6 tips voor Easter Eggs commerce

Ga jij nog jaarlijks op zoek naar paaseieren? Wij bij Think Tomorrow wel! Vooraleer je ons voor gek verklaart, laten we eerst uitleggen wat easter eggs zijn. 🐣
Geschreven door Gert-Jan Nicolaï

Wat zijn Easter Eggs?

Easter Eggs zijn verborgen grappen of boodschappen op bijvoorbeeld websites, in films of in software. Maar ze komen evengoed voor op fysieke plaatsen, op kledinglabels of zelfs grote gebeurtenissen. Net als bij echte paaseieren, moet je goed zoeken om ze te vinden, vandaar de leuke naam.

Denk maar aan de recente Mars landing. Daar stond in de landingsparachute van de marsrover ook een verborgen inspirationele boodschap: "Dare Mighty Things, bedacht door de NASA-ingenieurs. 

Zulke verborgen boodschappen helpen merken om zichzelf duidelijk te profileren en op een positieve manier de aandacht te trekken. Ultieme doel? Een betere relatie met je publiek opbouwen en je merkidentiteit versterken. Bovendien vergroten Easter Eggs de zichtbaarheid van je merk en zijn ze een leuke en goedkope toevoeging aan je marketingstrategie. 

Hieronder volgen 6 tips van ons Think Tomorrow team voor geslaagde Easter Eggs!

1. Ken je publiek en speel erop in 🤷‍♂️

E-commerce is de laatste jaren in een stroomversnelling gekomen en dus brengen mensen meer tijd door op websites en online platformen. Wil jij het beste halen uit jouw e-commerce platform? Zorg dan dat je het profiel van je bezoekers goed kent en dat je weet waarnaar ze op zoek zijn. Die info kun je gebruiken om de leukste Easter Eggs te verstoppen op je website en terugkerende klanten te belonen met leuke verborgen boodschappen. 

Verdiep je daarnaast ook in het online surf- en koopgedrag van je klanten. Hoeveel tijd brengen je klanten door op je e-commerce platform en via welk type apparaat doen ze dat? Stel dat iemand vaak terugkeert naar een product zonder effectief te kopen, dan kan het een goed idee zijn om een Easter Egg te verstoppen bij dat product. Zo kun je een specifiek geluid of extra afbeelding aan het product toevoegen wanneer je klant een bepaald aantal keer klikt en hem of haar zo overhalen om te kopen. Dat je klant die verborgen verrassing ontdekt, heeft namelijk vaak een positief effect op zijn of haar merkbeleving bij jou.

2. Verberg je Easter Egg net goed genoeg 🔍

Je Easter Egg mag verstopt zitten, maar ook niet té goed. Zorg ervoor dat bezoekers het toevallig ontdekken. Wanneer slechts een aantal mensen op de hoogte zijn van je Easter Egg en het enthousiast delen met vrienden en kennissen, dan zit je goed. Easter Eggs die net goed genoeg verstopt zitten zijn deze: 

  • Heb je al gezien wat er gebeurt als je “vibrator” intypt in de zoekbalk van Coolblue?
  • Probeer de toetsencombinatie of Konami Code eens op verschillende websites :↑ ↑ ↓ ↓ ← → ← → B A. 
  • Surf via Google eens naar de hoofdpersonages van Friends. Bij Ross Geller zit er bijvoorbeeld een grappige Easter Egg verstopt rechts op de pagina, achter de zetel. Klik er maar eens op! 

3. Refereer naar actualiteit of popcultuur 🕺

Weet je niet goed wat voor soort Easter Egg er bij jouw merk past? Speel dan in op de actualiteit met humor. Ga aan de slag met je 404-pagina en geef in plaats van “product niet gevonden” een afbeelding weer van Martine Tanghe die zegt: “nog even volhouden, alles komt goed”.

Ga op zoek naar online communities rond games, popcultuur of actuele topics waaraan je jouw e-commerce platform kunt linken. Heb je een speelgoedwinkel? Probeer dan bijvoorbeeld een actie le lanceren rond 25 jaar Pokémon. 

4. Test de aandacht van je publiek 🤓

Laat jij een bepaalde marketingactie maandelijks of jaarlijks terugkeren, zoals met Black Friday of Pasen? Dan zullen een aantal van je klanten daar wellicht op wachten om te kopen. 

Bedenk dat Easter Eggs een hulpmiddel kunnen zijn om hen toch al aankopen te laten doen. Organiseer daarom in de aanloop ervan al een kleinschalige campagne, wedstrijd of zoektocht. Verstop in een aantal van je producten een stiekeme verrassing en daag je volgers uit om deel te nemen aan de jacht.

TechPulse doet dat bijvoorbeeld dit jaar met een leuke paasactie. Van een echte Easter Egg Hunt gesproken. 😉 Via social media kun je dan stiekem Easter Eggs verstoppen die hints geven rond het juiste antwoord. Of denk aan de stiekem hints die verstopt zitten in De Mol. Ja, ook dat zijn Easter Eggs.

Naast hints via social media berichten, kun je ook exclusieve tips verbergen in een productpresentatie of virtueel event. Benieuwd wie van jouw volgers een échte fan is en alle Easter Eggs vindt. 

5. Zorg voor een start en einde van je Easter Egg 📅

Je Easter Eggs blijven best niet eeuwig op je website staan. Mensen mogen het onthouden, maar het mag niet de enige reden zijn voor verkeer naar je website. 

Denk na over hoe je jouw Easter Eggs blijft vernieuwen en zo dus ook steeds nieuwe bezoekers aantrekt. Zet het als een terugkerende herinnering op je marketingagenda om hier te blijven innoveren. 

6. Analyseer het succes van je actie 💰

Een Easter Egg is pas echt nuttig voor je bedrijf als je ook effectief iets doet met de resultaten ervan. Analyseer je Easter Eggs en stel jezelf de vraag of die stiekeme boodschappen en mopjes hebben geholpen in de aankoopbeslissing van je klanten. Analyseer daarnaast je websitebezoeken en ontdek hoe mensen je catalogus en producten scannen. 

Gaan ze door je Easter Eggs actie sneller en vaker op zoek naar details in je productbeschrijvingen of aanbiedingen die ze anders niet zien?

Broed jij al op enkele online Easter Eggs? 🥚

Je merkt het, de mogelijkheden voor leuke Easter Eggs zijn eindeloos. Elk merk kan hier mee aan de slag. 

Heb je nu inspiratie op gedaan of zit je al met een idee maar twijfel je nog aan de uitwerking? Contacteer Kevin dan! Wij horen graag wat we voor jou kunnen betekenen.

Contacteer Kevin