Blogpost

Welke houdbaarheidsdatum heeft jouw website?

Design Development

Websites hebben een houdbaarheidsdatum. Niet letterlijk natuurlijk. De ervaring leert ons dat een website gemiddeld 3 jaar meegaat: wij komen zelfs websites tegen die sinds 2005 geen update meer gehad hebben. Maar hoe herken je een website die over datum is gegaan? 

Johnny
3 min. leestijd
Welke houdbaarheidsdatum heeft jouw website?

Wij bouwen graag websites, zonder enige twijfel. Voor ons is een website géén online visitekaartje of een lege belofte die op het internet doolt. Een website is voor ons de basis van je merk of bedrijf. Het is een belangrijk onderdeel van de communicatie die je aanbiedt aan je doelpubliek. Hier kunnen zij terecht voor de informatie die je niet kwijt kan via vluchtigere media. Op je website krijgen ze een eerste indruk van jouw bedrijf en waar het voor staat. Make it count. 

Maar de realiteit is uiteraard anders, vaak komen we nog websites tegen die sinds 2005 geen update meer gekend hebben. Ik beweer niet dat je jaarlijks een nieuwe website moet maken. Ik wil wél graag meegeven dat het anno 2020 enorm gemakkelijk is om een website up-to-date te houden. De enige valkuil is dat iedere website een houdbaarheidsdatum heeft.

Er zijn tegenwoordig verschillende soorten websites waar je als bedrijf uit kan kiezen:

1/ Een 5-minute installation platform als Wordpress of Craft (deze bieden huidige hostings vaak aan).
2/ Zelfbouwwebsites zoals Squarespace, Tilda, Weebly, Wix… (er zijn er te veel om op te noemen, welke gebruik jij?)
3/ Onze favoriet: een website met adminpaneel die past voor je organisatie, waar meertaligheid geen extra plugins vereist. 

Al deze mogelijkheden hebben hun eigen voor- en nadelen, maar ze hebben allemaal één ding gemeen: de houdbaarheidsdatum. Ongeacht waar je website mee gebouwd is, ze gaan maar een beperkte tijd mee. Onze ervaring is dat je om de 3 jaar het best een update inplant!

“Websites hebben een houdbaarheidsdatum, ongeacht welk platform je gebruikt.

Hoe zie ik dat mijn website over datum is?

Wij hebben het makkelijk voor het zeggen, websites maken is onze passie. Ik geef je graag mee waar wij op letten als wij een website gedateerd vinden. Meer bepaald deze 3 zaken: 

👉 De technologie
👉 De uitstraling
👉 De inhoud

    1/ De technologie

    Simpel, het internet evolueert. De technieken om een website te bouwen, de codebasis, het framework waar het mee gebouwd is, de hosting waar je website op draait… Stuk voor stuk elementen die snel verouderd raken, maar gelukkig elementen waar wij als agency graag op letten. Als bedrijfsleider heb je hier vanzelfsprekend minder voeling mee. Je wordt blinder voor de tekortkomingen van je website des te vaker je deze bezoekt.

    Tip: wij gebruiken Wappalyzer om te achterhalen welke technologieën je website gebruikt.

    2/ De uitstraling

    Lijken de mensen op je website nog op de Backstreet Boys of op Get Ready? Hoog tijd om te vernieuwen, dus. Trends zijn overal - ook voor websites zijn er allerlei trends die je kan volgen. Heb je nog een carousel op je homepage of ben je al overgegaan naar een hippe video? Heeft je website een frisse look, of straalt het eerder de jaren 2000 uit? Op zich zijn dat allemaal subjectieve en emotionele assumpties. Voor ons is het belangrijker dat een website vertrouwen uitstraalt en het juiste verhaal naar voren brengt wanneer je door de pagina’s gaat. 

    Tip: met een lay-out die al een paar decennia meegaat zal dat zelden lukken, tenzij je een encyclopedische website over bekende boybands uit de jaren ’90 hebt dan.

    3/ De inhoud

    Een website met enkel afbeeldingen is mogelijk, maar zoiets is relevanter wanneer je een portfolio naar voren wilt brengen. Gebruikers zijn namelijk op zoek naar informatie en afbeeldingen leiden de gebruiker af. Ze hebben een bepaalde taak die ze willen vervullen op je website, liefst in zo’n kort mogelijke tijd. Zorg er dus voor dat de inhoud actueel, effectief en waardevol is voor je gebruiker. Staan er enkel nieuwsberichten uit 2017 op je blog? Of zijn de teksten alleen maar vanuit je eigen ego geschreven? Dan raden wij aan om eens aan de slag te gaan met de inhoud. Geen gemakkelijke taak, dat weten we. 

    Tip: onze copywriter, Sarah, gaat maar al te graag aan de slag met jouw verhaal!

    Wil jij weten of je website verouderd is?

    Zo zie je maar dat een website snel veroudert. Wij hechten hier heel veel belang aan, want dat is de verantwoordelijkheid van elk agency dat websites bouwt. Hoe zit het met de jouwe? Laat je website en je e-mail achter in en ik laat het je graag weten.

    Blogberichten

    Sharen is caren

    Schrijf je in voor de TT-specials

    Blijf jij graag op de hoogte van alles wat wij doen bij TT? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!

    Samen met jou creëren we digitale ervaringen

    Zin om samen digitaal te gaan?

    contacteer ons

    Think Tomorrow
    Lierseweg 81
    2200 Herentals

    +32 14 84 91 00
    info@thinktomorrow.be

    Think Tomorrow. Digital Marketing Agency © 2020 Gemaakt met ♡ in Herentals.