen.

Zorg ervoor dat je een bedrijf en job vindt die past bij jouw eigenschappen. Alleen daar zal je een verschil kunnen maken voor je collega’s en de projecten waarop je werkt.

Net zoals jouw persoon moet een bedrijf ook een keuze hierin maken. Als bedrijf wil je het verschil maken bij je klanten en dat wordt steeds moeilijker in 2018, een tijd waarin iedereen de beste, de snelste of de goedkoopste is. Grenzen vervagen en het wordt steeds moeilijker om de verschillen aan te tonen.