Het belang van social proof op je website

Koop jij ook op basis van de tevredenheid van een ander? Dan is het nu al duidelijk, social proof werkt! 🙌 Maar wat is het precies? En hoe zet je het in voor jouw bedrijf? Alles wat je moet weten, vind je hier in amper 4 minuten leestijd!
Geschreven door Sarah Bogaerts

Social proof, wadisda?

Social proof - of letterlijk vertaald ‘sociaal bewijs’ - toont de waarde van je bedrijf en aanbod op basis van reviews, testimonials en cijfers van gebruikers. 

Het draait om het idee dat consumenten hun gedrag aanpassen aan wat andere mensen zeggen. En hoe betrouwbaarheid anderen jou als aanbieder vinden. Geef toe, daar wil je toch álles over weten?

Wij gaan er dieper op in! 🧐🔎

7 manieren om social proof in te zetten

Volgens HubSpot zegt 83% van de consumenten dat aanbevelingen van vrienden en familie hen meer kans geven om een product of dienst te kopen. 

En denk je nu meteen aan klantreviews? Dat is niet verwonderlijk. Het is misschien wel de bekendste vorm van social proof, maar zeker niet de enige. Er zijn nog 6 andere manieren om te weer te geven wat anderen van je bedrijf, merk of product vinden. We zetten ze op ‘n rijtje en beginnen bij de favoriet. 😉 

1️/ Klantreviews: Kopers schrijven een klein stukje tekst over hun ervaring met je bedrijf. Vaak met hele specifieke details die tot de verbeelding spreken. Goede én minder goede… Maar we gaan positief blijven, hé. Verspreid ze op je landingspagina’s als een terugkerende banner,  zet ze in via social media berichten of werk met een toegewijde reviewpagina. Zoals Slack dat doet op Twitter met hun ‘wall of love’.  💙

2/ Likes en shares op social media: hoe vaker iemand jouw bericht liket en deelt, hoe beter het wordt bevonden. Logisch, toch? Bovendien helpt dat delen ook om je brand awareness hoog te krijgen. En als je veel volgers hebt op social media, mag je daar zeker mee uitpakken. Sportkledingmerk Stronger doet dat bijvoorbeeld in de linkerbovenhoek van hun menu.


3/ Trust symbols: beland je tijdens het surfen op een bepaalde website? Dan begin je automatisch te scannen. Wist je dat niet? Check dan zeker deze blogpost over webteksten die werken, daar staat het haarfijn uitgelegd. Visuele attributen helpen aanzienlijk bij dat scannen. Je hebt namelijk in één oogopslag door dat iets interessant - of in dit geval betrouwbaar - is of niet. Denk maar aan de gele reviewsterren, de certified-symbolen en de opsommingsvinkjes. Je kent ze wel.👇 


4/ Getuigenissen: testimonials of getuigenissen van klanten zijn vergelijkbaar met reviews, maar zijn uitgebreider. Aha! Soms maakt het bedrijf zelf een filmpje met een tevreden klant of wordt er gevraagd om een uitgebreide tekstuele review. Maar het heeft natuurlijk meer effect als je klanten dit uit zichzelf doen. 😉 We hoeven het je wellicht niet te vertellen, maar YouTube en TikTok staan vol met die filmpjes! 

Kijk maar eens naar deze TikTok testimonial.


5/ Casestudy: een casestudy is dé manier om het succes van je eigen projecten te tonen. Of je ook mag vermelden wat moeilijk ging? Zeker en vast! Dat maakt het zelfs geloofwaardiger. Casestudies helpen potentiële klanten bovendien te begrijpen hoe jouw team te werk gaat en waarin je uitblinkt. 

Benieuwd naar onze cases? Even doorklikken, dan! Tja, konden we niet laten liggen, natuurlijk! 


6/ Aantal producten verkocht: symbolen die betrouwbaarheid opwekken, zijn ideale social proofs en dat geldt ook voor getallen. ☝️ Door te vermelden hoe vaak een product verkocht werd, wek je bij de lezer het vermoeden dat velen hem voorgingen en het dus wel betrouwbaar moet zijn. Ook simpele woorden als ‘bestseller’ of ‘populair’ hebben dat effect. 

Bol.com kon natuurlijk niet ontbreken als schoolvoorbeeld. Zij zetten de reviewsterren trouwens ook heel effectief in. Hou jij ook statistieken bij? Gebruik ze in je voordeel!

7/ Aanbevelingen door erkende en bekende personen of influencers: het is al jaren geweten dat we gevoelig zijn voor wat anderen en professionals ons aanbevelen, zeker de personen waar we naar opkijken. Influencermarketing is nog steeds booming business en een waardevolle marketingtool om op in te zetten. Bewijs dat het werkt? Wel, we hoeven je wellicht niet te vertellen voor welk merk George Clooney reclame maakt. 🤪

En als je écht goed bezig bent, dan hebben influencers het over jou zónder dat je ervoor hoeft te betalen. Earned media heet dat dan. Kijk maar naar deze blogpost van FitBeauty over Nutella. Ook persberichten waarin je ongevraagd vermeld wordt, behoren hiertoe.

Tijd om jouw website social proof te maken nu? Vraag naar webdesigner Johnny en we fiksen dat voor jou.

Contacteer Johnny

Toch nog niet overtuigd? Lees dan hieronder waarom social proof belangrijk is voor jouw bedrijf.

Waarom social proof gebruiken?

We gaan er geen doekjes om winden. Social proof is een ding en kun je maar beter strategisch inzetten voor je marketing. Want wees gerust, het heeft écht een grote invloed op het beslissingsgedrag van potentiële kopers. 

Voordelen van social proof voor jouw bedrijf:

Betrouwbaarheid stijgt: het feit dat een andere klant goed spreekt over je bedrijf of product, maakt je vanzelf een stuk betrouwbaarder. Want het komt een keertje niet van het bedrijf zelf. 

Bevestiging van jouw beloftes: dat je in je eigen producten en diensten gelooft, is logisch. Maar is wat jij beweert ook écht waar? Je kopers bevestigen (of ontkennen, oops 😕) het met eerlijke reviews. 

Gratis marketingtool: eigenlijk is social proof de digitale versie van mond-tot-mondreclame en dus ook de meest krachtige marketingtool om je klantenportefeuille te vergroten. 

Klare taal voor iedereen: het is de stem van de koper die spreekt. Die is onverbloemd en glashelder.

Verbeterpunten opsporen: dankzij uitgebreide beoordelingen, kom je te weten hoe anderen jouw producten of diensten ervaren en waar de verbeterpunten liggen. Benut die informatie!

Vergelijken met de concurrentie: social proof geeft je een duidelijk beeld van hoe goed je scoort tegenover je concurrenten. Je kunt daarnaast ook zien waarom je beter of slechter scoort. Benut ook deze info.

SEO pluspunt: Google crawlt zelf doorheen social proof en is gevoelig voor de gele rich-snippet-sterren, zoals ze officieel heten. Je doorklikratio kan er maar liefst 35% mee vergroten! Het allerbeste is dan wel dat je ook op onafhankelijke reviewsites  - zoals Trustpilot en TripAdvisor - te vinden bent. Die zijn nog uiteraard authentieker dan je eigen website, want we weten allemaal dat jij geen negatieve reacties op je webpagina toelaat. 

We kunnen zo nog wel eventjes doorgaan met die voordelen, maar de boodschap is wel duidelijk, niet? Social proof gebruiken op je eigen website is ten sterkste aangeraden! ☝️

Wanneer zet je social proof in?

Als je heel wat social proof hebt verzameld, is het tijd om die strategisch in te zetten. Gebruik de reviews op je website, verspreid ze via social media en toon met visuele symbolen aan dat jij ‘approved’ bent door je klanten. Wij kunnen je daar zeker bij helpen.

Neem contact op met ons