Aan de slag gaan met TikTok

TikTok biedt de uitgelezen kans om een heel andere kant van je merk te tonen. De gouden regel voor TikTok-filmpjes luidt namelijk: “Don’t make ads, make TikToks.”
Geschreven door Johnny Berkmans

Een goede TikTok-video bevat best één of meer van de volgende onderdelen: 

  • Humor: vb. parodieën op herkenbare situaties, grappige taferelen of leuke momenten.
  • Spanning: vb. vlogs, special effects, challenges, etc.
  • Uniekheid: vb. een gewaagde truc of handige tips & tricks

Mocht je dit juist doen dan zou jouw video wel eens ‘viral' kunnen gaan en kun je er een hoop views bij krijgen. Ben jij een snelle Jelle en heb jij je camera ‘ready in no time’ wanneer er plots iets spectaculairs gebeurt? Dan kan jouw video natuurlijk wel meteen viraal gaan.  

Maar wanneer spreken we nu van ‘viraal gaan’?
Je gaat viraal wanneer jouw video binnen korte tijd heel vaak bekeken wordt. Het is niet makkelijk, maar wel haalbaar en heeft doorgaans weinig met geluk te maken. 

TikTok is een kwestie van trial and error.

Stap af van het traditionele reclamespotgenre en laat de creatiefste zielen in je bedrijf of in het agency waarmee je werkt (hallo! 👋) aan de slag gaan om originele, toffe content te maken, afgestemd op wat TikTokkers leuk vinden. Probeer het uit! Of laat het aan ons over. 😉

Hoe ga je aan de slag met TikTok 🌀

  1. Start je video met een knaller 💥
  2. Houd bij het bepalen van de videolengte jouw intro zo kort mogelijk
  3. Neem je eigen audio ook op, tenzij je lip synced. Sorry Britney
  4. Gebruik trending muziek 🎼
  5. Deel tips, advies, favoriete dingen
  6. Voeg willekeurige details toe waar mensen op kunnen reageren 🍍
  7. Wees herkenbaar, ambitieus of hatelijk 😂
  8. Zorg ervoor dat sommige delen van de video opnieuw moeten worden bekeken
  9. Blijf niet meteen bij een niche hangenGebruik geen #FYP, #foryou of andere té algemene hashtags
  10. Besteed minstens 15-30 minuten per dag aan het bekijken van video's op de FYP
  11. Probeer wekelijks of zelfs dagelijks een video te posten.
caro.webp

"Bijj het starten van een nieuwe TikTok account moet je in het begin veel experimenteren. De juiste niche vinden dat werkt voor jou merk. In het begin moet je dus zo veel mogelijk verschillende content maken en daarna een conclusie maken wat voor jouw merk werkt."

- Caro Herbots, designer

bij Think Tomorrow