Blogpost

5 SEO-tips van onze copywriter om beter te scoren in Google

Als groeiende copywriter volgde ik onlangs een SEO-opleiding van Frankwatching. Hoog scoren in Google, daar draaide het om. Dat je teksten gelezen worden en het liefst van al door zoveel mogelijk mensen. Hier vind je vijf tips die werken!
Sarah Bogaerts
3 min. leestijd
5 SEO-tips van onze copywriter om beter te scoren in Google

Als copywriter moet je van alle markten thuis zijn. Sterke copy, straffe copy, professionele en grappige copy, maar ook lange en korte copy, copy met een hoekske af en brave copy. Elk stuk tekst moet bij het merk en de doelgroep passen. Wil je dat jouw werk ook effectief gelezen wordt? Dan moet je inzetten op de juiste woorden.

“Successful SEO is not about tricking Google. It’s about partnering with Google to provide the best search results for Google’s users.” - Phil Frost 

Tip 1: Zoeken naar de gepaste zoekwoorden

Of je snel en makkelijk gevonden wordt door Google hangt samen met de zoekwoorden die je verwerkt in je teksten. Gebruik daarom de woorden die jouw publiek gebruikt om een merk als het jouwe op te zoeken. Maak het  bijvoorbeeld niet moeilijk door Latijnse benamingen in je teksten te verwerken als mensen zoeken naar tips voor ‘pijn in hun been’. Keep it simple. 

Een hele pagina vol schrijven met dezelfde woorden, werkt ook al lang niet meer. Google houdt tegenwoordig rekening met de relevantie van je tekst en de meerwaarde voor de bezoeker. Keep it relevant.

Wat moet je dan wel doen? Maak een lijst aan met alle interessante zoekwoorden die kunnen linken naar jouw website. Google biedt verschillende tools aan - denk maar aan Google Search Console -  die je hierbij helpen. Zoek synoniemen op en kijk naar suggesties die Google zelf aangeeft wanneer je een woord ingeeft in de zoekbalk. Zorg ervoor dat je ze op gepaste wijze implementeert in je teksten en wees kritisch voor titels, meta-omschrijvingen en url’s. Daar filtert Google namelijk meteen op. En tenslotte, zorg ervoor dat je dit up to date houdt en bijstuurt waar nodig. Keep it analysed.

Is jouw SEO al on point? Zet dan in op SEA. Daar kent onze Christof alles van!

Tip 2: Gebruik relevante titels, URL’s en alt-teksten

Weet dat bezoekers niet per se op de homepagina terechtkomen. Zorg ervoor dat het op elke pagina - aan de hand van veelzeggende titels en call to actions - duidelijk is wie je bent en wat je doet. Google houdt daarnaast ook van structuur.

Zorg er dus voor dat je naast titels en tussentitels ook gebruik maakt van een veelzeggende URL. Verwerk een inleiding die vertelt waarover de tekst zal gaan en een slot dat samenvat. En vooral: gebruik in die stukken tekst de meest gebruikte zoektermen van je onderwerp.

Zorg er tot slot voor dat elke afbeelding en elk bestand een alt-tekst bevat die relevant is voor de pagina. Kortom, spreek de taal van Google.

Tip 3: Houd bij het schrijven van webteksten dit raamwerk in je hoofd

Enkele stappen die helpen bij het schrijven een goed scorende tekst op Google zijn: 

  1. Motivatie: Waarom bezoeken mensen jouw website? 
  2. State of awareness: Wat weten ze al over jouw product of dienst?
  3. Pains & desires: Wat willen mensen weten? Waarmee kun je ze verleiden?
  4. Value proposition: Wat heb jij te bieden? 
  5. Benefit: Wat bied jij in het leven van de bezoeker?
  6. Barriers: Wat werkt er niet? Waar stoten ze tegenaan?
  7. Incentives: Geef bezoekers een duwtje in de rug om tot actie over te gaan. Een uitnodiging tot een afspraak of een aantrekkelijke korting werkt. 

Wij maken ook graag van jouw website een succesverhaal.

Tip 4: Laat vrienden, familie en partners linken naar jouw website

Maak van jouw tekst een must-read. Vrienden en familie die jouw teksten delen op hun pagina’s en social kanalen zorgen ervoor dat je bereik groeit. Het is een soort van mond-tot-mondreclame die bovendien nog steeds één van de allersterkste reclamevormen is.

Tip 4: Laat vrienden, familie en partners linken naar jouw website

Tip 5: Stel doelen op en analyseer met Google Analytics

Om na te gaan of je bereikt wat je wil bereiken, moet je natuurlijk eerst doelen opstellen. Daarna kun je Google analytics gebruiken om na te gaan of je missie geslaagd is en om bij te sturen. Houd het in het begin haalbaar. Bezoekers die minimaal drie pagina’s bekijken of anderhalve minuut op je site blijven, zijn perfecte doelen om mee te starten. Je kunt dit steeds verder specifiëren.  

Goed scoren in zoekmachines is eigenlijk niet zo moeilijk als je denkt, maar het vraagt discipline en inzet om resultaten te behalen. Met bovenstaande tips willen we je alvast op weg helpen. Dus ga actief aan de slag met structuur, analyse en... be social. 

Zin om samen te werken aan jouw webtekst? 🤘

Inzichten

Die we met jou willen delen

Schrijf je in voor de TT-specials

Blijf jij graag op de hoogte van alles wat wij doen bij TT? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!

Samen met jou creëren we digitale ervaringen

Zin om samen digitaal te gaan?

contacteer ons

Think Tomorrow
Lierseweg 81
2200 Herentals

+32 14 84 91 00
info@thinktomorrow.be

Think Tomorrow. Digital Marketing Agency © 2019 Gemaakt met ♡ in Herentals.