De 5 meest voorkomende valkuilen van communicatie

Communicatie is de basis van een goede samenwerking en daarin kunnen we nog sterk groeien. De grootste uitdaging is om telkens opnieuw de communicatiemuur te slopen. Communicatie is dan ook een werkwoord, het vraagt energie, inspanning en karakter om te blijven volhouden en verbeteren.
Geschreven door Kevin Heylen

Luisteren is key

Horen is niet hetzelfde als luisteren. Dat is de belangrijkste valkuil.

Bij Think Tomorrow willen we steeds beter communiceren en dat vraagt inspanningen. De voorbije maanden hebben we geleerd dat het belangrijkste aspect van goed communiceren, is leren luisteren. Niet enkel horen, maar echt actief en empatisch luisteren naar wat er gezegd wordt. Dat was onze eerste uitdaging. Als je op de juiste manier luistert naar je gesprekspartner, spreek en interageer je beter.

Wij proberen steeds te spreken zodat anderen graag naar je luisteren. En we luisteren op zo'n manier dat anderen graag met je praten. Vergeet niet dat slecht 5% van wat we horen, we ook effectief onthouden doordat we te weinig actief en empatisch luisteren. Dat is elke dag opnieuw een uitdaging. Ook voor ons.

Het resultaat van slechte communicatie zie je hier. 👇

De communicatiemuur

Luisteren is natuurlijk niet het enige belangrijke element. Goede communicatie bevat heel veel zaken. Net daar komt de communicatiemuur naar boven en die moeten we slopen, want hij zorgt ervoor dat zaken moeilijk verlopen, niet afgewerkt worden of dat er fouten worden gemaakt. 

Communicatie verloopt in verschillende stappen waarbij elke stap een valkuil bevat die we moesten overwinnen en dat elke keer opnieuw. Hieronder de 5 stappen die ons uitdagen:

  1. Bedoeld ≠ Gezegd: Breng je eigen ideeën onder woorden. Als iets helder is voor jou kun je het gemakkelijker overbrengen naar anderen. Duidelijkheid creëren voor jezelf is dan ook een eerste stap.
  2. Gezegd ≠ Gehoord: "Je moet 7x iets zeggen voor iemand het voor de eerste keer hoort." Als je spreekt, zorg er dan voor dat je de volledige aandacht krijgt. Spreek met impact en vol enthousiasme over je ideeën. De ontvangers zullen veel sneller horen wat je te vertellen hebt.
  3. Gehoord ≠ Begrepen: "We spreken allemaal dezelfde taal" is een fabel. Het gebruik van ons vocabularium en de definities die we geven aan woorden zijn van cruciaal belang. Want woorden gebruiken waar de ontvanger een andere definitie van heeft, zorgt ervoor dat mensen je wel horen, maar niet begrijpen. Dàt is de reden dat we bij Think Tomorrow een begrippenlijst hebben. Iedereen op dezelfde golflengte.
  4. Begrepen ≠ Akkoord: Iemand kan je perfect begrepen hebben maar dat betekent niet dat ze akkoord gaan met wat je te vertellen hebt. 'Start with why' zegt Simon Sinek en dat is een visie waar wij veel belang aan hechten. Als je mensen een motivatie geeft alvorens je boodschap te brengen, bereik je veel meer.
  5. Akkoord ≠ Gedaan: De laatste stap. Waarom worden zaken niet gedaan? Iedereen had toch goed begrepen wat er verwacht werd en was toch volledig akkoord? Waar wringt het schoentje dan? Initiatief nemen en een planning opmaken is cruciaal om tot een uitwerking te komen.

Asynchrone communicatie

De definitie van 'asynchroon' is niet tegelijkertijd. Dat betekent dat we steeds streven om boodschappen, media en processen in te zetten, ongeacht tijd. Waarom? Omdat de uren in focus echt productief en nuttig zijn. Wist je dat waneer je iemand uit zijn concentratie haalt die persoon 23 minuten nodig heeft om weer in focus te komen?

Daarom proberen we zoveel mogelijk asynchroon te werken. Enkele voorbeelden van hoe wij het bij Think Tomorrow aanpakken:

  • We werken in de cloud:
    Google Docs helpt ons om efficiënt samen te werken en opmerkingen te geven waar nodig. Steeds naast elkaar ongeacht tijd, maar binnen de deadline. Zo vermijden we verschillende versies van documenten en moeten we elkaar niet constant storen bij vragen.

  • Meeting ≠ samenzitten:
    Een meeting doen we alleen als dat écht nodig is. Gewoon samenzitten proberen we zoveel mogelijk te vermijden. Het verschil zit hem in de voorbereiding, het afgelijnde doel en de gestructureerde aanpak.

Effectieve communicatie

Elke dag opnieuw proberen we de communicatiemuur te slopen, zowel in onze interne werking als met onze opdrachtgevers. Effectieve communicatie is dan ook een werkwoord en een inspanning die je continue moet leveren.

Effectieve communicatie is compleet, concreet, charmant, correct, duidelijk, doelgericht en gecomprimeerd. Dat is de communicatie waarnaar we streven.