Hoe een redirect plan jouw seo redden kan.

In de digitale business draait het om gevonden worden. En wie speelt daar een belangrijke rol in, inderdaad Google.  En Google heeft niet graag dat jouw website foute links bevat. Ook bezoekers niet trouwens. Het is belangrijk dat er enkel correcte en bereikbare links op jouw website staan.  
Geschreven door Johnny Berkmans

Wat is een redirect?

Een redirect is een doorverwijzing van een oude naar een nieuwe link. Een redirect herleidt de bezoeker naar de juiste pagina. 
Technisch gezien zijn er twee belangrijke soorten redirects: een 301 en 302. Je gebruikt een 301-redirect om aan te geven dat content permanent verplaatst is naar een andere URL. De 302-redirect geeft aan dat content tijdelijk verplaatst is naar een andere URL. Wanneer we doorgaans spreken over redirects, gaat het meestal over de permanente 301 variant.

Wat is een redirect plan?

Een redirect plan is een overzicht van alle redirects die nodig zijn bij een voorziene verandering aan de website linking. Het bevat per lijn de originele link en de bestemmingslink. 
Dit is steeds een 301-redirect*, zodat de Googlebot weet dat de oude URL verwijst naar de nieuwe URL. Zo voorkom je dat de oude URL’s nog steeds terechtkomen in de zoekresultaten en belandt de gebruiker op de juiste pagina.  

Verbeteren van jouw links

1/ Kerncijfers van je website bundelen in een rapport
In Google Analytics kijken we hoe het zit qua bounceratio’s, customer journey’s en het huidige verkeer per maand. Deze kerncijfers gieten we in een eerste rapport voor de migratie plaatsvindt en later nemen we dit rapport er terug bij om een vergelijking te maken met de situatie van de nieuwe website. 📊

2/ Keyword analyse maken
Jouw internetverkeer komt voornamelijk van zoekmachines als Google of Bing. Het is dan ook belangrijk om te weten welke zoektermen jouw gebruikers googlen, zodat jij deze kunt inzetten. Je wilt toch dat jouw website tussen de zoekresultaten komt te staan? 🔎

Een keyword analyse is enorm belangrijk om te weten welke content je zeker niet mag vergeten voor je migratie. Goede tools hiervoor zijn Google Search Console en de Keywordplanner. We brengen de trefwoorden in kaart met de huidige posities en hebben een beter inzicht in de evolutie na de migratie. Een korte analyse biedt antwoord op vragen zoals:
- Wat zijn belangrijke kernwoorden?
- Waar scoor je momenteel goed op?
- Waar wil je nog beter op scoren?

3/ Alle interne links aanpassen
Een interne link verwijst naar een andere pagina op dezelfde website. Wanneer je de inhoud van je vorige website overneemt, pas je best die interne links aan naar de nieuwe. De redirects vangen deze wel zo goed mogelijk op, maar het is beter als de nieuwe URL wordt gebruikt in je website. 🔗

4/ Een duidelijke 404-pagina instellen
Een 404-pagina is de pagina die je te zien krijgt als er geen pagina is gevonden voor de gebruikte url. Deze pagina is het laatste redmiddel mocht je toch een URL over het hoofd hebt gezien. Bij het live zetten van een nieuwe website gebruik je best geen algemene pagina, met de boodschap “We hebben jouw pagina niet gevonden”. Ga er creatief mee om en gebruik die pagina om de gebruiker te informeren dat er een nieuwe website gelanceerd is. Probeer de verwarde gebruiker zo goed mogelijk te begeleiden.

Wanneer heb je een redirect plan nodig?

  • als je de websitestructuur aanpast (en dus de url’s).
  • als je een nieuwe website met nieuwe url lanceert.
  • als je een volledig nieuw domein lanceert.
  • als je meerdere websites samenvoegt.
  • als je jouw website kunt bezoeken met zowel www als zonder in je domeinnaam.
    In ons geval kiezen we er voor om www.thinktomorrow.be te redirecten naar thinktomorrow.be

Wanneer weet je of je een redirect plan nodig had?

  • Na lancering merk je een sterke daling in het organisch verkeer op.
  • Jouw domein autoriteit is fel gezakt ten opzichte van de vorige website.
  • Je merkt dat bezoekers terechtkomen op pagina’s die niet meer bestaan.
  • De backlinks van andere websites werken niet meer.

Valkuilen bij het maken van een redirect plan

Het gebeurt weleens dat we dingen over het hoofd zien of zaken vergeten zijn op te nemen. Onze opsomming vind je hieronder. Hopelijk wordt het lijstje niet langer, want dan doen we we onze job niet goed. 😅

➜ Event tracking en bedanktpagina’s
Conversies meten en custom tracking. Heb je deze nog niet ingesteld? Breng dat dan meteen in orde. Had je deze zaken al wél, dan is het belangrijk om te controleren of deze nog werken na de migratie.
Werken alle custom events nog? Worden ze correct getriggerd? Zijn de bedanktpagina’s veranderd van URL? Een grondige check-up van je Google Tag Manager is dus zeker aan de orde. 🔎

➜ Denk aan jouw backlinks
Vergeet niet dat er wellicht andere website zijn die naar de jouwe linken. Zorg er daarom voor dat je die backlinks in kaart brengt zodat je deze mee in je redirect plan kan opnemen. Je wilt uiteindelijk toch niemand op een 404-pagina laten terechtkomen? Zou ook niet goed zijn voor je algehele SEO-score. Je vindt deze terug in de Google Search Console.

➜ Pas de url’s ook aan in je advertenties.
Na de migratie check je ook best alle landingspagina’s van je advertenties. Laat deze daarom op de nieuwe URL’s landen en voorkom foutmeldingen. Ook daar wijst Google met de vinger.

➜ Meerdere domeinnamen voor je website
In veel gevallen kiezen bedrijven ervoor om een website onder meerdere domeinen te koppelen. En als je jouw canonicals niet juist hebt ingesteld, dan kan het zijn dat jouw website op die andere domeinnamen nog foutieve links bevat. Ze gebruiken ook vaak meerdere domeinnamen om de taal te beïnvloeden.

Bij een ‘.nl‘ - domein ga je er van uit dat de voorkeurstaal Nederlands is, bij .’fr’ is dat dan weer Frans. Met een redirectplan weet je welke domeinnamen er allemaal gekoppeld zijn met jouw website en kun je er ook redirects voor voorzien.

Controle en SEO-optimalisatie na livegang

Heb je zelf alle bovenstaande stappen uitgevoerd? Super! Geef jezelf een schouderklopje en geniet van het harde werk. Maar wij zijn er nog niet! Na het live gaan voeren wij systematisch nog enkele controles uit. We monitoren dus zeker één maand al het internetverkeer via Google Analytics en jouw links (zowel interne links als backlinks) met Google Search Console.

tip: Neem jouw initieel rapport eens bij de hand en vergelijk of je website beter of slechter scoort. Uiteindelijk is het een eeuwigdurende strijd voor de eerste plaats in Google. Optimaliseer steeds je website, content en de SEO om vooruitgang te blijven boeken.

Meer informatie nodig? Dan redirecten we jou graag naar onze contactpagina! 😉