Hoe maak je van Black Friday een succes?

Ben jij stiekem al aan het aftellen naar Halloween? Awel, Sofie telt al af naar Kerstmis. Maar als digital marketeer weet ze dat Black Friday en Cyber Monday bijna even groots zijn. Op deze twee dagen lopen dé populairste promocampagnes van het jaar. Het is dé ideale aanloop naar Kerstmis en jouw doelgroep wil dan niets liever dan de beste promo’s in huis halen. Heb jij je Black Friday strategie al op orde? 
Geschreven door Johnny Berkmans

Je ultieme doelen zijn natuurlijk meer verkoop genereren, meer tevreden klanten en minder kopzorgen. Maar hoe boek je nu succes of behaal je resultaat? Met de volgende 3 stappen zorg je ervoor dat je alles op orde hebt zodat jouw Black Friday en Cyber Weekend vlot en succesvol verloopt.

TLDR; Met de volgende 3 stappen is jouw webshop klaar voor Black Friday.
1. Wees voorbereid en stel een communicatieplan op.
2. Schrijf boodschappen op maat van je verschillende doelgroepen of segmenten.
3. Stel een retargeting campagne op voor extra verkoop.

Stap 1: Bereid je voor met een overzichtelijk communicatieplan 📢

Er komt veel kijken bij het voorbereiden van de grootste digitale solden van het jaar. Zorg er dus voor dat je weet welke promo’s of deals je communiceert en wanneer. 

  • Bekijk de resultaten van vorig jaar
    Wat ging er vorig jaar goed en wat ging er mis? Gebruik eerdere campagneresultaten om te voorkomen dat je opnieuw dezelfde fouten maakt, maar ontdek ook wat je klanten écht willen.
    Tip: Is dit jouw eerste Black Friday ooit, zie dit dan als de perfecte leerschool. Blijf gemotiveerd en ambitieus, met realistische verwachtingen. Schrijf alles wat je dit jaar leert op en herbekijk het volgend jaar.

  • Stel een tijdslijn op
    Deze tijdslijn bevat je promotieplan en communicatiedata. Wanneer wil je dat de verkoop begint en eindigt? Welke e-mails stuur je wanneer uit? Wanneer start je welke advertenties en wanneer stoppen ze?
    Tip: je bent het snelste g
    eholpen met een overzichtelijke spreadsheet.

  • Zorg voor onweerstaanbare of unieke deals
    Tijdens het Black weekend - die start op Black Friday en eindigt op Cyber Monday - zijn shoppers op zoek naar de beste deals. Hoe hoger de kortingen, hoe beter. Bepaal de kortingen die mogelijk zijn voor jouw webshop en speel in op trends. Gezondheidsproducten of producten voor doe-het-zelvers zitten momenteel in de lift. Geef klanten daarnaast de kans om iets unieks te bestellen dat gewone en-passants niet kunnen. Stel bijvoorbeeld een mystery box samen die je klanten alleen op Black Friday of Cyber Monday kunnen bestellen.

  • Maak een speciale landingspagina aan en verwijs ernaar op andere pagina’s
    Zorg ervoor dat Google je Black Friday pagina kan oppikken en je zo waarde kunt opbouwen. Dat doe je bijvoorbeeld door een verwijzing met weblink in je footer te plaatsen. Maar ook op andere pagina’s kun je de Black Friday actie vermelden. Doe dat gerust al een paar dagen - of zelfs weken - vooraf. Zo geef je je lezers een idee van wat ze kunnen verwachten zonder concrete aanbiedingen te publiceren. Teasen, noemen ze dat. Zorg er daarnaast voor dat nieuwe bezoekers zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Zo zijn ze altijd als eerste op de hoogte van je aanbiedingen.

  • Voorzie voldoende voorraad en een noodplan
    Bereid je voor op het ergste. Daarmee bedoelen we geen onrealistische angsten, maar bedenk alvast een plan voor wanneer er zich onvoorziene omstandigheden voordoen. Wat gebeurt er als een product uitverkocht is? Of als je leverancier niet aan jouw eisen kan voldoen? Een plan B klaarhebben, brengt rust in je hoofd en is een weerspiegeling van je professionaliteit.

Stap 2: Communiceer duidelijk en vaak genoeg 📆

Heb je een webshop, maar ben je nog niet bezig met advertenties of e-mails. Tijd om in actie te schieten. Want als je anno 2020 nog niet bezig bent met digitaal adverteren of communiceren via verschillende kanalen, wordt het heel lastig om te verkopen.

  • Segmenteer je doelgroep
    Alles staat of valt met de manier van communiceren naar je klanten. Denk aan de mogelijkheden om per doelgroep een aparte boodschap te schrijven. Je kunt algemeen blijven, maar door je doelgroep op maat aan te spreken, is de kans op succes groter. Gebruik daarom je segmenteringen en doelgroepen zeer doelbewust door in te spelen op actuele zaken, herkenbare situaties en een aangepaste tone of voice. Hoe heb jij jouw doelgroepen gesegmenteerd?

  • Stel een communicatieplan op
    Een algemene e-mail sturen is een goede eerste stap, maar focus ook op andere communicatiekanalen. Onderschat de kracht van een direct mailing en social media niet. Door alle mogelijke kanalen slim in te zetten, creëer je een ultieme klantervaring en is je kans op effectieve verkoop groter.

  • Verstuur één of twee nieuwsbrieven om aan te kondigen dat je meedoet met Black Friday
    Zorg ervoor dat zo veel mogelijk klanten weten dat ze op 27 november een kijkje moeten nemen op je actiepagina. Stuur ongeveer een week van tevoren een e-mail en eventueel later in de week nog één. Wees nog niet te concreet, maar licht wel een tipje van de sluier op. Maak je lezers nieuwsgierig.

  • Bedenk een creatieve insteek rond je Black Friday deals.
    Je merkt het snel genoeg, iedereen doet mee met Black Friday. Denk daarom goed na over hoe jij met je webshop hét verschil kunt maken. Zorg voor een hoofdafbeelding - of hero image - die de aandacht trekt en de juiste communicatie bevat voor je campagne.

  • Implementeer het gevoel van urgentie en schaarste.
    Maak hiervoor gebruik van een countdown timer, want het is eigen aan Black Friday dat de deals slechts beperkt beschikbaar zijn. Het creëren van spanning en schaarste zorgt ervoor dat je doelgroep spontane aankopen doet. Mag het nog een stapje verder gaan? Geef dan een aantal producten gratis weg aan de eerste 50 kopers. Belangrijk is dan wel dat je duidelijk aangeeft hoeveel gratis producten er nog beschikbaar zijn.

Stap 3: Volg je campagne op en speel zo in op alle soorten klanten 🧐

Black Friday is géén one trick pony, het is hard werken. Tijdens de periode rond Black Friday en Blue Monday stromen de inboxen van je klanten vol met reclamemateriaal. Zorg ervoor dat je hen niet verliest aan je conculega’s. Dat doe je zo.👇

  • Laat klanten weten dat er deals zijn.
    We kunnen het niet genoeg benadrukken: communicatie vooraf is key. Laat je klanten weten dat ze hun mailbox of social media account in de gaten moeten houden voor speciale acties. Door je Facebookvolgers of nieuwsbrieflezers als eerste op de hoogte te stellen, krijgen ze automatisch een vip-gevoel, want zij zijn de eerste die het weten. En dat positieve gevoel is iets kostbaars voor jou en je lezers.

  • Maak van one-time shoppers echt terugkerende klanten.
    Als iemand in het verleden al eens bij jou kocht, is de kans groter dat ze dat nog eens zullen doen. Zeker als je scherpe deals in de aanbieding hebt. Gebruik die info door er via een retargeting campagne op in te spelen. Zo kun je hen na een eerste aankoop een bedankt of follow-up mail sturen die hen echt gevoel geeft tot je community te behoren. Dat geeft je organisatie een menselijke touch en bovendien creëer je ook meer inzicht in je doelpubliek.
  • Creëer bewustzijn rond volle winkelmandjes
    Stel e-mails in die je klanten doen herinneren aan volle winkelmandjes of niet-afgeronde aankopen. Dat doe je best voor de start van Black Friday zodat het automatisch verschijnt. Want geloof het of niet, tijdens dit weekend zullen mensen hun winkelmandjes vaker vol achterlaten. Wanneer mensen automatisch een e-mail van jou ontvangen om hen te herinneren dat er nog zaken in het winkelmandje zitten, zullen ze sneller geneigd zijn hun aankopen af te ronden. Zorg eventueel met een extra scherpe korting of andere actie voor dat laatste duwtje in de rug.
  • Evalueer wat wel en niet werkte
    De lessen die je in deze periode leert, zijn vaak net zo veel waard als de omzet die je gedraaid hebt. Daarom is het van cruciaal belang om al je resultaten goed bij te houden en te evalueren wat wel of niet werkte. Je hoeft hiervoor zeker niet te wachten tot de actie voorbij is, volg het gedurende de hele periode (vooraf, tijdens en achteraf) op. Bekijk de statistieken van Google Analytics op meerdere momenten van de dag en stuur bij waar nodig. Alleen zo maak jij van jouw Black Friday een succes.

Tellen we samen af naar Black Friday? ✨

Een overzichtelijke planning, nauwkeurige voorbereiding en sterke communicatie is waar het om draait bij een succesvolle Black Friday. Bovenstaande stappen helpen je alvast op weg om een succes te maken van de grootste digitale shoppingevents van het jaar. 💪

minions are exciting