Merken die scoren op TikTok

Social Media Share'n care

Of je nu een product of dienst in de kijker probeert te zetten: TikTok is altijd een interessant platform om op te experimenteren. Hoe je er aan begint? Ik heb alvast een aantal interessante merken voor je opgelijst. ☑️

Margit
3 min. leestijd
Merken die scoren op  TikTok

Hoe vaker je video’s plaatst op TikTok, hoe gunstiger het algoritme. 🧑‍🔬 Je TikTokvideo’s zullen dus aan meer kijkers getoond worden als je meer filmpjes post, logisch toch. Wat merken wij op? Merken die dagelijks of wekelijks posten, hebben altijd meer views dan die dat niet doen. Duolingo, een app waarop gebruikers gratis talen kunnen leren, post bijna dagelijks op TikTok. Meerdere miljoenen views per video op TikTok zijn dan geen uitzondering.

Maak gebruik van een mascotte 🦜

Vergeet niet, maak van je TikTok account géén advertentiekanaal, want je fans haken af. Duolingo heeft geen trendy product om continue in de kijker te zetten. Zij maken gebruik van een mascotte die ook in hun logo verwerkt is. Die mascotte komt in élke video terug, en wordt zo een herkenbaar element.

Getest en approved: Ook wij merken bij Croky dat een herkenbare mascotte een bepaalde vorm van succes verzekert.

@croky.chips #croky #crokychips #potatochips #sweetchili #iwantchips ♬ original sound - Bungalow Jonathan
@croky.chips #crokychips #foryoupage ♬ Drilla - liverpoolfans.com

Heb je geen mascotte? Wees creatief en gebruik je ambassadeurs, zoals Ryanair. Het bedrijf is anderzijds een merk met vanzelfsprekende elementen om in te zetten in de video’s. Dit merk gebruikt personeel in uniform en vliegtuigen als herkenbare elementen. Ook hier is het merk duidelijk herkenbaar, vind je niet?

Humor werkt, ook voor jouw merk?

We wisten al langer dat TikTok een humoristisch platform is met een constante stroom aan nieuwe trends die gemakkelijk na te bootsen zijn. Humor werkt, dus deze merken wagen een sprong in het diepe en wagen zich aan een humoristische twist. Toch is dit voor Ryanair en Duolingo duidelijk nog een grijze zone. Hoeveel filmpjes zijn echt relevant voor de volgers van het merk? Welke grapjes stralen de missie, visie en tone of voice van de merken correct uit? Dit wordt snel uit het oog verloren. Op korte termijn behalen deze filmpjes veel likes en gaan ze meer dan eens viraal, maar we vragen ons af wat deze filmpjes op lange termijn gaan bijdragen aan het merk.

Een merk dat de ideale contentmix heeft, is Le Creuset. Het is een mooie samensmelting van product placement, humor, tips, en recepten. Bovendien verschilt de tone of voice van het merk op TikTok niet zo hard met de tone of voice op haar andere social platforms, in tegenstelling tot de aanpak Ryanair en Duolingo.
In onze blog haalden we al aan dat jouw TikToks niet te afgelikt mogen zijn, en zeker geen advertising-feel mogen hebben. Dat wordt niet warm onthaald door kijkers. Maar hoe geef je dan die menselijke touch aan jouw filmpjes? Het merk Guess brengt haar producten duidelijk in beeld door steeds verschillende influencers de kledij te laten dragen en hier typische trends zoals #getreadywithme toe te passen.

Betrek je audience, bedenk eens een challenge

Een ander kledingplatform, ASOS, ging zelfs nog een stapje verder. Ze daagden hun volgers en kijkers uit om deel te nemen aan haar Branded Hashtag Challenge, de #AySauceChallenge. De community kon hun drie beste ASOS-outfits tonen met op maat gemaakte muziek en een interactief augmented reality Branded Effect. De challenge sloeg aan, met vele UGC-video's als gevolg waarin allerlei kledij van het multibrand platform getoond wordt. Deze challenge heeft met andere woorden al voor heel wat free publicity gezorgd, want de hashtag is momenteel al 2,5B keer bekeken.

Ben jij ook een merk dat wil scoren

Heb jij geen inspiratie of weet je niet hoe te beginnen met het platform? Geen nood, ik kan je hier écht mee vooruit helpen. Samen met Caro maken wij in no time jouw snackable content. 

Ja, ik wil jouw hulp wel inroepen

Blogberichten

Sharen is caren

Schrijf je in voor de TT-specials

Blijf jij graag op de hoogte van alles wat wij doen bij TT? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief!

© 2022 Gemaakt met ♡ in Herentals. Samen met jou creëren we digitale ervaringen.