Hoe maak je een contentkalender?

Heb je er al eens aan gedacht om een social media contentkalender te gebruiken voor je bedrijf? Of heb je nog nooit van het woord contentkalender gehoord? Geen probleem! Met veel plezier zetten we voor jou de voordelen en enkele praktische tips op een rijtje. 😉
Geschreven door Zita Vennekens

Waarom een contentkalender gebruiken?

In een social media contentkalender verzamel je op een gestructureerde manier de content die de komende maand op jouw social media kanalen zal verschijnen. Waarom dat nuttig is? Awel, daarom:

  • Je hebt steeds een overzicht van alle social content bij de hand.
  • Je leert content plannen en spreiden.
  • Je bedenkt heel wat content tegelijk waardoor je niet elke dag of elke week moet nadenken over wat je nu precies gaat posten.
  • Het is makkelijker om een bepaalde frequentie en consistentie aan te houden.
  • Een contentkalender zorgt er ook voor dat je je beter aan je vooropgestelde social media strategie kunt houden. Want ja, die heb je nodig. 😉

Het hebben van een contentkalender betekent uiteraard niet dat je geen spontane posts meer mag plaatsen. Blijf dit vooral doen, maar breng structuur aan in niet-spontane posts en zorg voor consistentie. 🤜🤛

Hoe begin je aan een contentkalender?

Stap 1: Inspiratie opdoen en thema’s bepalen

Vooraleer je begint te schrijven aan je social media posts, moet je natuurlijk weten waarover je gaat schrijven. De eerste stap is dus om inspiratie op te doen en thema’s te bepalen.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  • Bekijk de agenda van je bedrijf. Komen er interessante dingen aan die het delen waard zijn?
  • Praat met je doelpubliek en vraag wat zij graag willen zien op jouw social media pagina’s. Zo simpel, maar handig!
  • Raadpleeg een top topical kalender zoals die van I Like Media en kies er de voor jou relevante top topicals uit.
  • Brainstorm met je collega’s over mogelijke social media posts. Met een team kun je meer dan alleen. 💪
  • En de holy grail van het inspiratie opdoen? Pinterest, natuurlijk! 🏆

Hou bij deze stap ook altijd rekening met je social media strategie. Een bepaald idee kan heel leuk zijn, maar het moet ook bij je bedrijf, je doelgroep én je doel passen. De dingen die je post moeten relevant zijn voor je doelgroep en waarde bieden. Posten om te posten? Dat moet je vooral niet doen.

Daarnaast heb je in je strategie ook al bepaald hoe vaak je gaat posten en op welk kanaal je dat gaat doen. Hierdoor weet je ook meteen hoeveel inspiratie je moet opdoen voor de komende maand. 😉

Stap 2: Copywriting

Je thema’s zijn bepaald en je weet waarover je gaat schrijven. Top! 👌 Nu kun je beginnen aan het echte werk: het schrijven van je content.

Ben je geen ervaren copywriter? No worries. Wij hebben enkele copywriting tips die je alvast op weg helpen:

  • Denk tijdens het schrijven altijd aan je doelgroep.
  • Maak gebruik van emoji’s, maar zorg ervoor dat deze relevant zijn en dat je vooral niet overdrijft.
  • KISS: Keep It Simple, Stupid.
  • Houd de kwaliteit hoog: zorg voor een zekere professionaliteit binnen je teksten.
  • Gebruik correcte taal. Niemand wilt spelfouten zien.
  • Wees consistent. Schrijf bepaalde woorden altijd op dezelfde manier (bv. met of zonder hoofdletter).
  • Vergeet je leestekens niet.
  • Zet het belangrijkste in je boodschap vooraan, niet achteraan.
  • Sluit af met een call-to-action als je wilt dat de lezer actie onderneemt.

En hé, vergeet niet om steeds in dezelfde tone of voice te schrijven!

Stap 3: Kick-ass creatives

Bij een kick-ass copy hoort natuurlijk ook een kick-ass creative. Want hoe cliché ook - ja, hier maken we een uitzondering 😉 -, een beeld zegt meer dan 1.000 woorden!

Enkele best practices:

  • Gebruik steeds dezelfde lettertypes.
  • Maak gebruik van een vaststaand kleurenschema.
  • Stel enkele templates op die je steeds hergebruikt.

Hoe ver je hierin kunt gaan, hangt natuurlijk ook af van de middelen die je ter beschikking hebt. Heb je een in-house fotograaf? Helemaal top! Heb je een in-house designer? Aw yes! Sta je er alleen voor? Niet getreurd! Met de volgende hulpmiddelen geraak je zelf al heel ver:

  • Maak gebruik van betaalde stockfoto’s van websites als Shutterstock en iStock, maar zorg ervoor dat deze niet fake overkomen.
  • Maak gebruik van gratis stockfoto’s van websites als Unsplash en Pexels. De keuze is hier uiteraard wel een pak kleiner.
  • Kies voor User Generated Content. Foto’s gemaakt door je eigen klanten? Authentieker kan het niet! Vraag wel altijd even goedkeuring vooraleer je deze foto’s of video’s gebruikt op jouw social media kanalen.
  • Schakel een externe partij in die voor jou visuals, foto’s of video’s kan maken.
  • Ga zelf aan de slag met gratis tools als Canva.

Tools

Nu je weet hoe je een top notch contentkalender opstelt, is het nog kwestie van te kiezen op welk platform je deze contentkalender gaat maken.

Google Docs of Google Spreadsheets

De makkelijkste manier om je contentkalender te maken? Google Docs of Google Spreadsheets! Helemaal gratis en makkelijk om met meerdere in samen te werken. Dit is ook de manier die wij voor de meeste van onze opdrachtgevers hanteren.

Social media tools

Manage je verschillende pagina’s voor een bepaald merk? Dan raden we je aan om een social media tool zoals Kontentino te gebruiken.

In deze tool kun je een mooi overzicht houden per maand, kun je posts dupliceren en er comments op geven. Lekker handig om in samen te werken en om posts af te stemmen met je opdrachtgever (indien je die hebt).

Wij gebruiken deze tool bijvoorbeeld voor één van onze internationale opdrachtgevers waarvoor we twaalf Facebookpagina’s en tien Instagramaccounts beheren. Of deze zijn nut al bewezen heeft? Zeker en vast!

Uiteraard zijn er nog heel wat andere social media tools. Welke het beste voor jou werkt? Dat kun je alleen maar weten door ze uit te testen!


Succes! 💪

Lukt het je niet om een social media contentkalender te maken of vind je er simpelweg de tijd niet voor? Wij helpen je graag op weg! 👉 Stuur ons een mailtje via info@thinktomorrow.be of bel ons op 014 84 91 00.