De juiste drijfveren voor een nieuwe website

Wij bouwen graag websites, dat wisten jullie al. Maar vóór we in de code duiken, duiken we altijd eerst dieper in op de échte behoeftes van onze opdrachtgevers. Zo garanderen we websites die zowel voor de bezoeker als onze opdrachtgever een meerwaarde bieden”
Geschreven door Johnny Berkmans

We hebben hieronder een paar redenen opgesomd, die we vaak tegenkomen als opdrachtgevers een nieuwe website willen maken. 👇
De meest gegeven motivaties plaatsen we in 3 categorieën: design, inhoud en technisch.

Design
◻️ “Het is gewoon tijd voor een nieuwe website”.
◻️ "Onze website is oubollig, kijk maar naar die van de concurrent."
◻️ "De huisstijl voldoet niet meer aan de nieuwe eisen".
◻️ "We willen een rustigere, strakkere uitstraling".
◻️ "We hebben nieuwe producten en die passen niet in deze website”.

Inhoud
◻️ “De klant moet beter begrijpen wat we doen".
◻️ "In één oogopslag moet de klant weten wat we doen”.
◻️ "Onze teksten zijn niet duidelijk en moeten beter”.
◻️ "We hebben nieuwe producten en die willen we beter laten zien”.
◻️ "We hebben nu een veel te stoffig imago”.

Technisch

◻️ "We willen beter vindbaar zijn".
◻️ "We willen zichtbaarder zijn".
◻️ "We willen ook op mobile devices beter leesbaar zijn".
◻️ "De bezoeker van de site moet sneller zien wat we doen".

Welke reden heb jij al gebruikt om een nieuwe website te maken? Laat het ons weten, wij denken graag met je mee

Zijn dit allemaal slechte redenen om een nieuwe website te bouwen?

Nee, absoluut niet.  
Het zijn allemaal goede redenen, maar tegelijkertijd ook allemaal evidenties voor ons.
Het is een evidentie dat een website anno 2020 moet blinken in SEO, een layout heeft waar ze in de toekomst van dromen en zo responsief zijn dat ze er ‘slick’ uitzien op de smartphone die nog niet bestaat.

Wat is de juiste drijfveer?

Wij zetten de klantverwachtingen om tot een driver statement die vaak meerdere drijfveren bevat. De driver legt uit wat er gebeurt én wat er nodig is om dat doel te bekomen. De driver helpt ons en de opdrachtgever om op één lijn te komen.
Een driver statement opstellen is een uitdaging op zich. Maar absoluut de moeite waard, want door uit te leggen wat er gebeurt en nodig is, geef je meer context aan het doel. Die duidelijkheid zorgt dan weer voor een efficiënter werkproces. En dat horen we allemaal graag, toch?

Wat er gebeurt: “De huidige website weerspiegelt niet hoe wij onze business en klanten aanpakt. Volgens onderzoek straalt onze website geen vertrouwen uit en komt onze expertise te weinig naar voor. Een ander probleem is dat ons nieuw cliënteel voornamelijk komt via een doorverwijzing van huidige klanten.


Wat nodig is: We willen dat nieuwe cliënten ons sneller online vinden, via de website ons verhaal leren kennen en volledig overtuigd worden door onze expertise. Hierdoor moeten we ons verhaal herbekijken en afstemmen met de noden van onze gebruikers, om zo onze doelgerichte expertise meer naar voren te kunnen schuiven.”

Ok. Waarom is dit voor ons een betere drijfveer?

Omdat het één element bevat dat cruciaal is voor onze samenwerking: het verhaal herbekijken én afstemmen met de noden van onze gebruikers.

Een vaakvoorkomend probleem is dat een bezoeker niet vindt wat hij zoekt op de website. De website werd niet opgemaakt met de gebruiker in het achterhoofd en daar zit het probleem.

Het is de context die we vaak missen als een opdrachtgever zegt: “We willen beter vindbaar zijn”. Door deze oefening te doen, is het voor onze opdrachtgever vaak duidelijker wat er mist op zijn website: de juiste inhoud. Zo verandert de mindset van de opdrachtgever, van focus op het technische aspect naar focus op het inhoudelijke. Zo zitten we uiteindelijk op diezelfde lijn waar we het eerder over hadden.

Een nieuwe website is vaak de laatste fase.

We willen echt een meerwaarde zijn door met hen mee te denken en samen tot een oplossing te komen. Het gebeurt soms dat we tegen onze opdrachtgevers zeggen dat een nieuwe website niet aan de orde is, maar dat we eerst aan de inhoud moeten werken. Daarom is het niet altijd nodig om direct te zeggen, “ik heb een nieuwe website nodig”. Samen nemen we graag de tijd om met jou na te denken wat je wél nodig hebt.

Zin om over jouw project te praten?

Bij Think Tomorrow houden we van uitdagingen. Vertel ons over jou, je bedrijf en waarom je denkt over jouw project. Wie weet komt jouw project binnenkort dan wel tussen onze casestudies te staan. Go for it! 👉