2 min. leestijd
Zijn coming soon pagina's nog van deze tijd?
Als je een nieuwe website aan het bouwen bent, is het verleidelijk om pas iets te tonen zodra de site klaar is. Maar eig...
Ux, ofwel âUser Experienceâ is geen buzzword meer, het zorgt ervoor dat je gebruikers iets hebben aan je product(1)en daarbij er ook van kunnen genieten om je product te gebruiken(2). Daarom is dit begrip een belangrijke, bijna onmisbare stap in je designproces. Want als je geen of ontevreden gebruikers hebt voor je product, zit je met een âDeathstarâ.
De deathstar is het gigantische kunstmatige planetoĂŻde-achtige schip van Darth Vader, dat met genoeg vuurkracht een hele planeet in Ă©Ă©n keer kan opblazen.
Zo gaat het er in de realiteit ook aan toe met je product, iedere gebruiker heeft zijn persoonlijke ervaring en zal dit ook zo verhalen naar hun omgeving toe. De uiteindelijke vraag die je moet stellen is niet hoe je het verhaal van je product duidelijk moet maken aan de gebruiker, maar hoe je diens ervaring van je product kan omzetten tot een verhaal.
Volgens Eric White en Alan Klement hangt dit af van de desideratum(4) die je gebruikers hebben.
Door de verwachtingen, volgens je gebruiker, van je product neer te schrijven, ontstaat er een beter beeld en start de innovatie van je product.
Wat is goed design? Moet het clean zijn, met veel witruimte of juist heel eigenzinnig of artistiek, met méér kleuren dan de regenboog? Is facebook een toonvoorbeeld van goed design? Of Reddit? Een enorme verzameling van content, waar duizenden gebruikers dagelijks gebruik van maken. Ze vinden hun weg in dit allegaartje van inhoud.
Dus âgood designâ is mĂ©Ă©r dan clean design. Het is intuĂŻtief, transparant, en zorgt voor wrijving. Je gebruiker heeft nood aan deze wrijving: een kleine foutboodschap indien je een formulier foutief invult, een high-five van Freddy(5) als je campagne klaar staat om verstuurd te worden, kleine elementen die een wereld van verschil kunnen zijn voor je gebruiker.
Wrijving is voor iedereen Ă©n voor ieder product van toepassing.
Maar als iedereen hetzelfde doet, waar maak je als bedrijf dan een onderscheid?
De eerste vraag, vaak ook de enige, die je moet stellen over je product, is wat je USP is. Gratis levering? Anno 2017, is dit géén USP meer omdat allerlei bedrijven dit aanbieden als USP, kortom: jouw USP is slechts een SP! Denk daarom steeds goed na waarom iemand jouw product zou willen gebruiken.
Definieer jouw USP op basis van wederkerende AB-testing, interviews, usability testings, ⊠Maar verlies nooit de gebruiker uit het oog, focus op hun probleem en luister niet te veel naar de oplossing die zij voorstellen.
Voor een webshop kunnen de volgende drie stappen je hier bij helpen:
Een fantastisch moordwapen, maar volgens Andy Budd, een rolmodel van slechte gebruiksvriendelijkheid. Wat hij hier precies mee bedoelt, kan hij best zelf even uitleggen. (3) Hij kwam vooral even vertellen over de âFour orders of designâ. Deze principes paste hij toe op de nieuwe digitale thermostaat, Nest.
(1) Het product kan vele vormen aannemen. Een applicatie voor het web, het checkout-proces van je webshop, de stappenteller op je gsm, ⊠Maar niet alleen voor digitale elementen. Een goede UX kan ook gaan over het gebruik van je baardtrimmer of haardroger.
(2) Niet te verwarren met de UI van een product. De interface van je product zorgt
(3) Design as a competitive advantageâââAndy Budd
(4) de verwachtingen/vereisten volgens de gebruiker
(5) de mascotte van Mailchimp.