Blogpost

Ghost followers: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?

Ze zien er niet zo huiveringwekkend uit als hun naam doet vermoeden, maar alsnog jagen ze vele mensen -vooral marketeers- de stuipen op het lijf! Ghost followers a.k.a. inactieve accounts ben je dus liever kwijt dan rijk en spoor je dus beter meteen op, ook al vraagt dit de nodige tijd en moeite. Hierbij alvast één tip: ze bevinden zich vooral op het Instagramterrein, maar zijn er daarnaast ook niet vies van om je op andere kanalen te doen huiveren.
2 min. leestijd
Ghost followers: wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?

Dé nachtmerrie voor marketeers

Laat dit duidelijk zijn: marketeers zijn niet vies van een groeiende volgersbasis en al zeker niet van likes op hun posts, maar dit wel enkel wanneer ze relevant zijn en zorgen voor een positieve engagement rate. And let’s be honest… ghost followers zijn haast alles behalve relevant voor je Instagramprofiel! Deze accounts zijn er namelijk in gespecialiseerd om enkel en alleen je volgersaantal met een cijfer  te verhogen en daarna uit het niets in het duistere te verdwijnen. Door deze anonieme spoken zal je engagement rate vervolgens dalen (verhouding followers en likes) waardoor je lager in de feed verschijnt, nog minder engagement zal krijgen en uiteindelijk in de gevreesde vicieuze cirkel belandt...  IT’S A TRAP!

Dé nachtmerrie voor marketeers

Let’s get them!

Dringend tijd dus om deze valse profielen te bestrijden met de juiste middelen! Spoor daarom allereerst de ongewenste volgers op om ze daarna ‘in de val te lokken’.
Wanneer je account zelf nog een relatief lage volgersbasis heeft, kan je zelf, manueel op zoek gaan naar volgers met verdachte namen (bv. accountnaam met veel cijfers), geen posts en geen volgers. Deze accounts vallen ongetwijfeld in de groep volgers die niet meer welkom zijn op jouw account! Haal ze dus eenvoudig uit de lijst door ze te blokkeren, zodat ze geen schade meer kunnen aanrichten aan jouw engagement rate.
Maar zie je zelf de bomen niet meer door het bos doordat je een grote volgersbasis hebt opgebouwd? Schakel dan eenvoudig een (betalende) tool in zoals Crowdbabble, laat hem zijn werk doen en beslis daarna zelf welke accounts je nu uiteindelijk gaat blokkeren.

It’s just as simple as that!

Inzichten

Die we met jou willen delen

Schrijf je in voor de TT-specials

Blijf jij graag op de hoogte van alles wat wij doen bij TT? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!

Samen met jou creëren we digitale ervaringen

Zin om samen digitaal te gaan?

contacteer ons

Think Tomorrow
Lierseweg 81
2200 Herentals

+32 14 84 91 00
info@thinktomorrow.be

Think Tomorrow. Digital Marketing Agency © 2019 Gemaakt met ♡ in Herentals.