3 min. leestijd
Wat als… Facebook & Instagram betalend worden?
Wat betekent het voor jouw merk en welke stappen onderneem je dan best? Als creative agency delen we graag onze visie hi...

Bij Think Tomorrow verwachten we dan ook dat iedereen een ondernemende gedachtegang neerzet. Dit betekent dat elke persoon in het bedrijf zich als een mini-bedrijf moet gedragen: Een mini-bedrijf als je eigen persoon.
Je eigen agenda maken klinkt voor vele mensen logisch. Niets is echter minder waar. Je eigen agenda beheren, gaat verder dan enkel een planning maken. Begrijp het niet verkeerd, plannen is en blijft de basis van je agenda. Zonder een planning is een agenda niets waard. Je eigen taken plannen, is slechts de eerste stap. Er moet nog heel wat meer gebeuren in een werkweek: overleg, meetings, je collega’s helpen… Zaken waar je rekening mee moet houden in je planning. Tenslotte moet je je eigen werk tot een goed einde brengen tegen de deadline die vooropgesteld is. Dat betekent dan ook:
Een onderneming zorgt voor een overkoepelende planning. Meestal gaat het dan over middellange termijn en projecten in zijn geheel. Hetzelfde geldt voor jou als teamlid. Ook jij moet een planning maken voor jezelf die overzichtelijk, realistisch en specifiek is. Termijnen en projecten zijn dan meestal op een kleinere schaal, maar het principe blijft wel hetzelfde.
Mensen moeten op je kunnen rekenen, niet alleen dat je je taken afrondt en de klant een goede service biedt. Verantwoordelijkheid gaat heel wat verder.
Projectmatig:
Vakantie:
Accountable zijn als bedrijf betekent vertrouwen krijgen van je klanten en je medewerkers. Alle stakeholders moeten weten dat ze op jou kunnen rekenen. Neem dezelfde verantwoordelijkheid als een bedrijf en zorg dat mensen op je kunnen vertrouwen voor, tijdens en na je vakantie.
Waarom doe je de job die je doet? Omdat je ze graag doet? Omdat het je passie is? Omdat je geld verdient? Een bedrijf bestaat voor een reden en dat is net hetzelfde in je job. Focus op omzet en je zal geld verdienen. Focus om de wereld te veranderen en je zal het verschil maken.
Attitude doet meer dan kennis. Begrijp me niet verkeerd, kennis is absoluut nodig en noodzakelijk om de basis van je job uit te voeren. De honger naar meer kennis en de attitude om bij te leren is echter zoveel meer waard.
Als bedrijf moet je streven naar beter, eruit springen, het verschil maken. Bestaande en potentiële klanten moeten voelen waar jij als bedrijf het verschil maakt. Dat geldt ook voor jou als persoon. Maak het verschil voor je klant, voor je team en voor jezelf. Leg de lat steeds hoger. Streef naar uitmuntendheid, gewoon omdat jij de beste wil zijn.
Wat is jouw driver statement?
Hey, kan je even … please? Ja hoor, geef me één minuut! We horen deze zaken elke dag op de werkvloer, maar reactief zijn heeft heel wat negatieve kanten. Ja, je bent diegene die iedereen uit de nood helpt en inspringt waar nodig. Het resultaat: je ligt goed in de groep.
Maar wat met de andere kant van de zaak? Hoe neem je verantwoordelijkheid over je eigen taken als je steeds anderen uit de nood gaat helpen? Blijven jouw taken dan liggen? Je hebt de verantwoordelijkheid over jouw taken en projecten. Anderen uit de nood helpen? Natuurlijk! Zolang je je eigen agenda niet verwaarloost.
Als bedrijf zal reactief reageren je op 2 manieren een imago geven bij je klanten:
Het doel is een ideaal evenwicht te vinden tussen beide zijden. Zowel als bedrijf maar ook jij als persoon binnen een team moet een gezond evenwicht vinden voor jezelf, je verantwoordelijkheden en je team.
Focus op kwaliteit en je maakt jezelf uniek. Focus op kwantiteit en je moet het volume volhouden. Ook hier zijn beide opties perfect mogelijk voor jou als persoon of als bedrijf. Stel jezelf de volgende vraag: “waarmee wil ik het verschil maken?
Waar maak jij het verschil? Afhankelijk van je jobfunctie en het bedrijf waar je werkt, zal één van beide eigenschappen best bij jou passen.
Je persoonlijkheid zal slechts één van beide eigenschappen bepalen. Je bedrijf en jobfunctie ook één. Vallen beiden samen, dan kan je enorm sterk uit de hoek komen.
Zorg ervoor dat je een bedrijf en job vindt die past bij jouw eigenschappen. Alleen daar zal je een verschil kunnen maken voor je collega’s en de projecten waarop je werkt.
Net zoals jouw persoon moet een bedrijf ook een keuze hierin maken. Als bedrijf wil je het verschil maken bij je klanten en dat wordt steeds moeilijker in 2018, een tijd waarin iedereen de beste, de snelste of de goedkoopste is. Grenzen vervagen en het wordt steeds moeilijker om de verschillen aan te tonen.