Van call to action naar call to value

Call to actions. Je vindt ze terug op iedere website die geïnteresseerde leads wil aantrekken. Maar wat is een goede call to action? En is de term call to value niet waardvoller? Ik zoom er graag even op in voor jou. 👇
Geschreven door Sarah Bogaerts

Wat is een call to action?

Een call to action (cta) is letterlijk een oproep om tot actie over te gaan. Bij de meeste websites zijn ze wijd verspreid. Het gaat van “contacteer ons” en “vraag hier je offerte aan” tot “bekijk hier de foto’s” of “lees meer over copywriting”. Je weet wel, van die lekker opvallende knoppen of aanklikbare woorden

Waarom gebruik je call to actions?

Sterke cta’s hebben als doel de bezoeker te overtuigen en de kans op lead generation te vergroten. Deze actieknoppen zorgen ervoor dat jouw bezoeker of lezer in de volgende stap van je marketing funnel terecht komt. Gaat je gebruiker door naar de volgende fase, of haakt hij af? Dat is bepalend voor het verdere verloop van je online communicatie. 

Call to actions toevoegen, dat is een klein detail met een grote impact.

Waarom call to values beter zijn dan call to actions

Eigenlijk is de naam ‘call to action’ niet zo goed gekozen. De intentie van je lezer - de search intent zoals we dat zo mooi noemen - is om iets te verkrijgen. Hij of zij wil informatie verzamelen, geïnspireerd worden of een oplossing vinden voor een bepaald probleem. Het draait dus eigenlijk niet zozeer om de actie op zich, maar wel om het resultaat van die actie. En dáár moeten we op inspelen. Mijn voorstel? Noem het de call to value. 🙌

Zeg bijvoorbeeld niet:

  • “Vraag hier uw offerte aan”, maar zeg “krijg hier uw offerte”.
  •  â€œZoek een filiaal in jouw buurt”, maar zeg “vind een filiaal in jouw buurt”.
  • "Neem contact met ons op", maar zeg "ga met ons in gesprek".
  • "Klik hier voor de foto's", maar zeg "bekijk hier de foto's".

Want zeg nu zelf
 Iedereen wil liever horen wat de klik hem of haar gaat opleveren, dan wat deze gaat kosten. Met andere woorden: zet je lezer niet expliciet aan tot werken, maar focus op het woord dat het best het voordeel voor de bezoeker beschrijft. Zorg ervoor dat hij of zij meteen een bevredigd gevoel krijgt. Dat zorgt voor een positieve houding ten opzichte van je bedrijf. 👊

Waaruit bestaat een goede call to value?

Een goede call to value: 

  • Is opvallend 👉 bijvoorbeeld een rode of groene knop. Kies alleszins voor een knop die afsteekt op je pagina.
  • Is duidelijk 👉 Ă©Ă©n werkwoord dat aangeeft wat de lezer krijgt.
  • Staat direct onder belangrijke info 👉 zoals bijvoorbeeld de prijs.
  • Is logisch en past bij de tekst waarover het gaat.

Waar zet ik mijn call to value?

Je hoort weleens dat je je call to action - of zeg maar call to value - best bovenaan Ă©n onderaan de pagina plaatst. Onze mening? De beste plek voor je call to value is daar waar je lezer klaar is te investeren in engagement.

En met die wijze woorden sluit ik graag af. đŸ€˜

Zin om jouw webpagina’s op te krikken met geweldige call to values?

Klik hier om in contact te komen met ons team