Waarom Midsummer Madness 2020 de beste editie ooit was

Met het zonnetje op onze snoet. Halsreikend aan het uitkijken naar die heerlijke barbecue met verse lookbroodjes en een glas bubbels. Om daar ‘s avonds mee te klinken op alweer een vermoeiende - maar o zo geslaagde - werkdag voor een vzw die om hulp schreeuwt. Zo starten wij jaarlijks onze Midsummer Madness editie. Dit jaar was het anders. 🤷
Geschreven door Sarah Bogaerts

Herfstedities zijn zo slecht nog niet 🍁

Dit jaar was het anders. Heel anders. We konden onze Midsummer Madness niet laten doorgaan zoals we het gewend zijn en dus moesten we op zoek naar alternatieven. We hebben gesproken over een digitale editie. Maar ons buikgevoel protesteerde. De virtuele moeheid maakte duidelijk dat we alles op alles zouden zetten om het ook dit jaar fysiek te organiseren. Op een veilige manier, uiteraard.

Voor het eerst in 5 jaar organiseerden we een Midautumn Madness. Met mondmaskers, afstand en veel ontsmettingsmiddel. Eén ding bleef wel overeind: ons gigantisch enthousiasme om er ook dit jaar een succes van te maken. 

Weet je niet wat Midsummer of Midautumn Madness inhoudt? Klik dan op de onderstaande knop voor een krachtige samenvatting.

Bekijk wat Midsummer Madness inhoudt

Hulp van buitenaf als anti-stressmiddel 🙋

De afgelopen jaren merkten we dat onze belofte om een campagneconcept - of zelfs een heel marketingdraaiboek - op te leveren voor stress zorgt bij onze teamleden. De druk van te moeten presteren op zo’n korte termijn nam dan de bovenhand. Daarom besloten we dit jaar om ons te laten begeleiden. Want hoe dan ook, Midsummer Madness draait ook - en vooral - om onze teamspirit en samenwerking.

Oude bekende Tessa Goossens, van Playful Situations, begeleidde ons op 23 oktober een dag lang om het overzicht te bewaren, de kracht van samenwerking te maximaliseren en het einddoel voor ogen te houden. Haar enthousiaste en kleurrijke aanpak laadde ons energielevel op zodat we er nog een hele dag van konden aftappen. Heerlijk!

De kracht van kleine teams 💪

Waar we andere jaren met moeite probeerden om met een team van 11 à 13 personen tot één idee te komen, stelde Tessa voor om ons team op te splitsen in 3 groepen. Zo zouden we sneller beslissingen kunnen maken en eindigen met niet 1 maar 3 campagneconcepten. Dat we daar zelf nooit zijn opgekomen! 

We startten elk met onze eigen ideeën en bespraken die dan steeds samen. Hierop konden we met ons kleine team van 3 à 4 personen weer verderbouwen om uiteindelijk per groep tot één werkend concept te komen. 

Voor Pleegzorg Vlaanderen kwamen we zo tot 3 campagneconcepten. Steeds gebaseerd op één startvraag:

  • Hoe maken we van pleegouders echte superhelden?
  • Hoe maken we duidelijk dat je geen perfecte ouder moet zijn om pleegouder te zijn?
  • Hoe maken we van elk pleegkind een winnend lotje?

Afsluiten met emotiegedreven check-out 🤗

Gestart met een knaller van een brainstorm en geëindigd met drie adembenemende presentaties. We overdrijven niet als we zeggen dat de vonken er vanaf vlogen. 

We sloten de dag af met onze gekende check-outs. Daarin vertellen we hoe we de dag ervaren hebben, wat goed ging en wat minder goed ging en vooral met welk gevoel we deze Midautumn Madness afsluiten. 

We gaan je niet vervelen met lange monologen, maar één zin kwam altijd terug: “de beste editie ooit!” En dat dankzij de structuur van Tessa, ons hyperenthousiast team dat boordevol creatieve hersenspinsels zit en het overheersende gevoel dat er geen foute ideeën zijn. 

Onze raad: creëer je eigen Midsummer Madness 👊

Dagen als deze zorgen bij ons steeds voor een enorme energieboost. We vertrouwen elkaar, kennen elkaar weer een beetje beter en voelen elkaar beter aan. 

Onze raad voor elke ondernemer is dan ook: creëer je eigen Midsummer Madness. Met of zonder goed doel. Want de kracht van teambuildings die focussen op samenwerken voor anderen is onbeschrijfelijk. Die kracht moet je voelen.