Wat krijg jij op Valentijn, buiten een snap van Team Snapchat?

Want hé, zeg nu zelf, als je de app zelf hebt, hij is je nummer één fan! 😉 Op Moederdag, Kerstmis, Nieuwjaar of Valentijn, we krijgen dan allemaal een snap van Team Snapchat. 
Geschreven door Steffanie Van Gaever

Oké, rewind. Je bent ongetwijfeld wel bekend met de app Snapchat. Of toch niet? Snapchat is een social media app waarmee je super gemakkelijk berichten, foto’s en filmpjes naar je vrienden kunt sturen. Uniek aan Snapchat is dat de beelden verdwijnen nadat je ze bekeken hebt. It’s like magic…🧚‍♀️

En of deze app populair is bij de jongeren! Maar geloof ons als we zeggen dat Snapchat ook voor jouw bedrijf een meerwaarde kan zijn. En dan hebben we het niet over die snap van Team Snapchat omdat het Valentijn is. 😋

Oh snap, weer een nieuwe social media app voor mijn bedrijf!

Have no fear, want TT is here! Eigenlijk is het niet al te moeilijk. Om het in twee woorden te zeggen: inspireren en adverteren

Ik hoor je al denken: ‘inspireren, ja, dat moet je op elk kanaal doen.’ Klopt enigszins, maar je hebt per kanaal wel een andere aanpak nodig. Het vertellen van een verhaal is enorm belangrijk op Snapchat. Dat doe je met real life beelden of waanzinnige creatives. Want hé, elk bedrijf heeft zijn eigen verhaal. Wil je het verhaal van jouw bedrijf van de daken schreeuwen? Dan is Snapchat jouw kanaal in crime! Dus laten we niet bij de pakken blijven zitten...

Snapchat, met welke handschoen gaan we dit katje aanpakken? 

Kijk om te beginnen eens om je heen en doe inspiratie op. De volgende stap is je strategie bepalen. Hoe pakken andere bedrijven het aan? Wat is jouw doel? Wie is jouw doelgroep? Allemaal aspecten die terugkomen  in je social media strategie. 

Eén ding kunnen we je sowieso al meegeven: wees creatief en origineel! Zo spring je eruit en bouw je een goede community op die je kunt inspireren. 

Adverteren of niet adverteren?

Of je gaat adverteren? Dat bepaal je helemaal zelf. Net zoals op Instagram en Facebook, kun je op Snapchat ook adverteren. Het advertentieplatform van Snapchat laat toe om advertenties op te zetten, ze op te volgen en te analyseren. Handig dus! 

Huh, heb je een doel nodig om te adverteren op Snapchat? 😂

Ja, natuurlijk! 🤓 Om je advertenties op te zetten, ga je eerst een doel moeten definiëren. PS De mega coolste, mooiste en grappigste lens maken, dat is geen doel in Snapchat. Maar we snappen wel dat je hiermee begint, hihi. 😋 Even serieus, wat wil je bereiken met je advertentie? Wil je meer bezoekers naar je website lokken, je merkbekendheid een boost geven of meer verkopen? Wat je ook kiest, even goede vrienden!

Snapchat Objectives

Omdat ik voel dat je hier meer over wilt weten, wil ik je het volgende verklappen: binnenkort maak ik een video over adverteren in Snapchat. Daarin zal ik alle doelen samen met je overlopen. Spannend! 🤩

Voltooien die campagne-handel. 👊

Daarna maak je de campagne klaar met bijkomende informatie: zoals wanneer je deze campagne wilt tonen en hoeveel budget je eraan wilt geven. Let op: het minimumbudget begint bij €50 per dag, per creative. Wat behoorlijk veel is als je een langere periode actief wilt zijn. Eén ding is zeker, dankzij Snapchat heb je advertenties die uniek en perfect zijn voor de jongere doelgroep. Gegarandeerd dat je doelgroep je advertenties gaan snappen, hihi.

Niet iedereen is jouw klant, hoe hard je dit ook wilt. 🙃

Op Snapchat vind je een relatief oudere doelgroep terug. Ze bevinden zich voornamelijk tussen de… Hé, ben je nog wakker? 🤔 Dit is dus niet waar, op Snapchat vind je voornamelijk een jongere doelgroep terug. Dat wisten jullie ongetwijfeld al, aangezien jullie al luidkeels aan het roepen waren dat er foutieve informatie in mijn blog staat. Got ya! 😂

Oké, jonge mensen dus: Snapchatters hebben een gemiddelde leeftijd van 13 tot en met 34 jaar. Deze hele doelgroep targetten, lijkt me niet verstandig, want niet iedereen is jouw klant. 

Welke targeting opties er zijn? Die som ik graag even voor jullie op:

  • Demografische gegevens
  • Interesses
  • Geografische gegevens
  • Audience match
  • Look-a-like expansions 

Meer weten? Bekijk binnenkort mijn video. Ja hoor, kan ik. Video spam. 🙃

En het oog wilt ook wat! 👀

Uiteraard heb je net als bij Facebook als Instagram de keuze uit verschillende soorten creatives. Ontdek ze hieronder. 👇

Snap Ads

Dit zijn 10 seconden durende video’s. Hier heb jij de optie om een swipe up toe te voegen aan je advertentie. Dankzij deze optie kun je met je volgers communiceren zonder ze de app te laten verlaten. Daarnaast kun je een Snap Ad ook inzetten om personen naar je website te sturen. Wanneer worden Snap Ads getoond? Tussen de snaps van de gebruiker of tussen het kopje ‘uitgelicht’, dat vind je onder al de verhalen terug.

Collection Ads

Wil je een collectie van producten promoten? Dan zijn de Collection Ads iets voor jou. Hiermee kun je namelijk meerdere producten in de kijker zetten. De Snapchatters kunnen er op klikken om de producten in detail te bekijken of gewoonweg om persoonlijke informatie - zoals hun schoenmaat - in te geven. 😉 Handig als je bijvoorbeeld een advertentie inzet voor een nieuwe collectie schoenen. Deze vind je net als Snap Ads terug tussen verschillende snaps door.

Story Ads

Tussen de ‘Discovery feed’ kan je de Story Ads terugvinden, hiermee kun je als bedrijf een eigen verhaal maken. Zorg er wel voor dat je jouw doelgroep motiveert om naar je verhaal te kijken. Jij bent namelijk niet de enige die actief is op deze app. 

Sponsored Lenses

Yay, nu mijn favoriet, de Sponsored Lenses! 🙌 Dit zijn alle lenses waarbij je zelf iets kunt doen, je leuke spelletjes kunt spelen of je jezelf even kunt wanen als robot of Venom. By the way: hoe crazy was die sponsored lens van Venom. 😱 

Al ooit een brave (ham)burger willen zijn of gewoon een woefke dat zijn tong kan uitsteken? Dat kan! Tof voor in de zetel én interessant voor de naamsbekendheid van je merk. Want hé, met een goede Sponsored Lens ga jij in no time viral!

Filter

Snapchatters maken enorm veel gebruik van filters. Ideaal dus om ook zo'n filter voor je bedrijf te maken. Dit zijn overlays of afbeeldingen die je kunt toevoegen aan je foto. Tip: gebruik hier niet je logo, dat schrikt veel mensen af. Zet je product of dienst op een leuke en originele manier in de kijker. 

Wat het verschil is met Sponsored Lenses? Filters zijn meer statische overlays om je foto te pimpen, Sponsored Lenses kun je een beetje bekijken als virtual reality. 

48 uur later… nog veel te ontdekken (?)

Geloof me, ik kan hier uren over blijven doorgaan. Maar geen zorgen, volgende keer laat ik jullie in een video zien hoe je een advertentie kunt opzetten in Snapchat. Stay tuned! 

Al aan het dromen over jouw Snapchat-campagne? Groot gelijk, maar vergeet niet: ‘Kijk om te beginnen eens om je heen en doe inspiratie op.’ Kan je niet meer wachten en wil je graag je tong uitsteken met mij? Stuur ons een mailtje en dan plannen we snel iets in!