Wat als… Facebook & Instagram betalend worden?

Wat betekent het voor jouw merk en welke stappen onderneem je dan best? Als creative agency delen we graag onze visie hierop. En vertellen we welke impact dit heeft op jouw merk.
Geschreven door Kevin Heylen

Meta

Adverteren op social media

Contentcreatie

Online communicatie

Push/pull strategie

Meta

Adverteren op social media

Contentcreatie

Online communicatie

Push/pull strategie

Meta lanceert een betalend abonnement

Meta dropt een bommetje in het medialandschap

Begin november 2023 kondigde Meta, het bedrijf achter Facebook en Instagram, aan dat ze betalende accounts lanceren. Met een betalend account blijf je de platformen gebruiken, maar dan zonder advertenties. Voor wie het gratis account blijft gebruiken, verandert er voorlopig niets.

Wat zou jij doen? Zou jij betalen om Facebook of Instagram te kunnen gebruiken zonder advertenties? 

Waar komt deze beslissing vandaan?

Om doeltreffende advertenties te tonen, heeft Meta jouw persoonlijke gegevens. Volgens de GDPR-wetgeving moet Meta daar expliciet toestemming voor vragen! Jarenlang omzeilde het bedrijf die regel, maar in juli 2023 kwam er schot in de zaak.

Het Europees Hof van Justitie sprak zich er voor eens en voor altijd over uit.
Meta moet toestemming vragen aan de gebruiker om je data te gebruiken voor ads.
Én die toestemming moet vrijwillig zijn. 

Europa is van mening dat je géén echte keuze hebt als de enige mogelijkheid is om je uit te sluiten van het platform. Je moet uiteindelijk ook ‘nee’ kunnen zeggen tegen die gegevensverzameling, en toch de app blijven gebruiken.

Hun oplossing? Een betalend abonnement. Waar ze duidelijk in vermelden dat ze je data niet gebruiken voor ads.

https://about.fb.com/news/2023...

paidaccount-meta-julio-lopez.png

Wat zijn de gevolgen voor jouw merk?

Eigenlijk niets. Ongeacht ons buikgevoel dat weinig mensen een betalend account zullen nemen, zal er dus weinig veranderen. In jullie advertentiebeheer zal je (misschien) merken dat de reach van jouw advertentie minder zal zijn, of zelfs géén impact hebben.

Als de cijfers toch dramatisch de dieperik in gaan, is het moment aangebroken om de content van je merk anders aan te pakken.

 

1/ Focus op échte merkambassadeurs

Op de accounts van de mensen die wél willen betalen, en dus geen advertenties te zien krijgen, zullen uitsluitend organische posts te zien zijn. Is dat slecht nieuws? Nee. We mogen ons dan nog meer focussen op de échte merkambassadeurs.

Wil je de betalende gebruikers dus toch nog bereiken? Investeer in stap 2️⃣

2/ Zet in op organische content!

Bekijk deze beslissing als een opportuniteit om relevantere organische content te creëren voor al je volgers die je een meerwaarde kan bieden. Kortom, dicht bij je doelgroep staan is de boodschap. En dat doe je met sterke content, sterker dan ooit tevoren!

Grote maar gespot!

Opgelet voor alle marketingprofielen!

Als je een betalend account neemt, kan je géén ads meer opzetten!

Dus ben jij of ken jij een teamlid dat een hekel heeft aan reclame? Opletten dan!

Gelukkig voor jullie

Lossen wij het op voor je

Dus als jij of één van je teamleden het betalende account neemt én die persoon is ook een beheerder van je merkenpagina, kun je niet meer op de pagina adverteren. Van onhandig gesproken.

Gelukkig bestaat er wel een oplossing voor. 

Zij die door een betalend account geen advertenties kunnen publiceren: Open je Facebook/Instagram-account en switch naar de gratis versie mét advertenties. Dit lost meteen de fout in Ads Manager op.

Bespreek dit met je collega's, zeker met je workbestie.
Of stuur deze meme met een link naar deze blogpost.

86d2zi.jpg
kevinheylen-metbaard.png

"Onze visie blijft dan ook onveranderd. Want wij werken graag met sterke merken die straffe content maken. 🚀"

Kevin Heylen

kapitein bij Think Tomorrow

Heeft het nog zin om te investeren in social media content?

Ja, maar niet alleen omdat de overgrote meerderheid niet zal betalen voor de Meta platformen. Eigenlijk is het belangrijker om niet vanuit kanalen te denken, maar vanuit de content.

Bij Think Tomorrow focussen we nooit op de kanalen. Wij maken content en vertrekken daarbij vanuit de boodschap en doelgroep. Pas helemaal aan het einde van het proces in deze contentcreatie kiezen we de kanalen die we zullen inzetten. Onze missie blijft dan ook: sterke content creëren die je kan inzetten als merk.

TLDR;

Sterke merken

met straffe content

vrezen geen paywalls