Blogpost

3 belachelijk simpele tips voor webtekst dummies

Digitale strategie

Webteksten die niet matchen met de huisstijl van het bedrijf, we komen ze dagelijks tegen. En om eerlijk te zijn, we krijgen er de kriebels van. 🤪 Heb jij je webteksten wel geschreven met de bezoeker in het achterhoofd? Of heb je toch maar stiekem gedaan wat jij handig, mooi en leuk vindt?

Sarah
5 min. leestijd
3 belachelijk simpele tips voor webtekst dummies

Om de meest voorkomende fouten snel de wereld uit te helpen, behandelen we hier 3 dilemma’s bij het schrijven van webteksten.

Kies ik voor ‘u’ of ‘je’?

Hoe je je bezoeker aanspreekt, maakt op zich niet veel uit. Zolang het maar past bij je merk en je consistent bent in het gebruik ervan. De handigste tip is om na te gaan hoe je jouw klanten doorgaans aanspreekt. Houd je er een spontane, informele aanspreking op na of kies je toch eerder voor een gereserveerde, serieuze aanpak? Als je dat weet, is de keuze eenvoudig. Gebruik “je” voor de spontane, persoonlijke een authentieke aanpak en “u” voor de ietwat gereserveerde, professionele aanpak. 

Eens je keuze gemaakt is, moet je de lijn doortrekken in al je communicatie. Gebruik overal dezelfde vorm. Als je gaat mengen, verwar je je bezoeker en kom je minder professioneel over. Want je hebt dan onvoldoende aandacht besteed aan je teksten. 

Denk je nu “Oké Sarah, ik snap het. Maar wij spreken de klant in het begin altijd aan met ‘u’, en later wordt dat ‘je’”. Snap ik. Je webteksten zijn dan wel de eerste ontmoeting van je klant met je bedrijf, het is ook je visitekaartje. Welk gevoel wil je je klanten meegeven? Hoe wil je dat ze je herinneren? Wat voelt voor jou het natuurlijkste aan? Die vorm gebruik je. Eender hoe jullie eerste fysieke contact is. Kijk naar de algemene vorm, niet naar één moment.

Nog een extra tip die we vaak meegeven is om te luisteren naar wat je klanten vertellen. Hoe omschrijven zij jouw service? Eerder persoonlijk en familiaal, alsof iemand altijd en met eender welke vraag bij jou terecht kan? Of toch net iets afstandelijker met een duidelijke grens tussen koper en verkoper? Zo kom je snel te weten welke vorm het beste bij je merk past. Toch nog onzeker? Wij helpen je graag de knoop door te hakken!

Help me beslissen

Schrijf ik in spreektaal of gebruik ik vakjargon?

Niemand houdt van moeilijke woorden. Ook je bezoeker niet. Onnodig vaktaal gebruiken, is daarom altijd uitgesloten op websites. Je bezoeker is er om snel een antwoord te vinden op een vraag waar hij mee zit. Als dat antwoord niet meteen duidelijk is, klikt hij weg en gaat hij op zoek naar een duidelijker antwoord. Dat vindt hij wellicht bij je concurrent. 

“Kom ik met spreektaal dan niet onprofessioneel over?” Nee, hoor! Door de taal van je bezoeker te spreken, toon je dat je weet waarover je het hebt. Jij kunt moeilijke materie in gemakkelijk verstaanbare woorden en vergelijkingen gieten. Dat is pas expertise tonen! Zorg er natuurlijk wel altijd voor dat je beleefd en correct blijft.

Of je helemaal geen vakjargon mag gebruiken? Dat is natuurlijk ook niet waar. Sommige producten, diensten en publieken vragen juist om specifieke benamingen. Gebruik ze indien nodig, maar ga er bedachtzaam mee om. Het moet altijd overzichtelijk en verstaanbaar blijven.

Wanneer we ‘moeilijke woorden’ zeggen, bedoelen we dus niet vakjargon, maar eerder termen als ‘reeds’, ‘alvorens’ en ‘echter’. Je begrijpt ze als lezer wel, maar het is geen spreektaal. Er zijn eenvoudigere alternatieven die een stuk natuurlijker aanvoelen. We spreken allemaal in gemakkelijk verstaanbare taal, doe dat dan ook online. 😉

Gebruik ik drukletters of niet?

“ROEP NIET ZO”, denk je als je een stuk tekst in drukletters ziet staan. Niemand houdt ervan als er tegen je geschreeuwd wordt, ook je bezoeker niet. En een goede indruk geeft het al helemaal niet. 

Doe je het omdat je structuur wil aanbrengen op je pagina? Of omdat je een woord wil doen opvallen? Gebruik je drukletters eigenlijk als een lettertype? Dan verzekeren we je dat er tientallen andere manieren bestaan die veel rustiger en aangenamer overkomen én toch hetzelfde bereiken. Vet gedrukte tekst is er daar één van. Ga bedachtzaam om met hoofdlettergebruik en vermijd het zo veel mogelijk.

Hetzelfde geldt voor uitroeptekens. Afhankelijk van je doel, kun je uitroeptekens inzetten, maar wees er zuinig mee. Ze voelen - net als drukletters - snel schreeuwerig aan. En daar zit je bezoeker niet op te wachten.

That’s all folks. Lees ons gratis e-book voor meer tips

Zo. De grootste fouten zijn alweer de wereld uit geholpen. Spijt dat deze blogpost op z’n einde is? Lees alle tips over webteksten in ons gratis e-book en maak jouw website in een paar klikken een stuk aantrekkelijker voor je bezoeker. 

Ja, ik wil het e-book lezen

Blogberichten

Sharen is caren

Schrijf je in voor de TT-specials

Blijf jij graag op de hoogte van alles wat wij doen bij TT? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!