Een website bouw je niet voor jezelf, maar voor je gebruiker

Digitale strategie Development

“Een website is de online aanwezigheid die je bedrijfsdoelstellingen realiseert.” Hier gaat het als meteen de foute richting uit, die doelstellingen zijn niet de focus op je website. Het dient slechts als kader om je website op te zetten. Het doel van je website is nuttige inhoud creëren voor je eindgebruiker.

Johnny
5 min. leestijd
Een website bouw je niet voor jezelf, maar voor je gebruiker

We zouden Think Tomorrow niet zijn, als we de ‘Think’ niet gebruiken in onze dienstverlening. Wij houden steeds de volgende twee zaken in ons achterhoofd, het doel en de eindgebruiker.

1/ Denk altijd vanuit de gebruiker van je website.Je gebruiker is op zoek naar informatie. Je maakt hem het gelukkigst als hij die snel vindt. Gebruik daarom geen termen die heel vakspecifiek zijn, maar heldere, duidelijke taal.

tip: Dit is iets dat je best niet in je ééntje doet. Organiseer een scenariosprint met een aantal mensen. Schrijf alle mogelijke scenario’s uit op post-its. Daarna verzamel je alle scenario’s in een spreadsheet. Al deze scenario’s en voorwaardes implementeer je daarna op je website.

2/ Het doel bepalen van de pagina’s

Er wordt nog te snel gekozen voor een website die er mooi uitziet, een leuk portfolio heeft of krachtige animaties heeft. Zelden denken bedrijven na over de echte problemen. 

Als de gebruiker een bepaalde vraag heeft over dienst X, vindt hij dan in een oogwenk de juiste informatie? Dat is het ideale plaatje om een nieuwe website te starten. Gericht op het doel dat je wil verwezenlijken, in dit geval ‘informatie aanbieden aan de gebruiker’. Een doelgerichte website levert je veel meer op dan een “mooie” website. Tenzij je gaat voor het digitale visitekaartje, dan zit je wel goed.

Tip: het is belangrijk om steeds één specifiek doel in te stellen. Een website kan uiteraard meerdere doelen dienen, maar door één doel voorop te zetten, is de kans op succes groter.

Mogelijke doelen voor je website zijn:

Twijfel je nog over de doelstellingen van jouw website? Wil met ons de oefening rond ‘user scenario’s’ maken? Sofie, Sarah en Johnny staan klaar om met jou in gesprek te gaan met de juiste antwoorden.

Gratis download.
Een landingspagina opzetten is geen raketwetenschap. Het is een kwestie van de meeste checks uit onze checklist af te werken.

Download onze landingspagina checklist hier.

Blogberichten

Sharen is caren

Schrijf je in voor de TT-specials

Blijf jij graag op de hoogte van alles wat wij doen bij TT? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!

© 2020 Gemaakt met ♡ in Herentals. Samen met jou creëren we digitale ervaringen