De onderschatte waarde van social media

Zie jij het nut van social media voor jouw bloeiend bedrijf niet in? Zonde. Want social media is wel degelijk nuttig. En op sommige momenten zelfs cruciaal voor je bedrijf. Wij geven je 6 redenen om wél in te zetten op social media.
Geschreven door Sarah Bogaerts

6 redenen om social media in te zetten voor je bedrijf

1. Je klanten zijn actief op social media, dus jij ook! ☝️

Om dezelfde reden als dat jij aanwezig bent op een beurs of bij een retailer, zou je ook op social media actief moeten zijn. Hoezo? Je moet daar zijn waar je klanten zijn. 

“Maar mijn klanten zijn helemaal niet actief op sociale media," horen we je denken. Fout! Je klanten zitten daar wel degelijk.* En als je klanten daar niet zitten, dan wel hun vrienden en familie die jou kunnen aanbevelen. Want vergeet niet dat niet alleen je kopers je doelgroep zijn, maar ook de gebruikers van jouw producten of diensten en de beïnvloeders. En dat is niet altijd één en dezelfde persoon. 

*Volgens het jaarlijks digimeter rapport van IMEC, maakt minstens 8 op de 10 Vlamingen maandelijks gebruik van social media. 85% daarvan gebruikt dagelijks minstens 1 social media platform en 22% gebruikt er zelfs 4 per dag. Benieuwd naar meer cijfers rond het social media gebruik van jouw klanten?

 

Lees hier het digimeter rapport van 2021


2. Social media is basismarketing 🎯

Waar je vroeger aanwezig was in de Gouden Gids of bereikbaar was via het gratis 0800 nummer, ben je dat nu op social media. Social media is geëvolueerd tot de basis van je marketingstrategie. Hoezo?

Wanneer iemand overweegt om een bepaald product aan te kopen of een specifieke dienst in te zetten, gaat hij op onderzoek uit. Hij zoekt naast je aanwezigheid later ook je adres, contactgegevens en wil wel eens weten wat andere mensen van jouw bedrijf vinden. Daarbij raadpleegt hij verschillende (online) bronnen. Social media is daar één van. 

Naast Google gebruiken steeds meer mensen Facebook als referentie van betrouwbaarheid. Ze bekijken er de algemene gegevens van je bedrijf zoals openingsuren, telefoonnummer en recente berichten en soms sturen ze ook rechtstreeks een bericht. Omdat dat snel en makkelijk is. Zo is social media gegroeid als eerste contactbron en klantendienst.

Vinden ze je niet op Facebook? Dan verliezen ze al snel vertrouwen in je merk of bedrijf. Hun reactie? “Welke dinosaurus is nu niet actief op social media? Dat moet een bedrijf zijn dat vastzit in het verleden.”
Vinden ze je wel, maar ben je niet actief op de pagina? Ook dan krijgt het vertrouwen in je bedrijf een deuk. Want als je geen belang hecht aan je klanten en hun interesses, dan vinden ze wel een concurrent die dat wel doet. 


3. Je social pagina’s zijn interessant voor Google 👀

Vind je ‘t moeilijk om met je website opgenomen te worden door Google? Begrijpelijk. 

Door een actieve Facebook-pagina op te starten heb je meteen een extra pagina voor Google om te ontdekken. Hoe meer webpagina’s jouw bedrijf vernoemen, hoe sterker je positie. Bovendien geven actieve pagina's een positief signaal aan Google. Wat voor verbeterde rankings kan zorgen. Alle beetjes helpen. 

Natuurlijk zijn er nog heel wat andere, veel krachtigere manieren om je zoekpositie in Google te verhogen. Daar kennen onze SEO specialisten alles van. 

Wil je meer SEO tips van onze experts?


4. Je blijft top of mind bij trouwe klanten 🕺

    Door actief te zijn op social media, geef je op een digitale manier persoonlijkheid aan je bedrijf. Als klanten op regelmatige basis jouw bedrijf zien voorbij komen, blijf je top of mind. 

    En klanten die trouw zijn, doen nu eenmaal vaker aankopen. Ben jij niet aanwezig op social media? Dan geldt het principe: “uit het oog, uit het hart.”

    Daarnaast - en dat vermeldden we al eerder - kan social media ook dienen als klantendienst. Het is een plek waar mensen terecht kunnen als ze vragen of klachten hebben, maar ook als ze hun tevredenheid willen tonen. Zo kunnen ze reviews achterlaten die jij dan later kan tonen op je website. Digitale mond-aan-mondreclame noemen we dat, oftewel social proof.

    Meer over het belang van social proof op je website?


    5. Social selling vergroot je kansen op verkoop 💰

    Social selling is een aparte business. En to be honest, wij zijn daar nog niet zo gedreven in, maar willen je wel informeren over het bestaan ervan. 

    Social selling is je producten online zetten en verkopen dankzij de store- & shopping mogelijkheden die Facebook en Instagram aanbieden. Daarnaast draait het bij social selling ook om contacten te leggen en content te creëren die zodanig interessant is voor je volgers dat ze bij jou gaan kopen of (nog beter) jouw producten delen met hun contacten. Dan krijg je mond-tot-mondreclame op een heel ander niveau. 

    Zo kunnen volgers jouw berichten delen of je vermelden in een bericht van iemand anders. Als ruitenwasser kan je dan vermeld worden in een bericht van iemand die op zoek is naar een betrouwbare ruitenwasser. Of je kan met je restaurant verschijnen op een pagina die ‘de beste restaurants’ verzamelt in de buurt van Herentals.

    Geloof ons, door actief te investeren in sterke content, bouw je al snel een echte community op. Zo kan je op een korte termijn heel snel groeien. Kijk maar eens hoe bedrijven als Upfront of Ohana by Aloha hun social media inzetten om op een zeer korte tijd razend geliefd te geraken bij hun doelgroep. Opgericht in of vlak voor coronatijden.


    6. Marketing strategieën divers houden, maakt je sterk 💪

      Gebruik jij momenteel slechts 1 of 2 kanalen om reclame te maken voor je bedrijf? Dat maakt je kwetsbaar. Want wat als dat kanaal plots wegvalt? Marketing is een vluchtige sector die sterk onderhevig is aan verandering. 

      Door in te zetten op verschillende marketingstrategieën, meerdere touch points, versterk je jouw positie in de markt. Want als je op meerdere momenten bij je doelgroep in de kijker komt, is de kans dat je boodschap overkomt veel groter. 


      Waar wij helpen bij jouw social media

      Zoals je hierboven ontdekte, bevat social media heel wat kansen voor je bedrijf. Maar het heeft alleen effect als je het ook strategisch en doordacht gebruikt. 

      Onze ervaring? Je moet continue aanwezig zijn op de plekken waar je doelgroepen zich bevinden. Waar dat vroeger tv en radio waren, is dat tegenwoordig social media. En om hen niet te irriteren of vervelen, houd je je content best zo gevarieerd mogelijk. 

      Of wij kunnen helpen? Please… Wij ademen social media! Lees wat wij voor jou doen op vlak van social media marketing of 

      Contacteer Kevin of Marlo 

      Zij lusten wel een frisse pint bij een aantrekkelijke offerte!