Is het nuttig om veel domeinnamen te hebben?

Vraag jij je ook af wat het nut hiervan is? Of je best één domeinnaam registreert of meteen verschillende? En of je best de naam van je bedrijf registreert of eerder een creatieve variant? Als marketing rookie vertel ik het je graag! 🤩
Geschreven door Katja - marketing rookie Willemsens

Je vindt veel tips & tricks rond websites bij Think Tomorrow. Maar wat is nu de eerste stap bij het opzetten van een website? Een domeinnaam kiezen en registreren.  

First things first, wat is een domeinnaam? 

Een domeinnaam of domein is de naam van een website en een deel van de URL die bezoekers gebruiken om een website te bezoeken. Als de volledige URL of webadres bijvoorbeeld https://www.thinktomorrow.be/nl/hubspot is, dan is de domeinnaam daarin thinktomorrow.be

Ten tweede is er de domeinextensie. Een extensie is het laatste deel van een domeinnaam. Die van deze website is .be. Die moet jij dus zelf kiezen. Een extensie kan een afkorting zijn van een onafhankelijk land zoals .nl of .be, maar ook van een instelling of organisatie zoals .com (commercieel) of .org (non-profit). 

Jij en ik hebben natuurlijk een voor- en achternaam voor een reden. We kunnen elkaar niet benoemen met een nummer, want identificatie is dan niet mogelijk. Voor dezelfde reden bestaan er domeinnamen. Een domeinnaam vervangt eigenlijk een reeks aan betekenisloze nummers door een eenvoudige en duidelijke naam. 

Daarnaast is je domein ook de basis voor je e-mailadres. Een passend e-mailadres oogt professioneel. Zo heeft iedereen bij Think Tomorrow een eigen e-mailadres, probeer maar te sturen naar katja@thinktomorrow.be. 📨

Ok, maar heb ik écht een domeinnaam nodig? 

Ja. Wanneer je een eigen website wilt gaan of laten maken heb je een domeinnaam nodig. 

Na het registreren heb jij jouw unieke adres op het internet, aangezien elke naam maar één keer vastgelegd kan worden. Enkel als je wettelijk gezien recht hebt op een naam, kan het nog de jouwe worden. 

Check de beschikbaarheid in België van jouw gewenste naam hier

Wat is de meerwaarde van een extra domeinnaam? 

👉 Uniek - Een domeinnaam is jouw unieke adres op het internet. 

👉 Concurrentie - Door verschillende domeinnamen te registreren voorkom je dat de concurrentie de domeinnaam gebruikt. 

👉 Hoog scoren - Je scoort beter op een bepaald zoekwoord. Dit kan uiteindelijk leiden tot een betere Click Through Rate en kan de geloofwaardigheid op het web ondersteunen.

👉 Regio’s & landen - Door de verschillende extensies (.be, .com, .eu) geef je aan uit welk land de domeinnaam komt of waarvoor je je domeinnaam wilt gebruiken. Ben je alleen actief in België? Dan heeft het geen nut om een domeinnaam met een buitenlandse extensie te registreren. Registreer een domeinnaam met een extensie waar je echt iets aan hebt. 

👉 Taalafhankelijk - Als je domeinnaam een taalspecifiek keyword bevat en je doelpubliek is meertalig, dan is het aan te raden om meerdere domeinnamen te registreren. ⚠️ Opgepast: enkel als de website ook in meerdere talen beschikbaar is. 

👉 Varianten - Schrijffouten, meervoud én enkelvoud. De beste keuze is om ze alle drie vast te leggen. Als de kans op schrijffouten reëel is, is het aan te raden om enkele varianten van je domeinnaam te registreren. 

👉 Groei - Heb je de ambitie om te groeien en een internationale markt te betreden? Meerdere internationale domeinnamen vastleggen helpt daarbij. 

Heb ik meerdere domeinnamen nodig? 

Het is niet nodig, het helpt wel. 

Wanneer heb je het wel nodig? 
👉 Je bent actief in meerdere landen
👉 Jouw website is beschikbaar in verschillende talen.  
👉 Je creëert een creatieve campagne
👉 Je wil een nieuwe landingspagina opzetten. 
👉 Je wil een (nieuw) bijpassend e-mailadres
👉 Het is nodig dat je inspeelt op de concurrentie

Is dat allemaal niet van toepassing? Dan zijn meerdere domeinnamen meestal niet nodig. Het is altijd aangeraden dat je verstandig met een domeinnaam omgaat, ga niet zomaar een domeinnaam registreren om er veel te bezitten. Koppel er een nuttig en haarscherp doel aan vast.

Hoe ga ik daar dan mee om? 

Doelstellingen bepalen, want zonder ben je niets. Meerdere domeinnamen zijn pas interessant en nuttig als je je doelstelling hebt. Je moet effectief iets doen met die domeinen, zoals bijvoorbeeld een creatieve campagne, een landingspagina, advertenties, … 

⚠️ Let altijd op je domeinextensie. Bepaal de gepaste extensie die bij jouw website of landingspagina past. 

Wil je graag weten hoe je de rest van jouw website krachtig opzet? Check het hier

Zit je ook met de handen in het haar met je domeinnamen? Wij toveren ze graag samen met jou om in iets effectief. 💥

Bespreek het met ons