3 min. leestijd
Search Everywhere Optimization
Vroeger was SEO simpel. Je optimaliseerde je website zodat Google je makkelijk vond, en klaar. Maar tijden veranderen. ...

Ja, ze zijn de mosterd niet té ver gaan zoeken. De structuur van de advertentie-opzet is 'Campaign > Ad group > Ad'. Heb je al een beetje ervaring met Facebook Advertising? Dan klinkt dit je waarschijnlijk bekend in de oren!
Sounds zijn hét kloppend hart van TikTok. Maar met een zakelijk account dans je niet helemaal mee op het (algo)ritme.
Van zodra je gaat adverteren op het platform, moet je goed opletten met het gebruik van trending Sounds en/of gelicenseerde muziek.
TikTok geeft in hun communicatie duidelijk aan dat zij géén aansprakelijke partij zijn wanneer er een rechtszaak aangespannen wordt door de eigenaars van deze muziek - omdat jij hun eigendom voor promotionele doeleinden gebruikte. Dat is dus een risico dat je zelf moet nemen.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg heel wat tips en cases in je mailbox.
Als je zelf een TikTok account hebt, zie je dat er geregeld advertenties voorbij komen die wél van die bekende Top 100 hit songs gebruiken. Of remixes ervan. Vaak zijn dit advertenties door kleinere partijen. Zij kennen het systeem onvoldoende goed, durven gewoonweg het risico nemen of hebben (wie weet) een overeenkomst met de eigenaars van de muziek.
Je laat je best niet verleiden door deze waaghalzen, maar speelt het beter veilig. Download een Royalty Free jingle om onder je advertentie te monteren. Of wees creatief en maak gewoonweg een eigen Sound! 😉
TikTok heeft op het advertentieplatform zelf ook een eigen Royalty Free Sound bibliotheek ter beschikking voor adverteerders.
Hier kan je o.b.v. allerlei genres en stemmingen sorteren. Je kan ook kijken naar wat de meest gebruikte advertentie Sounds van de afgelopen periode zijn.
P.S. De vaak absurde, semi-Engelse benamingen van de Sounds uit deze bibliotheek, laten je gegarandeerd glimlachen. De moeite om eens in rond te bladeren!
Who's ready to get a little confused? 🙋♀️
Nee, dit hoeft niet! Je kan ook werken met een ‘Custom identity’ die je instelt op het TikTok For Business advertentieplatform. Zo heb je geen gekoppeld profiel nodig.
Beetje bizar: bij het aanmaken van zo'n Custom Identity upload je eender welke handle (@) en eender welke profielfoto. Zo wordt het wel erg simpel om iemand of iets te imiteren. 🤔 Het is ook niet zo dat bestaande accountnamen geweigerd worden. Which is weird. Hopelijk wordt deze functionaliteit nog aangepast in de nabije toekomst.
Hierdoor gaan al de advertenties vanuit dat Business Account uit van die bestaande handle (@) en profielfoto. Dit noemt TikTok ook wel ‘Spark Ads’: advertenties waarbij je rechtstreeks kan doorklikken naar een bestaand TikTok-profiel.
Pssst... Wil je toch gebruik maken van trending Sounds?
Wanneer je een organische TikTok met een trending Sound wilt posten, schakel je je profiel (tijdelijk) weer om naar een persoonlijk profiel. Dit bij ‘Instellingen -> Omschakelen naar persoonlijk account’. Dit kan enkel wanneer er geen TikTok advertentiecampagne lopende is - of je kan deze hiervoor even wijselijk pauzeren. Maar dat heb je niet van ons, hé. 🤫
Wanneer je voor deze optie kiest, ga je de te adverteren video uploaden binnen het TikTok For Business platform zelf. Dit op het 'Ad'-niveau.
Je kan deze op voorhand
monteren met een eigen geluid naar keuze, maar je kan ze ook tijdens de opzet nog eenvoudig monteren en een Sound toevoegen uit de Royalty Free
TikTok Sound bibliotheek.
Al de interacties met deze advertentie stromen bij deze optie rechtstreeks door naar je bestaande, organisch geposte TikTok. Deze ziet er extra goed uit in je feed, met al die likes en tonnen engagement! 😉
Zin om samen te werken met een influencer op TikTok? Zij kunnen via hun video een code voor adverteren aanmaken en deze aan jou doorspelen.
Hiervoor ga je naar de bewuste TikTok video, druk je op de drie puntjes, ga je naar 'Advertentie-instellingen' -> 'Advertentietoestemming' -> 'Code aanmaken'.
Deze gegenereerde code kan je dan eenvoudig doorgeven aan de adverteerder, die deze op advertentieniveau in de TikTok for Business kan inladen.
Let op: de influencer waarmee je samenwerkt moet hierbij instellen hoe lang de TikTok video gebruikt mag worden voor advertising. Deze kan dus maar voor een beperkte termijn lopen.
Als je deze langer wilt inzetten dan die periode, moet de influencer deze advertentiecode opnieuw aanmaken, en moet deze ververst worden binnen het advertentieplatform.
In TikTok's Creative Center kan je alle lopende TikTok advertenties (die hiervoor toestemming aanvinkten) bekijken. Je kan ze sorteren op basis van de actieve sector, de locatie, maar ook op allerlei prestaties. Denk aan sorteren op #bereik, engagement … Heel interessant!
Er zijn ook talloze tips aanwezig in hun Creative Library. Hier leer je werkelijk alles over adverteren op TikTok en de best practices.
Laat de advertentiestrategie, contentcreatie, opzet en opvolging van jouw TikTok Ads aan ons team over.
Verwacht je aan veel bèta features en wijzigingen in de functionaliteiten om de haverklap.
Dynamisch advertentiemateriaal was bijvoorbeeld eerst een bèta feature, maar is nu volop ingeburgerd en zelfs een best
practice volgens het platform. Hierbij geef je allerlei varianten in op
gebied van video, begeleidende teksten, knop teksten … en selecteert
TikTok zelf de combinatie die volgens hun algoritme het beste zal presteren.
Er is een limiet van 100 tekens en er zijn geen speciale tekens of emoji’s toegelaten. Geen emoji's? Hoe is dat mogelijk! 😰
Heb je toch meer te zeggen? Dan werk je best met tekst die je op je video zelf plaatst.
Maar let hierbij erop dat de stijl authentiek blijft: je gebruikt beter de standaard lettertypes van het platform, dan die HQ huisstijl approved Helvetica die door je designer wordt toegevoegd.
De reacties op je advertentie beheren kan je enkel via de desktopversie van het advertentieplatform. Dit kan je niet via de app zelf doen.
In de 'Comments'-sectie beantwoord je alle vragen onder je advertentie, kan je reacties verbergen en één uitverkoren reactie bovenaan pinnen.
Recht uit de mond van onze TikTok account manager! 😅
Dan is de best practice om zonder gekoppeld account (dus niet via
Spark Ads) te werk te gaan, en met een Custom identity te werken. Dit heeft één simpele reden: er zijn op die manier geen andere
acties mogelijk vanuit de advertenties dan die van je advertentiedoelstelling.
Voorbeeld: je zet een TikTok advertentiecampagne op met als doel verkeer naar je website genereren. Je koppelt geen bestaand TikTok-profiel aan je TikTok Business account, maar zet op 'Ad'-niveau een Custom Identity op. Je laadt je advertentievideo op in de Business Manager zelf en voorziet daar de begeleidende tekst(en).
Wanneer
iemand die advertentie ziet voorbijkomen, is elke klik op die
advertentie een klik naar de gelinkte website. Of die nu op de CTA-knop
of op de profielfoto is. En dat zorgt automatisch voor lagere kosten per bezoek aan de landingspagina.
Maak je geen zorgen. Er komen nog functionaliteiten aan die het beheren van meerdere accounts voor agencies makkelijker maken. Maar op die manier ben je zeker dat je dashboard en cijfergemiddelde niet één kluwen wordt van meerdere merken en/of bedrijven.
(Hier was je naar op zoek, of niet soms? 👀)
Dus neem een lekker drankje bij de hand en laat de kennis tot je komen!
TikTok is binnen onze markt nog een grote opportuniteit voor adverteerders. En niet alleen om Gen Z te bereiken. Met authentieke advertenties bereik je er resultaten die Facebook en LinkedIn niet meer evenaren. Dus wees niet geïntimideerd - zet je eerste TikTok advertentie op!