Wat HR kan leren van marketing

De arbeidsmarkt zit in een crisis. Opdrachtgevers komen bij ons aankloppen voor een social media actie omdat het recruitmentbureaus maar niet lukt om het juiste volk te vinden. Lastig. Maar waarom lukt het ons dan wél? Wat kan HR leren van marketing?  Mensen vínden, is niet meer aan de orde. HR moet leren dat mensen jou moeten vinden, niet omgekeerd.
Geschreven door Kevin Heylen

Besef dat geld niet langer de enige driver is 

Steeds meer bedrijven zetten in op hun bedrijfscultuur om mensen aan boord te brengen en te houden.  

  • Aangename werkuren
  • Collegiale werksfeer
  • Heel wat legale voordelen

“Da’s top, toch?” Horen we je denken. Zeker en vast, maar dat wil ook zeggen dat medewerkers niet meer veranderen van job voor vijftig euro extra. Integendeel. Ze veranderen liever van job voor vijftig euro minder, maar met een leuke sfeer, waar ze écht een bijdrage kunnen leveren en voldoening uit hun job halen. 

En daar knelt het schoentje. De jobmarkt is veranderd, verbeterd. Maar HR verbetert niet mee. Althans niet in de externe communicatie. 


Maak creatieve vacatures vol emotie

Een snelle rondkijk op de klassieke vacaturewebsites, leert ons dat zo’n 95% van alle vacatures nog steeds geschreven zijn op de saaie, oubollige manier. 

  • Functieomschrijving
  • Wij zoeken profiel X
  • Dit is ons aanbod

Meestal zijn het gewoon aanpassingen van vorige vacatures. Copy, paste… Geef het maar toe!

HR-software tools bieden wel mogelijkheden om vacatures op een website te zetten. Maar die websites zijn vaak saai, droog en onaantrekkelijk. De jobs springen er onvoldoende uit. Ze spreken niet aan, er zit geen emotie in. Daar komt nog eens bij dat de vacature waziger is opgesteld dan het zicht van onze developer, Ben. (En geloof ons, da’s heel wazig. 🤪) Resultaat? Niemand solliciteert. Of toch niet ‘de goeie’.
Zonde. Kans gemist. 

Tips? Ja, graag!

  1.  Geef de sollicitant een reden om te solliciteren, in plaats van te zeggen wat hij moet doen.
  2. Geef de sollicitant mee wat hij mag verwachten, in plaats van wat jullie verwachten.
  3. Stel geen eisen van tools of diploma’s, maar vraag naar kwaliteiten en attitude.


Draag de bedrijfscultuur uit

Door het overaanbod van saaie vacatures zijn (de weinige) sollicitanten het overzicht kwijt en geraken veel bedrijven verloren in de massa. Zorg dat jouw bedrijf opvalt. 

Draag je bedrijf uit met die aantrekkelijke eigenheid die nu enkel door interne medewerkers wordt gevoeld. Je zal in het vizier komen van mensen die een job zoeken, én bij diegene die geen job zoeken maar wel verandering willen.

Want, we zeiden het al: mensen gaan steeds meer op zoek naar bedrijven met een sterke bedrijfscultuur. Daar waar ze de kans krijgen zich te ontplooien, waar ze gehoord worden en waar ze zichtbaar geapprecieerd en beloond worden. Sollicitanten willen dan ook voeling krijgen met het bedrijf, vooraleer ze er nog maar over denken om te solliciteren. Ze willen weten in wat voor soort omgeving ze zullen terechtkomen. Ze willen de juiste keuze maken. Net zoals jij. 

Dus, promoot een job zoals je een auto promoot: “dit zijn de opties en dit kan je ermee.” Een full-option rode Porsche die staat te blinken krijgt toch ook veel meer interesse dan een simpele grijze Peugeot die maar net de autosnelweg aan kan? 


Hoe wij ‘t aanpakken? 

Door te beseffen dat een sollicitatie van twee kanten komt. Als je verwacht van nieuwe medewerkers dat zij een zotte motivatiebrief schrijven en een sprankelende cv opsturen, zodat jij de allerbeste kandidaat vindt? Wel, dan verwachten zij van jou hetzelfde. 

Als je evenveel moeite steekt in je vacature als dat je verwacht van de geknipte sollicitant, dan komt die aankloppen. Dat beloven wij. 

Hoe doe je dat? Door te investeren in je zoektocht naar de juiste medewerkers. 

  • Inspirerende boodschappen
  • Warmhartige video’s
  • Toffe vacatureteksten 
  • Authentieke communicatie
  • Of een grootschalige employer branding campagne met alles erop en eraan. 


De link tussen HR en marketing

Marketing is het vermarkten van je product of dienst. Het draait rond trotsheid. “Kijk eens wat we kunnen.” En wat doet marketing keigoed? Nieuwe manieren ontdekken, creatief zijn...

Maar eigenlijk draait het bij HR toch ook om vermarkten? Het vermarkten van je bedrijf. Het vermarkten van openstaande functies. Het vermarkten van je (bedrijfs)persoonlijkheid. Jij biedt iets aan dat andere mensen willen: een job. 

  • Wat als HR die fierheid ook zou uitdragen?
  • Wat als HR ook creatief zou zijn?
  • “Kijk eens wat je hier bij ons krijgt, wat onze waarden en normen zijn.”

Dan zou dat toch evengoed ‘verkopen’?


Hoe jij ‘t kan aanpakken

👉 Giet je bedrijfscultuur in video's en foto’s

👉 Schrijf aantrekkelijk vacatures

👉 Kruip, net zoals marketeers dat doen, in de huid van je merk en ga op zoek naar dé Unique Selling Propositions voor een sollicitant. 

Dat is wat HR van marketing kan leren. 


Employer branding bij Think Tomorrow

Bij Think Tomorrow hebben we ervaring in het uitdragen van een merk voor werkzoekenden. Wil je een employer branding campagne opzetten voor jouw bedrijf zoals wij dat al deden voor bedrijven als Soubry en Renotec? En kan je wel wat hulp gebruiken? Ons team zet alles op alles om voor jou wél de juiste mensen te vinden. 

Check hoe wij recruitment aanpakken of contacteer Kevin