Online branding voor The Belgian

Een project voor The Belgian door

Kevin_1.png
Caro_1.png
Sarah_1.png
2-2.jpg
mei-02.png

DE OPDRACHT

Al sinds 1956 eert The Belgian wereldwijd onze Belgische roots. Hoe? Door kwalitatieve chocolade op de markt te brengen. Hun verpakkingen zijn on point. Hun online communicatie nog niet. Hoe pakken we dat aan? Team Think Tomorrow assemble! 

EEN VERHAAL VAN ONLINE BRANDING

Dat deze opdracht een verhaal was van online branding, was duidelijk. Branding vergroot immers de herkenbaarheid van je producten en diensten bij je consumenten, waardoor je een concurrentievoordeel krijgt in de markt. 

Door je merk op een herkenbare manier vorm te geven:

  • Associëren consumenten zich met je bedrijf
  • Krijgen ze vertrouwen 
  • Bouw je loyaliteit op bij je consumenten.

Maar hoe laat je die communicatie eruit springen?
We hadden een concept nodig. 

We stelden onszelf 3 vragen:

  1. Waarom zouden mensen hun chocolade bij The Belgian kopen?
  2. Welke elementen maken de huidige huisstijl herkenbaar?
  3. Wat vertegenwoordigt die huisstijl op dit moment?

TOT EEN STERK CONCEPT

Op bovenstaande drie vragen zochten we een antwoord. Ver hoefden we niet te zoeken. Want hoewel het nergens staat neergeschreven, heeft The Belgian in de loop van de tijd haar huisstijl heel concreet vastgelegd in de weergave van hun verpakkingen

De merknaam geeft de premium kwaliteit weer. België heeft namelijk een uitstekende reputatie wat chocolade betreft, dat hoeven we je niet uit te leggen. En ook het gouden randje, de kroon in het logo en de herkenbare Belgische vlag weerspiegelen dat het merk tot het beste van het beste behoort. 

juni-06.png

De afwisseling tussen klassieke elementen (het lettertype en de vermelding ‘since 1956’) en moderne (frisse kleuren, moderne verpakking), geven weer dat The Belgian chocoladeliefhebbers heeft van alle leeftijden

oktober-05-b.png

Tot slot toont The Belgian ook dat ze chocolade hebben voor alle momenten. Om troost en comfort te bieden, maar ook om geluk te vieren. Alleen of samen met anderen. De strik op de verpakkingen weerspiegelt die ‘the joy of giving’ die ze willen uitdragen.  

Zo kwamen we tot een concept dat sterk genoeg was om alle communicatie te dragen. Een concept dat blijft hangen. Dat werkt.

september-04.png

"Premium Belgian chocolate that transforms an everyday moment into a royal surprise."

CONSISTENTIE IS KEY

Eens het concept duidelijk is, komt het erop neer consistent te zijn. Dat verhoogt de herkenbaarheid en geeft je merk eigenheid.

Het concept dat we voor The Belgian opstelden, trekken we dus overal door in de content creatie. Elke tekst en elk beeld verwijst terug naar dat ene statement. Zo is er steeds de link naar verrassen of cadeau geven in de captions. En in de beelden komen de kleuren terug die ook op de verpakkingen staan.

Wist je trouwens dat we zélf alle beelden voor The Belgian creëren, in onze eigen fotostudio?

the-belgian-guidelines.png

IN-HOUSE OPLEIDING SOCIAL MEDIA

Een interne opleiding was aan de orde als we consistentie willen garanderen en iedereen mee willen hebben in het verhaal.

Maar het team van The Belgian is wereldwijd verspreid. Met kantoren en social media account in o.a. USA, Hongarije en Singapore zou een ‘onze size fits all’-strategie niet werken.

Volgens het principe van Think Global, Act Local werkten we een aanpak uit waarmee alle brand managers van The Belgian aan de slag konden. Gestuurd vanuit het hoofdkantoor in België, met vrijheid voor lokale initiatieven.

The Belgian kreeg een in-house voorstelling van onze aanpak en een op maat gemaakt draaiboek met concrete richtlijnen en do’s & don’ts op vlak van:

  • content creatie
  • community management
  • advertising

Iets waarmee de brand managers van de verschillende landen zelf aan de slag konden.

WAAROM niet zelf content creëren?

De handleiding die we voor The Belgian samenstelde, geeft hen de vrijheid om zelf ook iets te creëren. Maar - eerlijk is eerlijk - daarvoor missen ze vaak de motivatie en begeleiding. Onze input is dan een belangrijk startpunt.

Dus, om naast consistentie ook kwaliteit te garanderen, creëren we met ons team maandelijks een reeks social media posts. Aangepast aan het seizoen en inspelend op relevante top topicals.

Die voorgemaakte posts helpen het team van The Belgian op weg. We laten hen niet aan hun lot over, na de opleiding. Integendeel. We voeden en motiveren hen om actief de branding mee te ondersteunen. Alleen zo kan het merk zelf groeien, worden alle brand managers echt één met het merk en is het imago van The Belgian wereldwijd consistent.

Wil jij ook consistentie in jouw social media?

Bel Kevin eens op!

+32 14 84 91 00