Afgelopen nacht sprak “the man himself”, Mark Zuckerberg, de woorden uit waarvoor heel de Social Media wereld al vreesde. Onze favoriete Amerikaan is namelijk druk bezig geweest om de formule van Facebook Edge Rank bij te schaven, wat voor vele bedrijfspagina’s een (grote) impact zal hebben. Ook al hebben we nooit de volledige formule geweten die bepaalt wat mensen te zien krijgen in hun newsfeed, toch was er altijd minstens één zekerheid… Een hoge vorm van interactie op je post in de vorm van likes, comments en/of shares zorgde voor een hoog plaatsje in iemand zijn/haar newsfeed. En laat net dat hetgeen zijn dat je als bedrijf wil… Gezien worden!

 

Screen Shot 2018-01-12 at 15.52.55

 


Strenger op engagement baits

Eind vorig jaar ging het al de ronde dat posts in de vorm van “engagement baits” minder getoond zullen worden in de newsfeed van fans en dus minder bereik gingen hebben. De succesformule van posts waarbij je reactie, likes of shares uitlokte, kunnen we nu dus -bij wijze van spreken- schrappen in onze content, aangezien onze goede vriend het bereik ervan zal verlagen. Ergens logisch, uiteraard, maar vreemd genoeg merken we tot op de dag van vandaag dat zulke posts het (gelukkig) nog steeds goed doen. Een doorvoering die dan nog moet gebeuren? Of zijn we ervan vrijgesteld omdat deze posts eerder zeldzaam zijn op onze pagina’s? De tijd zal dit ongetwijfeld uitwijzen!

Bedrijfspagina’s worden achteruit geschoven
Alsof één verandering nog niet genoeg was, deed Marc Zuckerberg er afgelopen nacht nog een schepje bovenop. De content van bedrijfspagina’s wordt (over het algemeen) achteruit geschoven en persoonlijke profielen zullen de bovenhand nemen in de newsfeed. Op deze manier zullen mensen meer persoonlijke content te zien krijgen, voor de korte tijd dat ze erdoor scrollen. De tijd van je Facebookfan is nu namelijk kostbaarder dan ooit tevoren! De Facebook Edgerank formule wordt dus alweer aangepast en zowel likes als shares zullen bijna (tot helemaal) geen invloed meer hebben op je plaats in de newsfeed. Relevantie en betekenisvolle interactie in de vorm van conversaties zullen nu extra beloond en getoond worden.

Een win-win situatie voor de gebruiker, maar eerder een jammerlijke zaak voor onze klanten/bedrijfspagina’s. Het wordt zo steeds moeilijker om een plaatsje op de begeerde ‘newsfeed troon’ te bemachtigen aangezien velen ervoor vechten, maar slechts enkelen (vooral betalenden) in de spotlights komen. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de impact die deze veranderingen met zich mee zullen brengen en hopen uit de grond van ons hart dat onze pagina’s toch een beetje gespaard zullen blijven.