Zit je merk in het slop? Dit moet je doen

Loopt je sales niet meer zoals vroeger en weten mensen vaak niet eens meer dat je nog bestaat? Is je externe communicatie ten dode opgeschreven? Dan zit je merk in het slop. Wij halen jou er weer uit op deze manier. 
Geschreven door Kevin Heylen

Hoe raakt je merk in het slop?

Het probleem bij merken die in het slop zitten, is dat ze vervallen in oude gewoontes. Ze doen al jaren hetzelfde en komen terecht in een saaiheid die alle energie opslorpt. De sales lopen niet meer zoals vroeger en mensen weten vaak niet dat het merk nog bestaat. Gewoon omdat de externe communicatie zo doods is. 

Als de vraag valt: “bestaat dat merk nog?”
Dan zit je merk in het slop. 

Sommige bedrijven zijn kwalitatief zĂł goed en zijn qua productaanbod en technologie Ă©cht mee met de tijd, maar hun branding is dat niet. Hun branding is blijven hangen in de tijd en ze teren nog steeds op diezelfde communicatie van 20 jaar geleden. Of doen zelfs geen communicatie meer. Vaak zijn dat bedrijven die marketing onbelangrijk vinden.

Hun merk zit in het slop. Niet het bedrijf of het product zelf, wel het merk. Gelukkig, maar. Want daar valt iets aan te doen

Rebranding als redmiddel

Wanneer je merk in het slop zit, heb je een rebranding nodig.
En dat is geen nieuw logo, maar een nieuwe visie.

Om je merk uit het slop te halen, moet je jezelf Ă©Ă©n vraag stellen: hoe wil je dat mensen naar je merk kijken? Welk stukje van het weiland neem jij in? Pas dan kun je aan je herpositionering werken. 

Cristal is een goed voorbeeld van een sterke herpositionering. Het pilsmerk zat tot enkele jaren geleden in het slop. De verkoopcijfers daalden en het merk was geĂ«volueerd tot een ‘een merk van vroeger’. “Wie drinkt er nu nog Cristal?” En dat terwijl hun pils kwalitatief wĂ©l nog goed was. 

Zij hebben zich afgevraagd welk stukje weiland van het pilsbier ze wilden innemen. Naast Maes dat het festivalbier is, Stella Artois dat als het bier voor thuis wordt aanzien en Jupiler dat het bier voor bij bbq’s en voetbalmatches is, kon Cristal het gat opvullen van het authentieke cafĂ©bier. En dat deden ze. Met een subtiele rebranding die past in dat stukje weiland. 

Hun nieuwe huisstijl is simpel en toch doordacht. Het straalt vibes van vroeger uit, van het caféleven. Door vast te houden aan de kenmerken waarvoor het pilsbier altijd gestaan heeft en dus dicht bij zijn roots te blijven, krijgt Cristal terug het imago dat het altijd had: een bescheiden, eenvoudig pilsje, een merk van het volk.

Elk merk moet vasthouden aan zijn eigen waarden. Wat vind jij als bedrijf belangrijk? Zet dat naast wat je als merk wil uitstralen en zorg ervoor dat die twee in elkaar vloeien. Dan krijg je terug het succes van vroeger. 

image.jpeg

Hoe wij dat aanpakken?

Regelmatig komen wij merken tegen die nood hebben aan een revisie. Die terug leven willen blazen in hun merk. En dan gaat ons team aan het werk. 

Voor maatwerkbedrijf Kaliber stapten we af van het meelijwekkend imago en zetten we hen zonder vernieuwde huisstijl, maar met de juiste communicatie neer als een bedrijf zoals alle andere bedrijven. Een evenwaardige logistieke partner die betrouwbaar is en de hoogste kwaliteit levert, juist dankzij hun unieke samenstelling van mensen.

Ook Anza Pro had een heel duidelijke visie. Maar ze bereikten de juiste doelgroep niet. Een nieuw logo of andere naam hadden ze niet nodig. Wel de juiste communicatie. Een aangepaste tone of voice en beelden die aanspreken. Met behulp van een campagne gericht op die doelgroep, en een strategisch plan achter hun social media, geniet Anza Pro nu wel van de juiste communicatie. En of dat effect heeft. De community van Anza Pro bruist van professionele schilders met een mening en ook de verdelers van het merk tonen op hun eigen profielen steeds vaker hun trouwe toewijding. 

Blijf investeren in je merk

De kunst is om te blijven investeren in je merk. Coca Cola is niet voor niets al jaren de nummer Ă©Ă©n frisdrank in de markt. 

Als je altijd doet wat je altijd gedaan hebt, 
zul je altijd krijgen wat je altijd gekregen hebt. 

Wil jij investeren in je merk? Bel me op of mail me. Dan bepalen we samen het pad voor jouw bedrijf.

+32 14 84 91 00  of  contacteer Kevin

Eerst zien, dan geloven?