4 Tips om structuur in je werk en geest te brengen

Zootje (on)geregeld To all the scatterbrains out there, this one's for you! Ben jij iemand die moeite heeft om rust te vinden in zijn/haar hoofd omdat je geen structuur vindt in je werk? Dan is deze blogpost ideaal voor jou! Uit mijn eigen ervaringen deel ik enkele van de belangrijkste zaken die mij helpen om structuur te brengen in mijn werk en geest. En wie weet, werken mijn tips wel voor jou! 
Geschreven door Femke Palmers

Tip 1: Planning is key 🔐

Een goed begin is het halve werk. Start je dag dan ook met het inplannen van je agenda. Neem hiervoor rustig de tijd want…

  1. ...een quiet mind zorgt ervoor dat je de dag zonder zorgen kan beginnen. 
  2. ...een goede planning geeft je een duidelijk inkijk in je tijdsbesteding en bijgevolg in de momenten waarop je tijd hebt om je met andere zaken bezig te houden dan je dagelijkse taken of meetings. Je zou bijvoorbeeld een collega kunnen helpen, je mailbox eens kunnen doorspitten of een blogpost kunnen schrijven. 😉
  3. ...het geeft je de kans om op het einde van de dag concreter te zien wat je verwezenlijkt hebt, waardoor je met een goed gevoel aan je avond kan beginnen.

Watch out for the bear traps! 

Een goede planning is cruciaal, maar er zijn een aantal valkuilen waarmee je best rekening houdt bij het opstellen ervan. 

  1. Bouw je planning realistisch op, er zitten maar 8 uren in een werkdag. Zorg ervoor dat niet elke minuut van je dag volgepland staat. Dit gaat er alleen maar voor zorgen dat je meer stress krijgt doordat de kans groot is dat je je planning niet behaalt.
  2. Elke dag is anders. Het kan al eens voorkomen dat je je een dag minder goed voelt. Je concentreren is dan niet altijd even evident. Ga niet stressen, gun jezelf op deze dagen wat rust en neem de tijd om taken af te handelen die de hoogste prioriteit hebben. Morgen is alweer een nieuwe dag.

Tip 2: Eat, sleap, work, pause ⏯

Pauze nemen? Dat is zo overrated! Tot je op een dag zo overwerkt bent dat je niet meer uit je bed geraakt. 

Nu we allemaal thuiswerken, is het gemakkelijk om in een hypergeconcentreerde modus te geraken. Toch is het heel belangrijk om af en toe pauze te nemen. Sta op, maak een koffie, doe een dansje, scroll eens door de stories van je Instagram-vrienden of maak een kleine wandeling. Doe 5 minuten iets waar jij happy van wordt. Een paar minuten niet aan je werk denken, kan wonderen doen. Het bevordert niet alleen je concentratie, het helpt je ook om nieuwe energie te vinden en rust in je hoofd te krijgen. 

Wanneer en hoelang je pauze neemt, dat bepaal je helemaal zelf. Heb jij nood aan een pauze van 1 uur lang? Neem die dan! Neem jij liever om het uur 5 minuten pauze, even goed. Vind je eigen ritme waar jij je goed bij voelt. Maar hé, profiteer niet van de zaak. Teveel pauze nemen, zou wel eens nadelige gevolgen kunnen hebben op je productiviteit. 

Tip 3: Ready, set, goal! 🎯

Focus je op het einde van de dag niet op het aantal uren dat je gewerkt hebt. Kijk of je de doelen die je gesteld had, hebt behaald. Aan het einde van de week kijkt er immers niemand naar hoeveel uren je hebt gepresteerd, maar wel of je je werk gerealiseerd hebt. Let wel op, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je maar de helft van de dag gaat werken. 😉

Tip 4: Write it down 🖌

En dan nu eentje van onze CEO Kevin: schrijf dingen op. Ben je net zoals ik iemand die 's nachts wakker schrikt, omdat je iets vergeten bent? Dan heb ik maar één goede raad: neem een pen en een stuk papier, leg het naast je op je nachtkastje en schrijf die zorgen letterlijk uit je hoofd. Op die manier vergeet je het niet te integreren in je planning en kan je met een gerust hart terug gaan slapen. 

Good luck chuck! 🍀

Voila, dat was mijn portie advies voor vandaag. Ik zou zeggen, veel succes ermee en laat zeker weten of het voor jou heeft geholpen. 

Femke out! 🙋‍♀️