sjans-persbeeld.JPG

Kringwinkel Zuiderkempen heet vanaf nu ‘Sjans’

Een hoogdag in de Kempen gisterenavond, want Kringwinkel Zuiderkempen kreeg een nieuwe naam. Hiermee stapt het bedrijf uit Herwin, het Vlaamse collectief van sociaal circulaire ondernemers. “Wij waren toe aan een eigen naam”, klinkt het bij Hans Bouwen, algemeen directeur van Sjans.

Niet langer onder het bewind van Herwin

Met 8 kringwinkels en ruim 400 werknemers onder één bestuur wilde het voormalige bedrijf Kringwinkel Zuiderkempen voortaan zelf haar toekomst bepalen, samen met alle belanghebbenden. “We hebben ons lang thuis gevoeld bij Herwin, maar de missie en visie die ons bedrijf nu heeft, komt niet geheel overeen met die van hen. Daarom gaan we onze eigen weg, onder de naam ‘Sjans’”, verduidelijkt Hans.

Waarvoor staat Sjans?

“Sjans is voor ons niet zomaar een nieuw merkimago”, gaat Hanne Biesmans, operationeel directeur, verder. “We willen meer zijn dan een kringloopwinkel. Sjans is voor ons ook een gevoel. Het is enerzijds tweedekans-tweedehands. Maar het is anderzijds ook durven investeren in duurzame jobs bij ons in de regio.”

“Op basis van een strategisch uitgeschreven waardenkader werken we hier dagelijks naartoe”, zegt Hans. “Eigenaarschap, geborgenheid, professionaliteit en toekomstgericht werken, zijn de 4 waarden die je altijd zal terugvinden in de werking van Sjans.”

Concreet betekent dit dat het bedrijf mensen een warme werkomgeving wil bieden. Een waar ze zich op hun eigen tempo kunnen ontplooien en volledig zichzelf mogen zijn. Daarnaast wil Sjans goed en grondig werk leveren. En dat alles met het oog op de toekomst. “We streven ernaar een duurzaam bedrijf te zijn dat niet alleen op lokaal vlak, maar ook op wereldniveau een betere wereld nastreeft”, vult Hanne aan.

Waarom de naam Sjans?

“De koepel van kringwinkels waarvan wij komen, is eigenaar van de naam Kringwinkel. Wij konden dus onze vroegere naam, Kringwinkel Zuiderkempen, niet meer gebruiken.”

“We kozen voor Sjans omdat dat echt iets zegt over onze werking. We willen de plek zijn waar mensen sjans hebben. Sjans om iets dat nog bruikbaar is te kunnen geven aan iemand die het nodig heeft, maar ook sjans voor de snuisteraars en verzamelaars om unieke stukken te vinden. En we willen vooral een plek zijn waar mensen sjans hebben om er te werken”, vertelt Hans.

Het werk van een creatief team

“Onder begeleiding van een ervaren Kempisch reclamebureau, Think Tomorrow hebben we de naamkeuze gemaakt. Samen met hun strategisch team hebben we gebrainstormd over onze identiteit en onze kernwaarden die daarbij aansluiten. Er zijn zeker nog andere namen de revue gepasseerd, maar die waren net niet sterk genoeg. Sjans omvat alles dat we willen zijn.”

Tweedehands sterk in de Kempen

“Ons werkingsgebied omvat achttien gemeenten, van Heist-op-den-Berg tot Balen en van Kasterlee tot Geel”, zegt Hanne. “Over al deze gemeenten heen merken we de laatste jaren een stijging in het aantal klanten. Er zijn er die regelmatig dezelfde winkel bezoeken, maar er zijn ook klanten die naar meerdere winkels op één dag komen. Tweedehands leeft in de Kempen. Met onze nieuwe naam zullen wij commerciëler kunnen werken en het aantal klanten nog meer laten stijgen.”

sjans-brandbook.jpg

Rebranding van Kringloopwinkel Zuiderkempen

Met een nieuwe naam en bijpassende stijl smelt de Kringwinkel Zuiderkempen de hartverwarmende kracht van hun 8 Kempische vestigingen samen met het prachtige circulaire aspect van tweedehands. En wij verzorgden de gehele branding van hun nieuwe merk.