Wat als Instagram het aantal likes niet meer toont?

Dan stort onze wereld in! Instagram sterft een pijnlijke dood! Hoe weten onze volgers dan hoe populair we zijn?! Wat een schande! Of is het allemaal zo erg niet?
Geschreven door Zita Vennekens

Digitale welzijn

Er werd de afgelopen jaren al veel geschreven over het mogelijk negatieve effect van social media op ons leven. In mijn ogen zijn er veel positieve effecten maar vallen de negatieve effecten niet te ontkennen. Het digitale welzijn van vooral jongeren gaat niet de goede kant uit. Meer en meer jongeren voelen de druk om zoveel mogelijk likes te halen en de schijn van een picture perfect leven hoog te houden op social media. Al is het in het echte leven niet altijd zo.

Gelukkig zijn er ook mensen en influencers die hun leven tonen zoals het effectief is. Zij laten zien aan de wereld dat het ook wel eens kan misgaan. Bijvoorbeeld de Nederlandse Rianne Meijer, die naast haar picture perfect foto’s toont hoe het er soms écht aan toegaat. 

Of dit voldoende is om de sociale druk bij jongeren weg te nemen? Nee, ik vrees van niet.

Instagram test posts zonder aantal likes

Om het digitale welzijn van jongeren en mensen in het algemeen te verbeteren, is Instagram aan het testen om het aantal likes op een post niet meer te tonen. Enkel de plaatser van de post kan zien hoeveel likes die precies heeft gekregen. Dat klinkt misschien vreemd voor een platform dat alleen maar lijkt te bestaan uit likes. Maar het toont wel aan dat Instagram begaan is met zijn gebruikers en het platform wil blijven verbeteren.

Het is algemeen bekend dat veel influencers hun likes kopen. Hoe authentiek is het platform dan nog? Door het niet tonen van het aantal likes wordt ook deze problematiek meteen de kop ingedrukt en krijgen jongeren geen verkeerd beeld meer voorgeschoteld. Win win!

Persoonlijk ben ik grote voorstander van het niet tonen van het aantal likes en dat om twee redenen:

  1. De sociale en mentale druk om zoveel mogelijk likes te halen, valt (hopelijk) weg.
  2. Merken kunnen stoppen met zich te baseren op het aantal likes dat ze halen op een eigen post en kunnen zich weer focussen op wát ze delen.

En wat met influencers?

Veel merken doen vandaag de dag beroep op influencers om hun producten te promoten. Deze influencers worden vaak gekozen op het aantal volgers, het aantal likes dat ze halen en hoe actief zijn of haar volgersbasis is.

Of influencer marketing dan ten dode opgeschreven is? Dat denk ik niet. Het wordt in de toekomst wel nog belangrijker om te kijken naar wié deze influencers bereiken en of deze mensen aansluiten bij de doelgroep van het merk zelf. Ook dit lijkt me alleen maar een positieve evolutie.

Hoe denk jij erover?

Wat mij betreft mag deze beslissing meteen doorgevoerd worden. Ik ben echter enorm benieuwd hoe jij als lezer van deze blog hier tegenover staat. Ben jij het eens of wil jij dat het aantal likes zichtbaar blijft? Let me know! 👉 zita@thinktomorrow.be