Wat met je communicatie tijdens de coronacrisis?

We begrijpen dat heel wat bedrijven nu met de handen in het haar zitten, want hoe communiceer je best in deze moeilijke periode? Op basis van twee super interessante blogposts deel ik graag met jou de belangrijkste tips. 👇
Geschreven door Zita Vennekens

Als bedrijf is het nu meer dan ooit belangrijk om op een correcte manier te communiceren. Met de tips van Frankwatching kan jouw bedrijf effectief aan de slag. 💪 Ik heb het specifiek over deze twee blogposts: “✔️ Checklist crisiscommunicatie: zo ga je om met het coronavirus” en “Onlinemarketing & corona: verandering in consumentengedrag”. 

Blijf posten op social media

Wij raden je aan om te blijven posten op je social media kanalen. Nu iedereen (of toch bijna iedereen) de hele dag thuis zit, zal het social media gebruik toenemen. Het gedrag van consumenten verandert:

  1. Ze zijn vaker online, ga zelf dus zeker niet offline.
  2. Ze zijn minder risicozoekend, focus je dus op retentie.


Je zorgt er dus best voor dat jouw merk top of mind blijft. Want na deze crisis gaan mensen weer winkelen zoals ze dat voorheen deden. 

Pas je boodschap aan

Wat je wel zéker moet doen tijdens deze periode is je boodschap aanpassen indien dit nodig is. Bekijk of alle posts die je voorzien had voor de komende weken aanvaardbaar en relevant zijn. Heb je een post voorzien die zegt om met je vrienden samen te komen? Dan pas je deze best aan of verplaats je deze naar een later tijdstip. Ook met humor spring je best wat voorzichtiger om. Humor mag, maar ga niet te ver.

Houd de consument up-to-date

Is je product nog beschikbaar? Verandert je service? Is thuislevering een optie? Dit zijn dingen die de consument wil weten. Houd hen dus ook zoveel mogelijk op de hoogte van de laatste ontwikkelingen bij je bedrijf. Dit doe je best via verschillende kanalen zoals je website en je social media profielen. En zorg er uiteraard voor dat de informatie die je deelt op elk kanaal hetzelfde is. 

Sta klaar voor de consument

Het zou kunnen dat de consument vragen heeft over bijvoorbeeld de beschikbaarheid van je product. Deze vragen kunnen tot bij jou geraken via verschillende kanalen: je website, e-mail, telefonisch, social media… Onderhoud dus goed je klantcommunicatie en sta je consument bij waar nodig

Blijf positief

Hoe moeilijk het misschien ook is, blijf positief! Om je daar een handje bij te helpen, sluiten we af met deze GIF.

Heb je vragen of advies nodig over hoe je best communiceert tijdens de coronacrisis? Ons team staat voor je klaar en blijft ook tijdens deze periode voltijds aan de slag! 💪