Hashtags op TikTok 🤔

Bij elke video die je bekijkt of zelf upload, moet je een bijschrift toevoegen. Vaak staat die vol met hashtags. En het moet gezegd, de hasthags bereiken hun doel, namelijk inhoud groeperen en zo een groter bereik behalen.
Geschreven door Johnny Berkmans

Zijn hashtags relevant op TikTok?

Ja, natuurlijk! Bij elke video die je bekijkt of zelf post, kan je een bijschrift toevoegen. Vaak staat die vol met hashtags. En het moet gezegd, de hashtags bereiken hun doel. Inhoud te groeperen, zodat je naar vergelijkbare soorten video's kunt zoeken. De populaire tags #funny en #memes zijn hier duidelijke voorbeelden van.

Hoe weet je welke hashtag je moet gebruiken?

Oké, je kent nu het nut van hashtags. Waar welke hashtags zou jij als merk met jouw video kunnen gebruiken in de beschrijving? 3 manieren om dat uit te zoeken:

  1. Analyseer hashtags die gebruikers/je doelgroep momenteel kiezen.
  2. Bekijk de hashtags die concurrenten gebruiken.
  3. Kies een combinatie van deze hashtags om bij jouw TikTok te zetten.

Vind je ‘t nog steeds moeilijk om de juiste hashtags te kiezen? Bekijk deze voorbeelden dan eens: 

Algemene TikTok Hashtags
#tiktok #love #like #follow #explore #meme #video #followforfollowback

Hashtags voor Food-Related Content
#myrecipe #easyrecipe #foodrecipe #mysecretrecipe #veganrecipe #tiktokrecipe #foodislove #healthyfood #newrecipe #videorecipe 

Hashtags voor grappige content
#comedy #featurethis #featureme #prank #15svines #trending #1mincomedy #blooper #1minaudition

Specifieke TikTok Hashtags
#foodtok #dancetok #booktok #snacktok #cleantok

Hashtag-watte

En werken hashtag-challenges ❓

Hashtag-uitdagingen zijn de meest vermakelijke manieren om betrokkenheid bij jouw TikTok audience op te bouwen. Met challenges gebruik je specifieke aangepaste hashtags om gebruikers aan te moedigen video's over een thema te maken. 

Hoe je te werk gaat? Je maakt een inleidende video, waarin je de uitdaging demonstreert en aan anderen uitlegt wat je wilt dat ze doen om je uitdaging aan te gaan.

Maar om een hashtag-uitdaging te laten slagen, moet je het simpel houden. Niemand gaat een uitdaging aan die voor hen te moeilijk is om te voltooien. Je wilt het ook leuk houden, want dat is de belangrijkste reden waarom mensen er graag bij zijn. Heb je al gehoord van de TumbleWeed Challenge van Jimmy Fallon?  Hi-la-risch.

Als merk heb je twee mogelijkheden:

1.

Inhaken op bestaande challenges

Er zijn meerdere manieren om een influencer-campagne op TikTok uit te voeren en misschien is de gemakkelijkste en meest efficiënte manier om deel te nemen aan een reeds bestaande hashtag-uitdaging. Haak in op die challenges, want elke week zijn er nieuwe trends of uitdagingen op TikTok waarop heel veel gebruikers inhaken.

2.

Zelf uitdagingen lanceren

Ben je meer het creatieve type en wil je dat je duizenden (of miljoenen) in de voetsporen treedt van je eigen uitdaging? Dan is het lanceren van je eigen uitdaging de juiste keuze. Koekjesgigant Oreo introduceerde hun #OreoChallenge over de hele wereld en

Daar draait het om!

Visibiliteit als merk

Maar eerlijk is eerlijk, het pakt niet altijd zo groots uit. Neem Eastpak bijvoorbeeld, zij lanceerden een TikTok-challenge waarbij er slechts 25 deelnemers aan de challenge meededen. Geen gigantisch aantal deelnames, maar hun aanwezigheid ging niet onopgemerkt voorbij. En daar draait het bij TikTok tenslotte om, gezien worden.

fotostudio-thinktomorrow.jpg

Zin om zelf aan de slag te gaan met TikTok?