Blogpost

Mijn AHA-momenten van Crius Update Live!

Het stoffige karakter van een uitgeverij houdt al lang geen stand meer. En dat heeft Crius Group begrepen. Wat ik opstak tijden de Crius Update Live conferentie kom je hier te weten.
Johnny Berkmans 7 min. reading time
Mijn AHA-momenten van Crius Update Live!

Dat we hier allemaal graag bijleren, was wellicht al duidelijk. Conferenties zijn er dan ook voor elk TT-lid en in elk vakgebied. Een conferentie waar je een designer niet snel zal terugvinden is Crius Update Live. Waarom ik dan wél? Omwille van de lekkere broodjes aha-momenten die je daar krijgt. De uitgeverswereld is voor ons als digitaal agency dan misschien een ver-van-ons-bed-show, toch heeft het raakvlakken met onze wereld. 

Uitgevers zijn steeds op zoek naar nieuwe, digitale manieren om hun boeken of verhalen op de markt te krijgen. Iedereen kent de e-books wel, maar vaak brengen uitgevers ook boeken uit in combinatie met apps of QR-codes. Die verrijken dan weer je content aan de hand van augmented reality of andere technieken. En dat biedt mogelijkheden.

Geheugenpaleis

Een uitgeverij is méér dan een achterhaalde fabriek waar aan de lopende band boeken worden gedrukt en herdrukt. Steeds vaker zoekt men de grens van het digitale op en wil men de traditionele mediatechnieken doorbreken. Geert de Cock, e-publishing manager bij Lannoo, vertelde het verhaal van Kasper Bormas. Hij schreef met groot succes het boek “Een nieuw geheugenpaleis”en bracht hierbij de app MemoryHome uit. Waarom? Om de levenskwaliteit van personen met dementie en hun naasten te verbeteren. Inderdaad, wauw! 

Maar het échte aha-moment kwam toen Geert uitweidde over het proces waarbij er steeds vernieuwingen aan de app worden toegekend. Voortdurend brengen de makers iteraties aan, tot ze een minimal viable product bekomen dat ze aftoetsen met de doelgroep en indien het goed bevonden is, voeren ze de aanpassingen werkelijk door. Wel, dat is precies hoe wij te werk gaan als we een nieuwe feature ontwikkelen! Wil je meer weten over geheugenpaleizen?

Auteursrecht

Een tweede aha-moment kwam er tijdens de presentatie over auteursrechten. Om een auteursrecht te krijgen is geen enkele formaliteit vereist. Je hoeft niets aan te vragen, te deponeren of te registreren en het kost je ook niets. Auteursrechten krijg je automatisch als je een werk maakt op gebied van letterkunde, wetenschap of kunst. Wist jij dat al?

Wist je dan ook dat het verstandig is om een ©-teken, je naam en een datum te zetten bij de dingen die je maakt? Gewoon om misverstanden te voorkomen. Simpel, toch?

Kleine letters kan je niet wegtoveren

En toen ging het over de showbizzwereld. Die is hard, bikkelhard. Hans Kazan, een wereldbefaamde goochelaar, vertelde zijn verhaal van vallen en opstaan. Hij verhuisde naar het zuiden van Spanje om zijn droom te verwezenlijken en doorheen de jaren had hij alles van op zijn to-dolijstje afgewerkt. Behalve één ding, een eigen theaterzaal bouwen.

Samen met een investeerder bouwde hij the Magic Palace in Torremolinos. De shows hadden succes en Hans was tevreden, maar daar dachten die investeerder duidelijk anders over. Het succes was er, maar kwam te traag op gang. Hans Kazan had genoeg van alle discussies en nam uiteindelijk de beslissing om ermee stoppen. Al was die klus niet zo snel geklaard als verwacht. 

In de kleine letters van het contract stond dat als Hans zelf zou kiezen om te stoppen, alle eigendommen in handen kwam van de vennoot. Hans was alles kwijt. Welk aha-moment ik hier kreeg? Dat je zelden een samenwerking kan aangaan die alleen berust op woorden of wederzijds vertrouwen. En dat je áltijd de kleine lettertjes van een contract moet lezen.

Andere aha-momentjes

  • Je moet niet katholiek zijn om CEO te worden van een uitgeverij die voornamelijk Bijbels drukt.
  • Er zijn slechts zes Creative Commons licenties die je kan gebruiken om je content en beeldmateriaal te beschermen Meer daarover vind je hier.
  • Via het tekstverwerkingsprogramma Word krijg je zelden je content gestructureerd, omdat het te veel stijlen toelaat. Je kan beter FontoXML gebruiken.
  • Een structuur zonder afsprakenkader geeft chaos. Wat voor iemand duidelijk een paragraaf of titel is, kan door iemand compleet anders geïnterpreteerd worden.

Crius Update Live wordt georganiseerd door Crius Group, één van onze opdrachtgevers. Hun business is er eentje die de toon zet in de uitgeverswereld. Ze worden dan ook een totaalleverancier in hun sector genoemd. Alle aanwezigen op dit event hebben een connectie met Crius Group en kijken naar hen op als het gaat over innovaties en digitalisering van de uitgeverswereld.

Insights

we want to share

Let's get digital!

Contact us for an appointment. We want to help you and show you the endless possibilities that this world has to offer.

Together we create digital experiences

Subscribe to our newsletter

Think Tomorrow
Lierseweg 81
2200 Herentals

+32 14 84 91 00
info@thinktomorrow.be

Think Tomorrow. Digital Marketing Agency © 2019 Made with ♡ at Herentals.