Dit jaar stond TNW weer op mijn agenda. Mijn vorige bezoek dateerde van 2016 en het was hoog tijd om nog eens inspiratie op te doen.

IMG_20180524_094152-796x448

Conferentie of festival?

De officiële naam is The Next Web Conference, maar het heeft echt meer weg van een festival. Zo benoemen ze hun evenement ook zelf. En ja, het goede weer zorgt, samen met de vele foodtrucks en talloze podia, voor een unieke sfeer: het heeft wel iets.

2 dagen deed ik inspiratie op bij 15 verschillende sprekers, netwerkte ik met leuke mensen en kon ik ‘s avonds even proeven van Amsterdam.


Dit jaar kan ik TNW samenvatten in 3 kernwoorden: AR, AI en design. Natuurlijk waren er ook andere zeer interessante onderwerpen, maar deze 3 trokken zeker mijn grootste aandacht.

Ten eerste, AR of Augmented Reality is de toekomst en de grote merken springen hier zeker op. Ten tweede, AI of Artificial Intelligence is ook voor velen de toekomst van het internet. Ik zag zeer interessante toepassingen maar stel me wel enkele vragen verder in deze blogpost. Als laatste was design het onderwerp waar ik nog het meeste van heb opgestoken. Niet het grafisch onderdeel van design, maar wél hoe design een dagelijkse impact heeft op ons leven.

Augmented Reality

We kennen de internetreuzen die zich hiermee bezig houden: Apple, Google en vele anderen. Maar ook Nike heeft een mooie case, waarbij ze een community van merkambassadeurs continue warm houden met de coolste content en AR wedstrijden.

Supercool! Echt waar. Een zeer mooie presentatie en prachtig wat ze kunnen klaarspelen voor hun merk. Maar dan komen de vragen in mij naar boven:



  • Hoe verantwoord kan je zoiets maken voor een niet-wereldmerk?

  • Wat is de impact op een Belgisch merk en haar community met een beperkt bereik?

  • Hoe efficiënt is dit qua budget?

  • Wat als hetzelfde budget op traditionele manier gespendeerd wordt?

Artificial Intelligence


Machine learning en AI zijn alomtegenwoordig. Al is het die chatfunctie op een webshop of je smartphone die aangeeft wanneer je thuis zal arriveren… velen beseffen het niet. Een extreme casestudy van Gatebox (bestaat echt in Japan) deed mij toch even kippenvel krijgen.


Vind ik dit cool? Jazeker. Maar heb je bovenstaand filmpje bekeken? Dan stel ik mij toch vragen bij ons sociaal contact, interactie met vrienden en familie en bovenal de plicht aan jezelf om verantwoordelijkheid te nemen over je eigen leven.

Het kan ook zeer praktisch zijn natuurlijk.

Stel: Gatebox is je assistent op kantoor die regelmatig vraagt om je timetracking in te vullen, je mails te beantwoorden als er te veel zijn, enzovoort. Maar is dat wat we willen? Willen we geen mensen die hun eigen verantwoordelijkheid nemen in hun job?

Design


Een derde belangrijk onderdeel was design. En ja, alles in ons leven draait om design. Bracken Darrel, CEO van Logitech, vertelde ons zijn 5 principes van design. Eéntje bleef mij goed bij: Crafting.

Crafting of het verfijnen van design leidt tot betere resultaten. Ik stel mezelf deze vraag: “had ik meer tijd gespendeerd aan deze blogpost, was hij dan beter?” En waarschijnlijk wel. Korter en krachtiger.

Hoe krijgen we aan een potentiële klant uitgelegd dat meer tijd (en dus meer budget) hand in hand gaan met een hogere kwaliteit? Niet eenvoudig.


* * *


Ons leven zal in de toekomst sterk bepaald kunnen worden door technologie. Ik zeg met een reden “kunnen”. Het zou enorm jammer zijn om toepassingen van AR en AI, die ik gezien heb, in te zetten in ons leven. Want dan verliezen we onze drang naar verantwoordelijkheid en ons recht om als mens na te denken en beslissingen te nemen.


Wees gerust. Je bepaalt (nog altijd) zelf hoe je er vandaag mee omgaat.


https://thenextweb.com/conference/
http://www.s23nyc.com
https://gatebox.ai