5 min. leestijd
Ben jij klaar voor de European Accessibility Act 2025?
Vanaf 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in werking, en dat betekent dat je website of webshop aan ni...
![Toegankelijkheidssymbool als app iconen weergegeven](https://thinktomorrow.be/storage/2280/think-tomorrow-europese-toegankelijkheidswet-2025.jpg)
Steeds meer bedrijven zetten in op hun bedrijfscultuur om mensen aan boord te brengen en te houden.
“Da’s top, toch?” Horen we je denken. Zeker en vast, maar dat wil ook zeggen dat medewerkers niet meer veranderen van job voor vijftig euro extra. Integendeel. Ze veranderen liever van job voor vijftig euro minder, maar met een leuke sfeer, waar ze écht een bijdrage kunnen leveren en voldoening uit hun job halen.
En daar knelt het schoentje. De jobmarkt is veranderd, verbeterd. Maar HR verbetert niet mee. Althans niet in de externe communicatie.
Een snelle rondkijk op de klassieke vacaturewebsites, leert ons dat zo’n 95% van alle vacatures nog steeds geschreven zijn op de saaie, oubollige manier.
Meestal zijn het gewoon aanpassingen van vorige vacatures. Copy, paste… Geef het maar toe!
HR-software tools bieden wel mogelijkheden om vacatures op een website te zetten. Maar die websites zijn vaak saai, droog en onaantrekkelijk. De jobs springen er onvoldoende uit. Ze spreken niet aan, er zit geen emotie in. Daar komt nog eens bij dat de vacature waziger is opgesteld dan het zicht van onze developer, Ben. (En geloof ons, da’s heel wazig. 🤪) Resultaat? Niemand solliciteert. Of toch niet ‘de goeie’.
Zonde. Kans gemist.
Tips? Ja, graag!
Door het overaanbod van saaie vacatures zijn (de weinige) sollicitanten het overzicht kwijt en geraken veel bedrijven verloren in de massa. Zorg dat jouw bedrijf opvalt.
Draag je bedrijf uit met die aantrekkelijke eigenheid die nu enkel door interne medewerkers wordt gevoeld. Je zal in het vizier komen van mensen die een job zoeken, én bij diegene die geen job zoeken maar wel verandering willen.
Want, we zeiden het al: mensen gaan steeds meer op zoek naar bedrijven met een sterke bedrijfscultuur. Daar waar ze de kans krijgen zich te ontplooien, waar ze gehoord worden en waar ze zichtbaar geapprecieerd en beloond worden. Sollicitanten willen dan ook voeling krijgen met het bedrijf, vooraleer ze er nog maar over denken om te solliciteren. Ze willen weten in wat voor soort omgeving ze zullen terechtkomen. Ze willen de juiste keuze maken. Net zoals jij.
Dus, promoot een job zoals je een auto promoot: “dit zijn de opties en dit kan je ermee.” Een full-option rode Porsche die staat te blinken krijgt toch ook veel meer interesse dan een simpele grijze Peugeot die maar net de autosnelweg aan kan?
Door te beseffen dat een sollicitatie van twee kanten komt. Als je verwacht van nieuwe medewerkers dat zij een zotte motivatiebrief schrijven en een sprankelende cv opsturen, zodat jij de allerbeste kandidaat vindt? Wel, dan verwachten zij van jou hetzelfde.
Als je evenveel moeite steekt in je vacature als dat je verwacht van de geknipte sollicitant, dan komt die aankloppen. Dat beloven wij.
Hoe doe je dat? Door te investeren in je zoektocht naar de juiste medewerkers.
Marketing is het vermarkten van je product of dienst. Het draait rond trotsheid. “Kijk eens wat we kunnen.” En wat doet marketing keigoed? Nieuwe manieren ontdekken, creatief zijn...
Maar eigenlijk draait het bij HR toch ook om vermarkten? Het vermarkten van je bedrijf. Het vermarkten van openstaande functies. Het vermarkten van je (bedrijfs)persoonlijkheid. Jij biedt iets aan dat andere mensen willen: een job.
Dan zou dat toch evengoed ‘verkopen’?
👉 Giet je bedrijfscultuur in video's en foto’s.
👉 Schrijf aantrekkelijk vacatures.
👉 Kruip, net zoals marketeers dat doen, in de huid van je merk en ga op zoek naar dé Unique Selling Propositions voor een sollicitant.
Dat is wat HR van marketing kan leren.
Bij Think Tomorrow hebben we ervaring in het uitdragen van een merk voor werkzoekenden. Wil je een employer branding campagne opzetten voor jouw bedrijf zoals wij dat al deden voor bedrijven als Soubry en Renotec? En kan je wel wat hulp gebruiken? Ons team zet alles op alles om voor jou wél de juiste mensen te vinden.