innekegebruers-bedrijfsfotografie-thinktomorrow-herentals-hetlevenopdewerkvloer-8.jpg

Lead generation

“Attentiooon!” Dagelijks vecht een hele roedel honden (lees: bedrijven) om hetzelfde been: aandacht van de consument. En die kostbare aandacht is steeds moeilijker te winnen. Aandacht moet je verdienen.

Wat is een lead?

Een lead is een persoon die op een bepaalde manier interesse toont in jouw bedrijf en product of dienst. Een mogelijke klant dus eigenlijk. Waardevol? Wij dachten van wel! Want door in te spelen op hun interesses krijg je een soort garantie dat ze ook positief op jouw ‘op maat gemaakte’ content zullen reageren.

innekegebruers-bedrijfsfotografie-thinktomorrow-reclamebureau-hetlevenopdewerkvloer-81.jpg

Leadgeneration? Dat is vissen vangen

Je hangt wat lokaas aan je vishengel en gooit deze in een oneindig grote plas water. Wanneer je lokaas (content) onweerstaanbaar genoeg is voor die vis (lead) die jij wilt vangen, en je vishengel van degelijke kwaliteit (tools en team) is, hangt er binnen de kortste keren zo’n droomvis aan je haak. Wanneer de vis aan de haak hangt, is het aan jou om deze succesvol binnen te halen en houden (nurturing).

Voorbeelden van klassieke lead generators zijn kortingsbonnen, formulieren en e-books.

dsc-0448-bewerkt.png

Leads genereer je door meerwaarde te bieden aan je doelgroep

Maar dat gebeurt niet in 1-2-3. Het is een opbouw van kleine stapjes om steeds meer vertrouwen te winnen. Met de juiste CRM of Customer Relationship Management bied je de meerwaarde om je leads kwalitatief op te volgen. 

Sommigen noemen het Big Brother, wij spreken liever over een op maat gemaakte aanpak van je doelgroep. Door de transparantie van hun interesses kun je hen een persoonlijkere en betere service bieden. Je kennis start niet vanaf nul en dat is aangenaam voor je prospect en jezelf.

case-crius-group-software.jpg

LEAD GENERATION VOOR JOUW MERK in 3 stappen

1: Content met een grote C

De eerste stap is om content te creëren die jouw doelgroep(en) interesseert en fascineert. Contentmarketing om het helemaal juist te zeggen. Relevante content creëren, dat wel, natuurlijk.

Beginnen doe je altijd in de eerste fases van de customer journey: awareness en consideration. En het liefst op die kanalen die bij je doelgroep passen. Zo relevant en oprecht mogelijk je verhaal naar buiten dragen, dat is wat telt. Of inbound marketing daar ook bijhoort? Reken maar van yes!

2: Menselijke marketing

De tweede stap is om al deze waardevolle informatie op een doordachte manier in te zetten. Met als voornaamste doel bezoekers omzetten naar leads. Makkelijker gezegd dan gedaan, natuurlijk.

Het gaat er vooral om dat je op een doordachte manier potentiële klanten warm maakt voor jouw diensten of producten, en ze op het juiste pad brengt. Het pad naar een uiteindelijke aankoop.

Door aantrekkelijke content te voorzien, geven klanten zelf de eerste interesse aan. Je kunt zo voldoen aan de noden die zij al expliciet hebben geuit. Zo hebben je klanten het gevoel de touwtjes zelf in handen te hebben en ervaren ze niet dat klassieke sales-gevoel.

Het is dus niet zoals cold calling. Gewoon in het wildeweg rondbellen om uiteindelijk auto’s te verkopen aan iemand zonder rijbewijs, zeg maar. Lead generation zorgt, in combinatie met menselijke marketing, voor een win-win situatie tussen bedrijven en (mogelijke) klanten.

Je hoort ons hier spreken over doordachte en menselijke marketing. En daar hoort vooral inbound marketing bij. Een ideologie waar Think Tomorrow met man en macht achter staat.

3: Nurturing

Vertrouwen is iets dat je opbouwt, ook als merk of bedrijf. 

Een contact of lead via één interactie is dan ook onvoldoende om het vertrouwen te krijgen en direct over te gaan tot sales. Een nurturing campagne kan je hierbij helpen. Stelselmatig en op regelmatige basis meerwaarde bieden aan je leads kan het vertrouwen opkrikken en ervoor zorgen dat je lead uiteindelijk zelf beslist om verdere stappen te ondernemen.

Wij geloven in een kwalitatieve aanpak. Leads genereren doe je niet in één keer. Je overtuigt een prospect niet in één keer. Wil jij ook doordachte, menselijke marketing? Onze experts stellen met plezier een plan op.

Ja, ik wil aan inbound marketing doen
Nee, ik ga graag zelf aan de slag met lead generation tools

Zelf leads genereren?

Wil je het heft in eigen handen nemen? Knap! Er bestaan talloze digitale tools die je een handje kunnen helpen bij lead generation. We delen graag de tools die we ook zouden inzetten voor jouw bedrijf.

HUBSPOT

HubSpot is een platform waar je niet alleen je e-mailmarketing en website mee vormgeeft of automatisch nieuwsbrieven mee opzet. Je kunt er ook formulieren aan linken, ze koppelen aan de rest van je marketing en interessante analyses mee maken. In amper enkele seconden ken jij je open, bounce en conversion rates. En nog zo veel meer!

Lees alles over HubSpot

MAILCHIMP

Mailchimp is zonder twijfel de bekendste tool voor e-mailmarketing, maar je kunt het ook voor andere marketing doeleinden gebruiken. Het is dan wel niet zo uitgebreid als HubSpot, gebruiksvriendelijk is het in elk geval. Met Mailchimp zet je overzichtelijk en snel automatische mails op, integreer je gemakkelijk in je website en kun je uitgebreide statistieken opvragen.

SOCIAL MEDIA

Tijdens de customer journey heeft de klant verschillende contactpunten of touchpoints met je bedrijf. E-mailmarketing en website zijn er daar enkele van, maar social media behoort daar zeker ook toe. Al die contactmomenten zie je dan ook best als kansen om de klant positief te verrassen. 

Een sterke social media strategie vervolledigt jouw marketingplaatje en verhoogt de kans op lead generation. Zowel in de fase voor als na de aankoop is social media belangrijk. 

Want naast een manier om je bedrijf te leren kennen, is het ook een ideaal reviewplatform. Veel klanten delen immers graag hun ervaringen via social media en reviewsites, waarmee ze de aankoopbeslissing van andere klanten beïnvloeden. Word-of- mouth is - volgens nilsson.nl - de aanleiding in 37% van de aankoopbeslissingen. Reviews hebben een nog groter effect. Maar liefst 47% van de consumenten laat zich beïnvloeden door customer reviews. Die strategie kan dus maar beter op punt staan.

GOOGLE

Nog een interessante is Google. De kans bestaat dat je wellicht op deze pagina bent beland via Google. 😉

Search Engine Advertising is namelijk heel goed om verkeer naar de website te leiden en om mensen te bereiken die op zoek zijn naar een bepaald product of dienst. Als ze dan op je website zijn geweest, kun je hen retargeten via verschillende kanalen zodat je deze koude leads kunt omzetten naar warme leads.

Investeren in Search Engine Advertising kan dus direct en indirect leads opleveren. Betalende zoekresultaten zorgen altijd voor een grotere visibiliteit en voor een doelgerichte en geoptimaliseerde conversie. Hoe? Doordat de gebruiker zelf zeer specifiek op zoek gaat naar een product of dienst dat hij op dat moment nodig heeft, moet je hem daarvan al niet meer overtuigen.

thinktomorrow-herentals-hetlevenopdewerkvloer-nieuwsbrief.jpg

Lead generation door ons team?