Is TikTok interessant voor jouw bedrijf?

TikTok is een platform waar je video's kunt bekijken van anderen en zelf ook kunt delen. Het lijkt erg op Instagram, met dat verschil dat TikTok uitsluitend bedoeld is voor video's. Iets voor jouw merk?
Geschreven door Johnny Berkmans

Wat is TikTok?

TikTok is een platform waar je video's kunt bekijken van anderen en zelf ook kunt delen. Het lijkt erg op Instagram, met dat verschil dat TikTok uitsluitend bedoeld is voor video's.

De gelijkenis is het hebben van je eigen profiel met een overzicht van jouw geplaatste video's en jouw aantal volgers en is er een tijdlijn van alle video's op het platform. Wat anders is, is dat het totaal aantal likes dat je hebt gekregen ook weergegeven wordt op je profiel. Daarnaast kun je bij iedere video zien hoeveel weergaven deze heeft gehad.

Wat maakt TikTok zó populair?

Dat het platform in korte tijd aan belang heeft gewonnen, hoeven we je wellicht niet te vertellen. Of daar een verklaring voor is? Zeker wel! Medianest onderzocht en ondervond wat aan de basis ligt van het TikTok-succes:

  • Ouders kijken niet mee.
  • Iedereen kan instant succesvol zijn.
  • De focus ligt vaak op samen filmpjes maken.
  • Jongeren kunnen zich creatief uiten. Daarvoor zijn de gekke video’s en challenges ideaal: hoe zotter, hoe liever.
  • Jongeren zijn vaak nog volop in ontdekkingsfase, testen hun grenzen af en zijn voortdurend op zoek naar bevestiging. Op TikTok krijgen ze status en bevestiging: door die ene gekke challenge te doen, krijgen ze veel likes en worden ze populair.

Wees authentiek

De key van een succesvolle TikTok? Wees jezelf en toon het menselijke aspect van je merk. Een TIkTok die er té clean uitziet of geen mensen bevat, zal hoogstwaarschijnlijk geen succes worden. Vergeet niet, zoals elk social media platform is ook TikTok een kwestie van trial and error. Probeer het uit! Of laat het aan ons over. 😉

6 redenen om als merk op TikTok aanwezig te zijn 👇

Een TikTok account aanmaken als merk of bedrijf heeft wel zeker zijn voordelen. Al is het niet voor elk merk even relevant. Wanneer een TikTok account voor jouw merk wél nuttig is?

  1. Je doelgroep is jong: 13-30 jaar.
  2. Je wilt de bekendheid van je bedrijf / merk vergroten bij het jongere publiek.
  3. Je kunt jouw producten of diensten eenvoudig in een video laten zien.
  4. Je vindt het leuk om snel luchtige merkinhoud te delen.
  5. Je staat ervoor open om iets nieuws te proberen.
  6. Je vindt het niet erg om tijd te besteden aan het experimenteren met inhoud en het platform op zich.

TikTok is een kwestie van trial and error. Probeer het uit! Of laat het aan ons over. 😉

Welke content kan je als merk laten zien op TikTok?

Heb je uitgemaakt of TikTok interessant is voor jouw bedrijf? Mooi. Dan kunnen we nu gaan kijken naar de content die jouw merk kan brengen.

Het mag gezegd, de contentmogelijkheden zijn eindeloos. Zolang je er maar creatief mee omgaat. Enkele voorbeelden zijn:

  • Showcasen van je nieuwe producten en het gebruik ervan.
  • Je kan behind-the-scenes content voorzien
  • Mini Q&A over producten of recepten

Het komt erop neer dat TikTok geen “serieus” platform is. De content die je maakt moet swift zijn, inhaken op trends en niet over-dacht zijn. Bedrijven die het best gedijen op TikTok, zijn degenen die video's plaatsen die leuk, luchtig en visueel aantrekkelijk zijn, en die populaire trends volgen.

Bovendien biedt TikTok de uitgelezen kans om een heel andere kant van je merk te tonen. De gouden regel voor TikTok-filmpjes luidt namelijk: “Don’t make ads, make TikToks.”
Stap af van het traditionele reclamespotgenre en laat de creatiefste zielen in je bedrijf of in het agency waarmee je werkt (hallo! 👋) aan de slag gaan om originele, toffe content te maken, afgestemd op wat TikTokkers leuk vinden.

Maak platformonafhankelijke content 🧠

Denk eraan, elke video die je maakt is platformonafhankelijk. Gebruik die video dan ook op meerdere social media kanalen!

Niet alleen voor TikTok zijn bepaalde video’s interessant. Plaats ze ook op Reels van Instagram of Youtube. Ook daar zit een doelgroep die je kan bereiken met dezelfde content.

Met crossposting bereik je immers een groter publiek.