Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachines als Google en Bing vormen één van de belangrijkste verkeersbronnen van een website of webshop. Wist je dat er dagelijks zo’n 3,3 miljard zoekopdrachten in Google zijn? Je houdt deze browser dus maar beter te vriend als je bovenaan de zoekresultaten wilt komen. 

Je kunt natuurlijk altijd betalen om bovenaan te komen via Search Engine Advertising. Maar je kunt ook heel wat zelf doen om je website hoog te doen scoren bij zoekmachines. Zoekmachineoptimalisatie heet dat dan zo mooi, of search engine optimization (seo). 

SEO op basis van 3 pijlers

De tool Google Search Console is onze beste vriend om na te gaan waar de eerste verbeterpunten liggen. Daarnaast focussen we op 3 cruciale pijlers.

✍️ SEO content
👷‍♀️ UX en UI om over naar huis te schrijven
👨‍💻 SEO technisch optimaliseren

Het verschil tussen SEO en SEA

Waar je bij SEA betaalt om hoog te staan in de zoekresultaten, doe je dat bij seo helemaal niet. Wat doe je dan wel? Door in te zetten op relevante content en een aantal technische trucjes, pak je punten bij zoekmachines als Google en Bing. 

SEA staat voor Search Engine Advertising en is dus een vorm van reclame. Je koopt een stukje advertentieruimte binnen een zoekmachine om je eigen website of webshop te promoten. 

Binnen Google Ads heb je daarbovenop ook nog de keuze tussen search advertenties, shopping advertenties of veel meer. Samen stellen we een strategie op voor de verschillende mogelijkheden in functie van jouw doelstellingen, doelgroep en rendabiliteit.

SEO content ✍️

Teksten zijn de basis van vindbaarheid bij zoekmachines. Content is dan ook nog steeds king. 👑 We gaan na hoe scanbaar jouw content is voor Google en Bing. We bekijken ook welke zoektermen relevant zijn voor je doelgroep en in welke mate we deze kunnen inzetten in je teksten en titels.

Of je zomaar wat kunt schrijven met de zoekwoorden die je vindt in de keyword analyse? Nee, webbrowsers zijn slimmer dan dat en kijken naast de zoekwoorden ook naar de relevantie voor de gebruiker en naar wat anderen denken over jouw website.

Hoe vaker andere websites linken naar jouw webpagina, hoe hoger je scoort. Die techniek noemen ze ook weleens linkbuidling. Maar zomaar her en der links verspreiden heeft weinig zin, natuurlijk. Bing - maar vooral Google - kennen de trucjes van de foor en straffen je daarop af.

Ook interne links - links naar andere pagina’s binnen jouw website - zijn puntenpakkers bij Google. Dat doen we dan ook zo precies mogelijk, want te veel linken, is ook weer niet goed. 🤪

SEO technisch optimaliseren 👨‍💻

Waar naast je teksten en links ook op gelet wordt? De structuur, redirects en bijhorende meta data van je website.

Klinkt als een helse fanfare in je oren? Bekijk ons dan gerust als de architect voor jouw project. We kijken dus niet alleen naar het uiterlijk van je online gebouw, maar onderzoeken ook de structuur en in hoeverre alle bouwelementen elkaar dragen en versterken.

Google en Bing zetten dagelijks allerlei robots en algoritmes in om bij zoekacties de websites eruit te halen die het beste beantwoorden aan de vraag van de gebruiker. Door de technische aspecten van je SEO op punt te zetten, maak je het voor de robots en algoritmes makkelijker om je website te scannen en te indexeren. Zo heb je weer een streepje voor. 😉

We kijken naast je scanbare content ook naar:

👉 Laadsnelheid: hoe lang het duurt vooraleer je pagina geladen is? En dat is best zo snel mogelijk, want Google heeft het niet zo voor trage slakken. 😜
👉 Veiligheid: ook hier raak je bij Google een gevoelige snaar. 🎻 Een veilige website herken je aan de ‘s’ achter de ‘http' of aan het 'groene' slotje dat voor je domeinnaam staat.
👉 Alt-tags voor afbeeldingen: de naam die jij je afbeelding geeft, bevat best je bedrijfsnaam en enkele woorden waar gebruikers op zoeken.
👉 Meta data: de korte titel en samenvatting van je webpagina die te zien is wanneer je zoekt in een browser. En Google houdt van duidelijkheid, maar dat wist je ondertussen misschien al? 🤪

UX en UI om over naar huis te schrijven 👷‍♀️

De relevantie van je pagina’s voor de gebruiker, de logische navigatiestructuur en de volledigheid van antwoorden die jij geeft op vragen van de gebruiker. Dat is de derde pijler waar we aandacht aan besteden. 

Een logische hiërarchie en een duidelijke opbouw maken het bezoek aan jouw website niet alleen voor de gebruikers aangenaam, ook zoekmachines houden van deze aanpak. Investeren in de ‘user experience’ - of gebruikerservaring - en de daarbij horende ‘user interface’ van je websitegebruiker is dan ook cruciaal. 

Elke websitebezoeker moet goesting krijgen om actie te ondernemen: contact opnemen of misschien zelfs iets kopen op je website. Daar spelen we op in. 💪  We (her)bekijken je navigatiestructuur, spelen met knoppen en kleuren en analyseren of je hele verhaal logisch in elkaar steekt. 

Je merkt het. Wij spreken de taal van je gebruiker én van Google en zijn met plezier je vertaler van dienst!

Waarom je voor Think Tomorrow kiest

Wij zijn het digital marketing agency dat digitaal denkt, marketing ademt en om jouw business geeft. We willen niet alleen de uitvoerder zijn, maar ook de kritische noot en pingponger die jou uitdaagt!

We zeggen niet dat digitale marketing onze passie is. Dat voel je. We zeggen niet dat we om je merk of bedrijf geven. Dat merk je.

Digitale ervaringen creëren, samen met jou. Dat is onze missie.

Voel zelf het verschil in aanpak. Don’t be shy, praat met ons!

📞 +32 14 84 91 00

Waarom je voor Think Tomorrow kiest

Zin om samen digitaal te gaan?

Wij kunnen alvast niet wachten om jou te ontmoeten. Klik even door naar onze contactpagina of kom eens af! Wij nemen je graag mee in de digitale wereld.

© 2020 Gemaakt met ♡ in Herentals. Samen met jou creëren we digitale ervaringen