Je hebt het zelf ongetwijfeld al eens meegemaakt. Zit je rustig te scrollen op Facebook of Instagram, zie je plots een advertentie verschijnen van nét dat ene paar schoenen dat je 5 minuten geleden bekeek op Zalando. Creepy! Of toch niet?

Met dynamische advertenties van Facebook kunnen wij als marketeer namelijk handig gebruik maken van jouw bezoekje aan onze webshop (in de volksmond ook wel digitale stalking genoemd 😉).


Dynamische watte?


Dynamische advertenties zijn advertenties waarbij je als marketeer slim gebruikmaakt van jouw volledige productcatalogus. In plaats van voor elk artikel een aparte advertentie te maken, kan je nu met één simpele advertentie al je producten promoten! Het algoritme weet namelijk precies welk(e) artikel(s) het moet tonen aan welke gebruiker. Handig, toch?

Ok, top! Maar hoe gebruik ik deze nu?


Dit soort advertenties kan je op veel verschillende manieren gebruiken. De meest voor de hand liggende manier is natuurlijk straight forward remarketing. Hiervoor installeer je eerst en vooral de Facebook Pixel op elke pagina van jouw website. De Facebook Pixel is een stukje code dat bijhoudt welke Facebook-gebruikers op jouw website zijn geweest, maar nog niet overgingen tot een aankoop. Hiervan kan jij makkelijk een remarketing doelgroep maken, aan wie je vervolgens top notch gepersonaliseerde advertenties toont. Op die manier kan je die mensen tóch nog overtuigen om jouw product aan te schaffen!



Binnen remarketing is het best om een onderscheid te maken tussen twee soorten doelgroepen. Enerzijds heb je mensen die een product bekeken, anderzijds heb je mensen die effectief al iets in hun winkelmandje deden. De eerste groep is dus wel al geïnteresseerd, maar nog niet helemaal overtuigd. Bij de tweede groep is het wel al duidelijk dat zij de intentie hebben om jouw product aan te kopen, maar was er toch nog iets dat hen tegenhield. Misschien vonden ze het product toch wat te duur of bedachten ze zich dat ze dit eigenlijk niet écht nodig hebben. Deze twee groepen benader je dus best ook op een andere manier. Dit doe je door bijvoorbeeld een verschillende copy te gebruiken bij elke doelgroep.

Daarnaast kan je dynamische advertenties ook gebruiken om:

  • app installs te stimuleren

  • nieuwe klanten te vinden die eerder interesse toonden in gelijkaardige producten, zelfs als deze jouw website nog niet bezochten

  • een deel van jouw collectie te tonen (enkel beschikbaar voor mobiel)


Ook zin om aan de slag te gaan met dynamische advertenties? Wij helpen je graag met het opzetten van een kick-ass campagne! 🤘