TikTok Advertising: de essentials

TikTok heeft, net als alle andere giganten binnen de social media wereld, een eigen advertentieplatform. Bij TikTok Advertising liggen heel wat kansen voor het rapen, zeker voor bedrijven die scherpe resultaten zoeken! In deze blogpost ontdek je alle unieke elementen rond de opzet ervan. 👇
Geschreven door Sofie Jacobs

De TikTok Ads basics

tiktok-for-business.webp


👉 HOE GA JE VAN START?

  • Een business account aanmaken op het TikTok For Business platform,
  • een werkende betaalmethode toevoegen,
  • voldoende geld opladen (je werkt standaard met een op te laden portefeuille),
  • je advertentie-opzet verzorgen,
  • en adverteren maar! (Als alles goedgekeurd wordt, tenminste. 🤪)

 

👉 IS DE STRUCTUUR VAN HET ADVERTENTIEPLATFORM HERKENBAAR?

Ja, ze zijn de mosterd niet té ver gaan zoeken. De structuur van de advertentie-opzet is 'Campaign > Ad group > Ad'. Heb je al een beetje ervaring met Facebook Advertising? Dan klinkt dit je waarschijnlijk bekend in de oren!

 

👉 WAAR MOET IK OP LETTEN ALS ZAKELIJK ACCOUNT?

Sounds zijn hét kloppend hart van TikTok. Maar met een zakelijk account dans je niet helemaal mee op het (algo)ritme.

Van zodra je gaat adverteren op het platform, moet je goed opletten met het gebruik van trending Sounds en/of gelicenseerde muziek. 

TikTok geeft in hun communicatie duidelijk aan dat zij géén aansprakelijke partij zijn wanneer er een rechtszaak aangespannen wordt door de eigenaars van deze muziek - omdat jij hun eigendom voor promotionele doeleinden gebruikte. Dat is dus een risico dat je zelf moet nemen.

Psst... Meer tips? 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en krijg heel wat tips en cases in je mailbox.

 

SCHRIJF JE IN

ROYALTY FREE SOUNDS

Als je zelf een TikTok account hebt, zie je dat er geregeld advertenties voorbij komen die wél van die bekende Top 100 hit songs gebruiken. Of remixes ervan. Vaak zijn dit advertenties door kleinere partijen. Zij kennen het systeem onvoldoende goed, durven gewoonweg het risico nemen of hebben (wie weet) een overeenkomst met de eigenaars van de muziek.

Je laat je best niet verleiden door deze waaghalzen, maar speelt het beter veilig. Download een Royalty Free jingle om onder je advertentie te monteren. Of wees creatief en maak gewoonweg een eigen Sound! 😉

TikTok heeft op het advertentieplatform zelf ook een eigen Royalty Free Sound bibliotheek ter beschikking voor adverteerders.

Hier kan je o.b.v. allerlei genres en stemmingen sorteren. Je kan ook kijken naar wat de meest gebruikte advertentie Sounds van de afgelopen periode zijn.

tiktok-library-music-royalty-free.png

P.S. De vaak absurde, semi-Engelse benamingen van de Sounds uit deze bibliotheek, laten je gegarandeerd glimlachen. De moeite om eens in rond te bladeren!

Heb je een bestaand profiel nodig om te adverteren?

tiktok-custom-identity-ads.png

Who's ready to get a little confused? 🙋‍♀️

1 - Heb je een bestaand TikTok-account nodig om te adverteren?

Nee, dit hoeft niet! Je kan ook werken met een ‘Custom identity’ die je instelt op het TikTok For Business advertentieplatform. Zo heb je geen gekoppeld profiel nodig.

Beetje bizar: bij het aanmaken van zo'n Custom Identity upload je eender welke handle (@) en eender welke profielfoto. Zo wordt het wel erg simpel om iemand of iets te imiteren. 🤔 Het is ook niet zo dat bestaande accountnamen geweigerd worden. Which is weird. Hopelijk wordt deze functionaliteit nog aangepast in de nabije toekomst.

2 - JE KAN EEN BESTAAND TIKTOK PROFIEL KOPPELEN.

Hierdoor gaan al de advertenties vanuit dat Business Account uit van die bestaande handle (@) en profielfoto. Dit noemt TikTok ook wel ‘Spark Ads’: advertenties waarbij je rechtstreeks kan doorklikken naar een bestaand TikTok-profiel.

 

  • 👍 Voordelen aan deze optie
    Het voordeel hiervan is dat mensen die je advertenties zien, na een klik op de profielfoto naar het gekoppeld profiel geleid worden. Ook verschijnt er het befaamde rode plusje bij je profielfoto, waarmee kijkers je direct kunnen volgen. Als je je bestaande TikTok account stelselmatig wilt doen groeien qua volgersbasis en engagement, is dit de beste keuze!
 
  • 👎 Nadelen aan deze optie
    Om een TikTok profiel te koppelen aan je TikTok Advertising account, moet je je bestaand profiel omschakelen naar een business account. Een business account brengt als voordeel mee dat je toegang krijgt tot uitgebreidere analytics en inzichten, maar brengt ook een groot nadeel met zich mee.

    Wat is dat grote nadeel precies? 🧐 Wel, je kan als business account geen trending Sounds meer gebruiken. Ook niet meer voor je puur organische content. Dat lees je helaas goed. Je kan na die omschakeling naar een business account enkel nog Sounds uit de eerder genoemde Royalty Free Sound bibliotheek kiezen. 

Pssst... Wil je toch gebruik maken van trending Sounds?

Wanneer je een organische TikTok met een trending Sound wilt posten, schakel je je profiel (tijdelijk) weer om naar een persoonlijk profiel. Dit bij ‘Instellingen -> Omschakelen naar persoonlijk account’. Dit kan enkel wanneer er geen TikTok advertentiecampagne lopende is - of je kan deze hiervoor even wijselijk pauzeren. Maar dat heb je niet van ons, hé. 🤫

Verschillende manieren om advertenties op te zetten

1 - Advertenties creëren op het TikTok Business-platform zelf

Wanneer je voor deze optie kiest, ga je de te adverteren video uploaden binnen het TikTok For Business platform zelf. Dit op het 'Ad'-niveau. 

Je kan deze op voorhand monteren met een eigen geluid naar keuze, maar je kan ze ook tijdens de opzet nog eenvoudig monteren en een Sound toevoegen uit de Royalty Free TikTok Sound bibliotheek.

    2 - Een organisch geposte TikTok van op je gekoppeld profiel selecteren en laden als advertentie

    Al de interacties met deze advertentie stromen bij deze optie rechtstreeks door naar je bestaande, organisch geposte TikTok. Deze ziet er extra goed uit in je feed, met al die likes en tonnen engagement! 😉

    3 - Samenwerken met een influencer en een content code aanvragen

    Zin om samen te werken met een influencer op TikTok? Zij kunnen via hun video een code voor adverteren aanmaken en deze aan jou doorspelen. 

    Hiervoor ga je naar de bewuste TikTok video, druk je op de drie puntjes, ga je naar 'Advertentie-instellingen' -> 'Advertentietoestemming' -> 'Code aanmaken'. 

    Deze gegenereerde code kan je dan eenvoudig doorgeven aan de adverteerder, die deze op advertentieniveau in de TikTok for Business kan inladen.


    Let op: de influencer waarmee je samenwerkt moet hierbij instellen hoe lang de TikTok video gebruikt mag worden voor advertising. Deze kan dus maar voor een beperkte termijn lopen. 

    Als je deze langer wilt inzetten dan die periode, moet de influencer deze advertentiecode opnieuw aanmaken, en moet deze ververst worden binnen het advertentieplatform.

    tiktok-creative-center.png

    💡Tip: er bestaat een bibliotheek van alle lopende ads

    In TikTok's Creative Center kan je alle lopende TikTok advertenties (die hiervoor toestemming aanvinkten) bekijken. Je kan ze sorteren op basis van de actieve sector, de locatie, maar ook op allerlei prestaties. Denk aan sorteren op #bereik, engagement … Heel interessant! 

    Er zijn ook talloze tips aanwezig in hun Creative Library. Hier leer je werkelijk alles over adverteren op TikTok en de best practices.

    groepsfoto-met-den-hoff.png

    Te ingewikkeld?

    Laat de advertentiestrategie, contentcreatie, opzet en opvolging van jouw TikTok Ads aan ons team over.

    Nog enkele handige weetjes

    EEN NIEUW PLATFORM = EEN SNEL VERANDEREND PLATFORM

    Verwacht je aan veel bèta features en wijzigingen in de functionaliteiten om de haverklap.

    Dynamisch advertentiemateriaal was bijvoorbeeld eerst een bèta feature, maar is nu volop ingeburgerd en zelfs een best practice volgens het platform. Hierbij geef je allerlei varianten in op gebied van video, begeleidende teksten, knop teksten … en selecteert TikTok zelf de combinatie die volgens hun algoritme het beste zal presteren.

      DE BEGELEIDENDE TEKST VOOR BIJ JE ADVERTENTIE IS HÉÉL BEPERKT

      Er is een limiet van 100 tekens en er zijn geen speciale tekens of emoji’s toegelaten. Geen emoji's? Hoe is dat mogelijk! 😰

      Heb je toch meer te zeggen? Dan werk je best met tekst die je op je video zelf plaatst. 

      Maar let hierbij erop dat de stijl authentiek blijft: je gebruikt beter de standaard lettertypes van het platform, dan die HQ huisstijl approved Helvetica die door je designer wordt toegevoegd.

      COMMENTS BEHEREN MOET OP HET AD PLATFORM ZELF

      De reacties op je advertentie beheren kan je enkel via de desktopversie van het advertentieplatform. Dit kan je niet via de app zelf doen. 

      In de 'Comments'-sectie beantwoord je alle vragen onder je advertentie, kan je reacties verbergen en één uitverkoren reactie bovenaan pinnen.

      Benchmarks en best practices

      Recht uit de mond van onze TikTok account manager! 😅

      1 - Draait heel jouw campagne om het voorleggen van zo’n scherp mogelijke advertentieresultaten?

      Dan is de best practice om zonder gekoppeld account (dus niet via Spark Ads) te werk te gaan, en met een Custom identity te werken. Dit heeft één simpele reden: er zijn op die manier geen andere acties mogelijk vanuit de advertenties dan die van je advertentiedoelstelling.

       

      Voorbeeld: je zet een TikTok advertentiecampagne op met als doel verkeer naar je website genereren. Je koppelt geen bestaand TikTok-profiel aan je TikTok Business account, maar zet op 'Ad'-niveau een Custom Identity op. Je laadt je advertentievideo op in de Business Manager zelf en voorziet daar de begeleidende tekst(en). 

      Wanneer iemand die advertentie ziet voorbijkomen, is elke klik op die advertentie een klik naar de gelinkte website. Of die nu op de CTA-knop of op de profielfoto is. En dat zorgt automatisch voor lagere kosten per bezoek aan de landingspagina. 

      tiktok-ads-bussiness.png

      2 - Maak aparte advertentie accounts aan voor iedere opdrachtgever wanneer je een agency bent

      Maak je geen zorgen. Er komen nog functionaliteiten aan die het beheren van meerdere accounts voor agencies makkelijker maken. Maar op die manier ben je zeker dat je dashboard en cijfergemiddelde niet één kluwen wordt van meerdere merken en/of bedrijven.

      (Hier was je naar op zoek, of niet soms? 👀)

      3 - De benchmarks van 2021

      • Je mag je verwachten aan een CTR van 1% of hoger.
      • Alles tussen 0,50 - 2,50 euro is een goede CPM.
      • Alles tussen 0,05 - 0,30 euro is een goede CPC.

      4 - Het TikTok Tactics platform stopt je graag nog meer tips toe.

      Dus neem een lekker drankje bij de hand en laat de kennis tot je komen!

      Hebben jullie nog enkele seconden?

      TikTok is binnen onze markt nog een grote opportuniteit voor adverteerders. En niet alleen om Gen Z te bereiken. Met authentieke advertenties bereik je er resultaten die Facebook en LinkedIn niet meer evenaren. Dus wees niet geïntimideerd - zet je eerste TikTok advertentie op!