Vorige week woensdag was ik aanwezig op het Digital Kids Marketing congres, dat plaatsvond in Brussel. Een event met de focus op kidsmarketing en de bijhorende aanpak. Een kort verslag en interessante punten van een inspirerende dag:

QOTD en kids - say - the - darndest - things - uitspraak: “Facebook is zo eighties!”. Een uitspraak die me meteen met de neus op mijn leeftijd drukte. Hierbij was dan ook de toon van de dag gezet. Vervolgens zou ik alleen maar horen wat voor kinderen momenteel het dagelijkse leven betekent en wat wij als vooruitstrevend beschouwen.

Generation Z

Je moet weten dat Generation Z, zoals we ze noemen, geen wereld kent zonder internet en opgegroeid zijn met touch. Onze ‘smartphone’ is dus geen smartphone maar gewoon een telefoon. Het woord ‘digital’ kennen en gebruiken ze niet. Want digital is toch overal aanwezig? Neen, deze generatie maakt geen verschil tussen online en offline … Laat ons dus afstappen van het denken in categorieën en meer geatomiseerd over de verschillende kanalen denken.

De ‘jeugd van tegenwoordig’ denkt ook niet meer in toestellen of devices. Ze maken geen gebruik van een telefoon of tablet, maar gebruiken een applicatie. Zo spelen ze ook geen spelletje op hun tablet, ze spelen Minecraft, ongeacht het toestel dat ze daarvoor gebruiken

Ethisch communiceren

Een belangrijk punt om te communiceren naar kinderen en jongeren is ethiek. Er zijn heel wat regels en wetgevingen die je hierbij moet naleven. Met de nieuwe Europese regelgeving in aantocht, zullen we nog meer moeten opletten. Ethiek volgens de regels is belangrijk. Maar nog belangrijker is ethisch communiceren als merk. Als je als merk niet goed bent voor kinderen, zullen zij hun ongezouten mening ongetwijfeld uiten. Don’t talk down to them. Communiceer met hen en niet naar hen, op die manier zullen ze je veel meer respect tonen.

Communiceer dan ook heel eenvoudig, zonder veel teksten en in vertrouwde omgevingen met hen. Adverteer zonder tussen de lijntjes te spreken, want voor kinderen is het dan ook beter om te zeggen dat je adverteert. Als ze weten dat er advertenties getoond worden, zullen deze ook efficiënter zijn. Ze respecteren je eerlijke bedoelingen.

Informatie zoeken en vinden

YouTube is bij kinderen de grootste en voornaamste zoekmachine. Deze visuele zoekmachine is veel handiger dan de teksten die ze moeten lezen in Google SERP’s. Dergelijke filmpjes zijn dan ook de meest interessante manier om hun aandacht te trekken. Bovendien zijn deze ook nog eens enorm laagdrempelig.

Op de tweede plaats komt Google. De internetreus heeft de wereld in zijn hand en kinderen horen ook daarbij. Een derde plaats wordt weggekaapt door de Apple App Store en Google Play store. Niet onlogisch voor kinderen die op zoek zijn naar fun, play, music en education. Gamevertising is dan ook geen trend maar absoluut een meerwaarde voor merken. Het zorgt voor een interactieve, geïntegreerde en langere ervaring van adverteren naar kinderen toe. Met een educatief kantje heb je een winnend verhaal.

Conclusie

  • Kinderen zijn de toekomst! Verzorg ze en ze zullen van je houden.

  • Maak een onderscheid in kinderen van 2 - 13 jaar en van 13 - 18 jaar. Het blijven kinderen, hoe snel ze ook volwassen worden. Bekijk hen niet als een doelgroep maar als de toekomst van je merk.

  • Vergeet niet dat kinderen alleen nooit je target kunnen zijn, houd rekening met alle stakeholders zoals ouders, scholen, overheid enzovoort.

  • Wil je meer weten over kids marketing? Contacteer ons.


Kids Marketing