facebook money

Begin december wijzigde Facebook nogmaals het algoritme dat bepaalt welke posts in je newsfeed verschijnen en welke niet. Een doorn in het oog van vele marketeers, want Facebook moedigt steeds meer aan dat men betaalt voor bereik.

Is Facebook organic reach dood?
Er wordt alvast voorspeld dat het organisch bereik enorm zal dalen. Vele marketeers zien het verkeer naar hun pagina’s nu al afnemen. Het marketingbureau Ignite deed de test. In de eerste week van december analyseerde het bureau 689 posts van 21 pagina’s. Het resultaat was opvallend. Ignite ontdekte dat in slechts 1 week tijd het bereik gemiddeld met 44% daalde.

Facebook bevestigt dit. In een document dat de afgelopen maand naar hun partners verstuurd werd, is het sociale netwerk duidelijk: “Wij verwachten dat de organische verspreiding van berichten geleidelijk zal afnemen. We blijven continu werken om ervoor te zorgen dat mensen een zinvolle ervaring hebben op de site.”

Over die laatste zin bestaat veel twijfel. In een recent document genaamd “Generating business results on Facebook” wordt de paragraaf, waarin de dreigende val van organisch bereik ter sprake komt, afgesloten met opvallend advies. Marketeers moeten overwegen om te betalen voor de verspreiding van hun posts om een sterk bereik te garanderen. “Omdat mensen steeds meer en meer content delen is de beste manier om te betalen als je je content zichtbaar wilt houden”, voegt een woordvoerder van Facebook eraan toe.

Facebook vs. marketeers
De strijd tussen Facebook en marketeers lijkt los te barsten. Maar waar gaat het nu werkelijk over? We mogen niet vergeten wàt Facebook brand pages zijn. Bedrijven en bureaus maken deze pagina’s aan om een fanbasis uit te bouwen, klantenrelaties op te bouwen, naamsbekendheid te genereren, het imago te verbeteren, content zichtbaar te maken etc.... Met als uiteindelijke doelstelling meer te verkopen.

Het zijn gratis advertenties. Nu ja, bijna gratis. Want marketing vereist management. In dit geval iemand die content bedenkt, creatieve teksten schrijft, de posts visueel aantrekkelijk maakt, interactie aangaat en vragen beantwoordt, m.a.w. de pagina onderhoudt en de community managet.

De hypothese die bij velen gemaakt wordt is dan ook de volgende. Facebook voert het nieuwe algoritme niet in om posts te tonen van “hoge kwaliteit”. Maar net om het bereik van gratis advertenties te verminderen. Als je exposure wilt (of dat nu op tv, in een tijdschrift of krant is) betaal je daar voor.

Is social media marketing dood?
Facebook heeft natuurlijk het recht om hun algoritme aan te passen. Enkel zou het jammer zijn als de gebruikerservaring op de site daaronder lijdt. Het algoritme zou gebaseerd moeten zijn op de sterkte van de content, niet op het budget van de marketingafdeling. Dat de kwaliteit van de posts bepaald wordt door het advertentiebudget is onzin.

Social media marketing blijft een mix van aantrekkelijke content en gericht adverteren om de juiste doelgroep aan te spreken. Beiden gaan hand in hand want onaantrekkelijke posts halen, ondanks advertentiebudget, nog steeds weinig interactie. Dat laatste blijf je nodig hebben als je viraal echt iets wilt betekenen.

Maar is daarom social media marketing dood? Ik geloof het niet. De wijziging geeft een grotere uitdaging aan marketeers. Want ook online moet er steeds meer moeite gedaan worden om uit de massa te springen. Daarnaast houdt een goed advertentieplan het organisch bereik op een hoger peil.

Social media marketing blijft een mix van aantrekkelijke content en gericht adverteren om de juiste doelgroep aan te spreken. Beiden gaan hand in hand want onaantrekkelijke posts halen, ondanks advertentiebudget, nog steeds weinig interactie. Dat laatste blijf je nodig hebben als je viraal echt iets wilt betekenen.